fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

Pomůže silnější baterka ?
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=11&t=27087
Stránka 3 z 3

Autor:  Karel [ 03 led 2010 14:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

No ja pri prechodu na 74Ah Bannerku jen vytocil ocka.Ten kryt drzi na srubech tech ocek,aspon muj.

Autor:  Gud [ 03 led 2010 17:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Karel píše:
No ja pri prechodu na 74Ah Bannerku jen vytocil ocka.Ten kryt drzi na srubech tech ocek,aspon muj.


Já mám jiný, originál Ford, plastový, který se nacvakává shora na baterku, na větší rozměr určitě dát nepůjde, je dělaný přesně na stávající baterku, má na boku takové plastové plochy s háčky, kterými se zacvakne za boční výstupky na baterce. Budu muset sehnat nový anebo upravit ty z té nové Varty, na obrázku z obchodu je vidět, že ta baterka má zakryté kontakty z výroby, takže by to snad mělo jít nějak upravit třeba vyřezáním otvoru na káble a objímku. Tak uvidím, co s tím.

Autor:  Karel [ 04 led 2010 15:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Gud píše:
Karel píše:
No ja pri prechodu na 74Ah Bannerku jen vytocil ocka.Ten kryt drzi na srubech tech ocek,aspon muj.


Já mám jiný, originál Ford, plastový, který se nacvakává shora na baterku, na větší rozměr určitě dát nepůjde, je dělaný přesně na stávající baterku, má na boku takové plastové plochy s háčky, kterými se zacvakne za boční výstupky na baterce. Budu muset sehnat nový anebo upravit ty z té nové Varty, na obrázku z obchodu je vidět, že ta baterka má zakryté kontakty z výroby, takže by to snad mělo jít nějak upravit třeba vyřezáním otvoru na káble a objímku. Tak uvidím, co s tím.

No ja mam taky original Ford a tam to drzi na tech sroubkach od ocek, takze staci natocit. :D Co vrakac a stejnej kryt jako ja.

Autor:  Niraj [ 04 led 2010 16:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Ještě bych se trošku vrátil k tomu napětí za jízdy.
Nedalo mi to a pokusil jsem se změřit proudový odběr (na pojistkách) několika zařízení. Naměřil jsem tohle (berte s rezervou - přesnost měřáku, rozdíly v autech, ... spíš pro hrubé info):

obrys.světla 2x1,6= 3,2A
tlum.světla 2x4,6= 9,2A
dálk.světla 2x5,5= 11A
zadní mlhovka 1,8A
před.mlhovky 8,6A
brzd. světla 5,1A
vnitř.osv.,radio,hodiny 2,1A
blinkry (vždy jen L nebo P) 4,2A
couvačka 1,8A
ventilátor topení 3,6 / 6,5 / 12,5A
el. stah. oken dolů 15A, nahoru >20A (mám měřák jen do 20A)
vyhřívání zad. skla 9,4A
vyhř. př.skla ... odhadem 25A (měřák nezvládal ... je tam ale 50A pojistka, to je 2x větší než zadní sklo nebo ventilátor topení, tak odhadují cca 2x větší odběr)
ventilátor chladiče ... odhad cca 20A, je tam 30A pojistka jako u el.stah. oken
žhavení ... odhad 30A ... změřen celk. odpor = cca 0,45ohm (ten se ale zahřátím bude asi měnit), při napětí řekněme 13,5V. A pojistka je tam 50A jako u vyhř. před. skla.

Takže když vezmeme náš příklad na zač. diskuze, že zapneme max. možného (obrys.sv.+dálk.+mlh.+radio+osvětl.palubka+vyhř. skel+ventilátor na III.st.....) tak to máme celkem 74A a to tam nejsou ostatní odběry (ŘJ, čidla, čerpadlo, .... určitě kupa drobností) A jelikož altík má dávat max. 70A, tak to už bere něco z baterky. Nevím, jak je altík moc tvrdej zdroj, ale určitě nebude držet konst. napětí až do konce, to napětí bude postupně klesat od nějaké hranice proudového odběru. Jde jen o to od jaké hranice a jak moc klesne.

