Ford Escort MK1 Twin Cam 1968-1971

Escort MKI se prodával od ledna 1968. Varianta Ford Lotus již existovala v podobě Lotus Cortina. V roce 1967 sportovní oddělení Boreham přišlo s myšlenkou vzít motor, převodovku, brzdy z Lotus Cortina a dát všechno do nového Escorta MKI. To se stalo ještě dříve než byl Escort ve výrobě. Tato transplantace způsobila řadu problémů s motorem Lotus z Cortiny. Transplantace nebyla nednoduchá a baterie se přestěhovala do kufru. Motor Lotus s jeho dvěma vačkami a postraním karburátorem byl těsně namačkán do motorového prostoru a musel být namontován v mírném úhlu.
Prvních 25 Twin Cam verzí bylo vyrobeno přímo Borehamskou pobočkou, dokud nebyli přestěhování do Holewoodu, kde byl Escort MKI následně masově vyráběn.
Twin Cam měl velké úspěchy a Roger Clark s ním vyhrál první mezinárodní rally na okruhu v Irsku v létě 1968.
Twin Cam byl prodáván pouze specializovanými RS obchodníky v Anglii. Jeho místo v roce 1970 následně zaujala verze MKI R1600. Escort Twin Cam je vysoce ceněný a jeho cena je dosti vysoká.
Motor : řadový čtyřválec, objem 1558 ccm. Výkon 109.5 PS při 6000 ot/min.
 
Ford Escort MKI RS1600 1970-1974

Escort MKI RS1600 byl vyvinut po úspěchu Escort MKI Twin Cam s dvouvačkovým motorem Lotus. Bylo jasné, že Ford potřebuje svůj vlastní motor než kupované od Lotusu. Tento motor musel odpovědět na výzvy od konkurentů v rally. Motor vyvinula firma Cosworth a byl to typ BDA (Belt-Driven type A). Mike Costin a Keith Duckworth, zakladatelé Cosworthu, byli najati Fordem pro produkci motoru BDA, aby ho montovali do modelu Capri Coupe, které bylo očekáváno v roce 1969. V roce 1969 bylo navrženo, dát tento motor BDA také do Escorta jako náhrada za motory Lotus Twin Cam.
Nový model byl označen RS1600, se silným 16 ventilovým dvouvačkovým motorem napříč, ale jinak byl prakticky stejný jako Twin Cam. V silniční verzi poskytoval 120 bhp při 6500 otáčkách, což bylo o deset koní více než Lotusův Twin Cam, produkující 109.5 bhp při 6000 otáčkách. Ford plánoval vyrobit přes 1000 RS1600 automobilů ale nakonec produkce skončila na 900 kusech. Motor BDA měl objem 1599 ccm, ale pro využití maximálního zdvihu klikové hřídele, byl zvětšen na 1601 ccm v standardu, čímž motor BDa spadal do kategorie 2-litrů. Homologační předpisy umožnili zvětšit objem z 1601 ccm na 1975 ccm na původním železném bloku motoru, předtím než byl nahrazen slitinovým 2-litrovým blokem v roce 1972. BDA motor byl montován podélně, s převodovkou na zadní straně motoru. Síla motoru byla přenášena přes kardan do zadního diferenciálu a odtud dozadních kol. První dodávka RS1600 byla zkonstrována v Halewoodu, nedaleko Liverpoolu, kde v květnu 1971 byl namontován poslední Twin Cam. Ačkoli RS1600 zaznamenal velký úspěch, byl to také velmi specializovaný automobil s problémy spojené s vlastnictvím. Ford se tedy rozhodl postavit auto na stejné linii jako RS1600 ale levnější a praktičtější a z toho vznikl Escort Mexico. Zapalovací systém byl standartní, užívající tradiční zapalovací cívku, rozdělovač, kondenzátor. Díky rozměrům nového motoru BDA, musela být baterie umístěna v kufru. Motor BDA Cosworth byl později použit v Escort MKII RS1800.
Motor : řadový čtyřválec, objem 1601 ccm, vrtání 80.98 mm, zdvih 77.72 mm, kompresní poměr 10:1. Výkon 115 PS při 6500 ot/min.
 
Ford Escort MKI Mexico 1970-1974

Escort MKI Mexico byl základem úspěchu MKI Escort RS1600, který používal Cosworthem vyvinutý BDA motor. Fordem bylo rozhodnuto, že nový a levnější MKI RS1600 potřebuje být vyvynut bez sofistikovaného 16 ventilového BDA motoru nabízejícího požadovaný výkon. Toho Ford dosáhl použitím jednovačkového osmiventilového motoru Kento obsahu 1600ccm. Během plánování tohoto automobilu, vzal Hannu Mikkola vůz s podobnými specifikacemi a vyhrál v Marathon World Cup Londýn - Mexico Rally v květnu 1970. Ford využil tohoto úspěchu uvedením verze Escort Mexico v Anglii v listopadu 1970, kde měla okamžitý úspěch. Musíme poznamenat, že toto byl počátek jedné z legend, které jezdili v rally. Ford Escort se stal vítězným vozem v mnoha rally na světě.
Motor : řadový čtyřválec, objem 1601 ccm, vrtání 80.98 mm, zdvih 77.72 mm, kompresní poměr 9:1. Výkon 86 PS při 6000 ot/min.
 
Ford Escort MKI RS2000 1973-1974

Escort RS2000 bylo poslední auto děláno v AVO produkci, představený v červnu 1973. P.vodně se měl tento model jmenovat Puma, ale nakonec bylo rohodnuto pokračovat v RS tradici a byl přejmenován na RS2000.RS2000 používal stejnou karoserii, typ 49, jako RS1600 a Mexico.
Ve stejné době měl Ford k dispozici nový motor, s rozvodem OHC, který se rozhodl použít pro RS2000. Ford si tím zadělal na problémy, protože umístit tento velký motor do motorového prostoru Escortu RS2000 bylo něco neplánovaného - nebylo to zamýšleno ani při vývoji motoru. Jediným řešením byla výměna vrtule chlazení motoru za termostatický typ Kenlowe (zaere mnohem méně prostoru). Motor produkoval 100 koní (o 2 více než v Cortině).
Předovka byla z Německa, typ e-box a byla úplně jiný než v RS1600. Používala stálý převod 3.54:1. Finální verze byla představena v Anglii 11 října 1973 a stála 1586 liber.
Tvrdilo se, že prvních 200 automobilů bylo vyrobeno mezi červnem a zářím roku 1973 a byli rezervovány pro nšmecký trh, což byl důvod, proč před říjnem v Anglii nemohli být zakoupeny.
První ,,německé" verze byli osazeny ,,superb" sedadly, ale Fordem byli vyměněny za sedadly vlastní výroby pro britský trh.
Motor : řadový čtyřválec, objem 1993 ccm, vrtání 90.82 mm, zdvih 76.95 mm, kompresní poměr 9.2:1. Výkon 100 PS při 5750 ot/min.