Ford Escort RS 1600i 1981 to 1984

Byl pnánován jako první RS Escort modelu MKIII. Představen byl v listopadu 1981 a jeho produkce skončila v roce 1984. Ford plánoval výrobu 5000 kusů kvůli homologačním předpisům, ale nakonec jich bylo vyrobeno 8659.
Motor CVH o obsahu 1597 doplněn o vstřikování Bosch K-Jetronic a AFT dvojité elektronické zapalování. V motoru byli použity pevné ventily se štelovacím šroubkem a jiné vačky, které dovolili motoru atakovat otáčky až 6500 ot/min. RS1600i měl vysoký potenciál pro tuning a ve skupině A dosahoval výkonu 160 koní.
Pětistupňová převodovka B5 s odlišným převodovým poměrem 5-tého stupně 0.83:1, všechny ostatní používali 0.76:1. Přední ramena byla přeprácována tak, aby omezovala náklony v zatáčkách, což bylo požadováno pro závodní účely. Také to redukovalo ,,vytrhování volantu", které je typické pro větší výkon přenášený na přední nápravu. Vnějšek auta byl doplněn o přední a zadní spoilery, určené pouze pro RS1600i. Auto bylo možné dovybavit elektrickými okny, centrálním zamykáním, tmavší okna a střešním oknem.
Motor : osmiventilový CVH motor s rozvodem SOHC, vrtání 79.96, zdvih 79,52, objem 1597 ccm, kompresní poměr 9.9:1
maximální výkon 115 koní při 6500 otáčkách, točivý moment 145 Nm při 5250 Nm
Brzdy : 240 mm vnitřně chlazené přední kotouče
180 x 36mm zadní bubnové brzdy
Parametry : maximální rychlost 186 Km/h, zrychlení z 0-100 za 8.7 s
 
Ford Escort RS 1700T 1980 to 1983

V roce 1980, těsně po představení modelu MKIII, plánoval Ford závodního Escorta s pohonem zadních kol, který by nahradil starší model MKII RS1800. S plným nasazením se počítalo v roce 1983. Jak všichni nadšeni Fordu vědí, vývoj provázelo mnoho problémů a v roce 1983 byl v Anglii definitivně ukončen. Ford v Německu v té době inicioval vývoj MKIII Escorta s výhledem na okruhové závody a výsledkem byl RS1600i.
RS 1700T byl ve vývoji 2 roky a měl být nasazen do vznikající skupiny B ve World Rally Championship. Ukončen byl poté, co se Stewart Turner ujal podruhé vedení ve Ford Motorsport. Ukončení umožnilo vznik jednoho z nejvýznamnějších automobilů - RS200. Ten dokázal naplnit očekávání a řádně rozvířil dění na světové rally scéně. Skupina B trvala do poloviny 80-tých let.
Paratemtry - přeplňovaný motor typ BDT o obsahu 1778 ccm, výkon silníční verze 200 Bhp a sportovní 350 Bhp, hlinikový blok. Vývoj motoru se odehrával dohromady s firmou Cosworth. Nejvyšší rychlost 224 Km/h a zrychleníz 0 na 100 Km/h za 4,2 s (s 350 koňovou verzí). Bohužel mnoho z 18 vyrobených RS1700T bylo zničeno, ale přeci jen jich pár přežilo.
 
Ford Escort RS Turbo (S1) 1984 to 1986

Základem byla 3dveřová karoserie a byl k dispozici pouze v bílé barvě-pouze velice málo vyjímek bylo akceptováno. Výbava zahrnovala přední spoiler a navazujícími prahy v barvě vozu. Vzadu byl přidán XR3i spoiler, také v barvě auta, a označení RS Turbo. Interiér byl kombinací výbavu Monza a Kašmír s XR3i Recaro sedačkami. Standartní výbava zahrnovala 15" kola z lehkých slitin a pneu 195/50.
Motor je základem 1600 CVH mupravený pro vyšší plnící tlak turbodmychadlem. Dále počítačem řízené vstřikování a řízený plnící tlak. Turbodmychadlo zvýšilo výkon v nižších otáčkách, které jsou více používány při normální jízdě. Nejvyšší výkon dosáhl hodnoty 132bhp.
Vstřikování typu Bosch "KE Jetronic" spojené s elektromagnetickou kontrolou nízkého tlaku v komoře. Celé to funguje tak, že počítač přijímá signály o stavu motoru od čidel a upravuje tlak paliva a složení směsi, což se projevuje na spotřebě paliva, která je držena co nejnižší spolu minimálními emisemi, což je výsledek dokonalejšího hoření směsi.
Převodovka 5-stupňová, stálý převod 4,27:1 (např. XR3i má 4,29:1-rozdíl je dán jiným počtem zubů, pro přenos větší síly). Mnohem zajímavější však bylo, že byl použit na svou dobu unikátní viskózní diferenciál s omezenou svorností (lamely v olejové lázni převodovky), který zabraňoval většímu rozdílu rychlostíé na jednotlívých kolech a tím celkově zlepšil řízení auta. Escort RS Turbo byl první cestovní automobil na světě, který použil takovéto řešení diferenciálu, oproti normálnímu mechanickému.