Autor:  Micko [ 04 led 2010 16:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Hezký výčet :o) Jinak vřele doporučuju instalaci voltmetru (já ho mám v teploměru http://www.deramax.cz/autoteplomer-voltmetr-211v01/d-72008-c-933/) Na něm je krásně vidět, jak altík stíhá, dobíjí, jak je na tom baterka...osobně mi to teď odhalilo nějaký "polokraťas" na dálkách - po zapnutí kleslo napětí sítě na 13V, což už signalizuje nějaký problém....takže tak :o) A pro zájemce: vyplatí se k tomu natáhnout spešl kabel od baterky, nebo alespoň od nějakého silnějšího rozvodu - pak to měří opravdu napětí na baterce a ne nějaké úbytky po cestě ;o)

Autor:  Gud [ 04 led 2010 18:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Karel píše:
Gud píše:
Karel píše:
No ja pri prechodu na 74Ah Bannerku jen vytocil ocka.Ten kryt drzi na srubech tech ocek,aspon muj.


Já mám jiný, originál Ford, plastový, který se nacvakává shora na baterku, na větší rozměr určitě dát nepůjde, je dělaný přesně na stávající baterku, má na boku takové plastové plochy s háčky, kterými se zacvakne za boční výstupky na baterce. Budu muset sehnat nový anebo upravit ty z té nové Varty, na obrázku z obchodu je vidět, že ta baterka má zakryté kontakty z výroby, takže by to snad mělo jít nějak upravit třeba vyřezáním otvoru na káble a objímku. Tak uvidím, co s tím.

No ja mam taky original Ford a tam to drzi na tech sroubkach od ocek, takze staci natocit. :D Co vrakac a stejnej kryt jako ja.


No jo ale ta má stávající baterka má na délku 242 mm a nová bude mít 278 mm, tak jaksi z logiky věci nebudu moct použít stávající kryt, když je o 36 mm menší. O vrakáči popřemýšlím, je nějaký poblíž cesty z Hodonína do Brna, či přímo v Brně ?

Autor:  Gud [ 04 led 2010 18:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Niraj píše:
Ještě bych se trošku vrátil k tomu napětí za jízdy.
Nedalo mi to a pokusil jsem se změřit proudový odběr (na pojistkách) několika zařízení. Naměřil jsem tohle (berte s rezervou - přesnost měřáku, rozdíly v autech, ... spíš pro hrubé info):

obrys.světla 2x1,6= 3,2A
tlum.světla 2x4,6= 9,2A
dálk.světla 2x5,5= 11A
zadní mlhovka 1,8A
před.mlhovky 8,6A
brzd. světla 5,1A
vnitř.osv.,radio,hodiny 2,1A
blinkry (vždy jen L nebo P) 4,2A
couvačka 1,8A
ventilátor topení 3,6 / 6,5 / 12,5A
el. stah. oken dolů 15A, nahoru >20A (mám měřák jen do 20A)
vyhřívání zad. skla 9,4A
vyhř. př.skla ... odhadem 25A (měřák nezvládal ... je tam ale 50A pojistka, to je 2x větší než zadní sklo nebo ventilátor topení, tak odhadují cca 2x větší odběr)
ventilátor chladiče ... odhad cca 20A, je tam 30A pojistka jako u el.stah. oken
žhavení ... odhad 30A ... změřen celk. odpor = cca 0,45ohm (ten se ale zahřátím bude asi měnit), při napětí řekněme 13,5V. A pojistka je tam 50A jako u vyhř. před. skla.

Takže když vezmeme náš příklad na zač. diskuze, že zapneme max. možného (obrys.sv.+dálk.+mlh.+radio+osvětl.palubka+vyhř. skel+ventilátor na III.st.....) tak to máme celkem 74A a to tam nejsou ostatní odběry (ŘJ, čidla, čerpadlo, .... určitě kupa drobností) A jelikož altík má dávat max. 70A, tak to už bere něco z baterky. Nevím, jak je altík moc tvrdej zdroj, ale určitě nebude držet konst. napětí až do konce, to napětí bude postupně klesat od nějaké hranice proudového odběru. Jde jen o to od jaké hranice a jak moc klesne.


Já si taky myslím, že od určitého odběru to ten alternátor nemůže stíhat. Uvidím, jak se to bude chovat a kolik naměřím, až tam dám silnější baterku místo 55 Ah tu 74 Ah.

Autor:  Niraj [ 04 led 2010 18:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Já zítra očekávám příjezd nové Varta Silver 77Ah, 780A ... takže taky pak poreferuju, jak to vypadá s tou novou.

Autor:  Byzon [ 06 led 2010 21:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Niraj Tvoje měření a výpočty jsou sice správné, ale zapomínáš na to, že nikdy nepůjde všechno naráz. A třeba vyhřívání skel má časová relé.. nikdy nepůjdou po celou. dobu jízdy, blinkry a brzdy jsou taky chvilková záležitost. Takže pokud se nejezdí vyloženě krátký jízdy, baterka dobíjet stíhá.
Bohužel ale mám zkušenost....a nejsem sám, že dnešní baterky i renomovaných značek nevydrží dýl jak čtyři roky.

Autor:  Niraj [ 06 led 2010 21:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Nezapomínám. To byla jen reakce na několikrát opakovanou větu (a to nejen tady na foru, ale i jinde na netu):
Walker píše:
při nastartovaným motoru a spuštěnýma spotřebičema by nemělo napětí poklesnout pod nominál regulátoru altíku...většinou tam je 14V regulátor, takže se napětí drží minimálně 13,9V do nějakých 14,4V....pokud to altík nedává, je vadnej...

Takže jsem tím chtěl říct, že záleží právě na množství a kombinaci spuštěných spotřebičů a jejich odběru a že jsou případy, kdy to napětí klesnout pod 14V může jako prd a altík nemusí být vůbec vadnej.
A ten seznam ... když už jsem se dal do měření, tak jsem to vzal šmahem "všechno", třeba se to tu bude někomu na něco hodit. Není asi k zahození vědět, co kterej spotřebič zhruba odebírá za proud.

Autor:  Byzon [ 06 led 2010 22:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

To pak jo.
Pak je ještě jeden omyl a mýtus, a to ten, že toto napětí musí altík dávat i na volnoběhu. Měřit se musí, při zvýšených otáčkách.
A pak taky dost záleží na momentálním stavu nabití baterky.

Autor:  EwanS50 [ 07 led 2010 11:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

tak ony ty odběry hlavně u žárovek se dají velice lehce spočítat podle vzorce P=U*I resp. třeba I=P/U nebo U=P/I, kde P je příkon [W], U -napětí [V] a I - proud [A]. Kolik která žárovka má W víš a sečteš všechny hodnoty co svítěj...

Autor:  Niraj [ 07 led 2010 21:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Vzorec samozřejmě znám, konec konců mám za sebou i elektro vzdělání :wink:
Nicméně, když už jsem u tý pojistkovky klečel a měřil, tak jsem vytáh´ i ty "světelný" pojistky a ten ampérmetr tam vrazil taky. V danou chvíli to bylo nejjednodušší.

Autor:  Krtek-NA [ 11 led 2010 11:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

EwanS50 píše:
tak ony ty odběry hlavně u žárovek se dají velice lehce spočítat podle vzorce P=U*I resp. třeba I=P/U nebo U=P/I, kde P je příkon [W], U -napětí [V] a I - proud [A]. Kolik která žárovka má W víš a sečteš všechny hodnoty co svítěj...

To jo, ale přesněji to spočítáš, když budeš znát odpory. Oni jsou na vedení a ve všech spojích úbytky. Takže můžeš na baterii naměřit ůplně něco jinýho než vypočítáš. :wink: Stejně teoreticky je to na nic a prakticky vidíš, jestli to stíhá dobíjet :!:

Autor:  EwanS50 [ 11 led 2010 13:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Tak velký úbytky v těch 2m kabelu nejsou a když naměříš větší proudy, než si spočítal, tak je dobrý všechno zkontrolovat. Nejspíš bude někde přechodovej odpor...

Autor:  Krtek-NA [ 11 led 2010 17:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

No ano, tach tam bude dost, máš to konektory v pojistkovce, kabeláži, objímce atd... :!:

Autor:  MV [ 17 led 2010 16:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Niraj: pro úplnost - vyhřívání čelního skla má odběr kolem 36A.

Autor:  Niraj [ 18 led 2010 23:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pomůže silnější baterka ?

Díky za info.

Stránka 3 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/