fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

zapojení teploměru
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=11&t=4070
Stránka 1 z 2

Autor:  Návštěvník [ 23 lis 2005 14:28 ]
Předmět příspěvku:  zapojení teploměru

Zdravím všechny fordfans. Vím, že o teploměru v autě už tady toho bylo napsáno dost. Nenašel jsem však (možná jsem špatně hledal :oops: ), jak ho připojit. Koupil jsem teploměr na 1,5 V baterii (mikročlánek) a chtěl bych tento teploměr připojit na elektriku v autě. Ještě to chci vyšperkovat o podsvětlení, které teploměr sice má, ale svití docela málo (něco jako světýlko v digitálkách). Takže to chci podsvítit extrasvítivou diodou, která je však zase na 3 V. Kde se napíchnu na současné vedení v autě atd. to vím. Ale potřeboval bych poradit, jak co nejjednoduššeji vyřešit různý odpor na diodu a na teploměr. A hlavně, jak velký odpor musím dát před ten teploměr, aby mi neshořel? Určitě je tu spousta lidí, kteří ještě nezapomněli základní vzorečky (jako třeba U=R*I) a budou schopni velmi lehce můj problém vyřešit. Předem děkuji za všechny náměty. Mějte se fajn.

Autor:  mrazik [ 23 lis 2005 14:43 ]
Předmět příspěvku: 

No myslím, že koupí tohoto teploměru jsi si přidělal dost práce.
Napětí v automobilu je 12V, což oproti 1,5V je podstatně více a musel by jsi tam, dát transformator nebo odpor - od kterého půjde takové teplo, že nebude potřeba přitápět.
Podsvícení lze dodělat a dokonce LED diodu můžeš připojit, přes vhodný odpor, na napětí v autě (12V).
Doporučuji koupit teploměr, který je na připojení napětí z automobilu připraven.

Autor:  Ondrej [ 23 lis 2005 14:58 ]
Předmět příspěvku: 

nech to napajeny tou tuzkovou baterkou, ja mam nejakej podobnej teplomer a baterka tam je uz pres dva roky a pozad funguje

Autor:  Nagant [ 23 lis 2005 15:30 ]
Předmět příspěvku: 

Pro 1,5V bys musel použít nějaký speciální stabilizátor, třeba Holtek HT1015:
http://www.hw.cz/docs/stabiliky_holtek/holtek.html
http://www.holtek.com.tw/pdf/consumer/1015_1v100.pdf
Ale jelikož má max. vstupní napětí 12V, musel bys to brát až třeba po sražení napětí pro tu svítivou diodu, 3,5V ale zase bude asi minimum.
A zajistit to proti napěťovým špičkám v palubní síti nějakým ochranným obvodem.

Autor:  Návštěvník [ 23 lis 2005 16:36 ]
Předmět příspěvku: 

Když je odpor na diodu celkem přijatelný (není to žádné topidlo), tak proč by měl být na 1,5 V nějaký obrovský?
Té baterky bych se rád zbavil, aby ten teploměr byl co možná nejtenčí (několik málo mm). Mohl bych tu baterku někam schovat a napětí k teploměru přivést, ale tohle mi přijde elegantnější.

Autor:  mrazik [ 23 lis 2005 16:45 ]
Předmět příspěvku: 

Odpor pro LED diodu omezuje proud, ne napětí !

Autor:  Návštěvník [ 23 lis 2005 17:52 ]
Předmět příspěvku: 

Moc tomu nerozumím :oops: , proto se ptám. Když mi prodavač zkoušel LEDku v obchodě, tak ji připojil na nějakou placatou baterku (podobnou, jako se dává do hodinek) a předpokládám, že tato baterka měla nižší napětí než 12 V. U toho teploměru by to nešlo udělat obdobně?

Autor:  Bendy&Macíček [ 23 lis 2005 17:55 ]
Předmět příspěvku: 

Já jsem chtěl sehnat teploměr takovej, kterej by šel dát místo hodin na palubku, protože hodiny mam na radiu tak me to napadlo, ale nepovedlo se mi t a taky protož ekdyž už byl rozměrove vyhoující, byl na tužkovku a to jsem zamítl, tak jsem raději koupil ten co má Majky a jsem spokojen, jen ted zvažuju jeho přendání do Mondea.

PS: escorta asi bude kočírovat máti....

Autor:  nicus [ 23 lis 2005 18:19 ]
Předmět příspěvku: 

Čau všichni. LED diody se taky dělají už s odporem přímo na 12V a dokonce i ty menší. S tím odporem vs. proud a hlavně transformátorem na ss napětí v palubní síti (není to žádná narážka a nechi se nikoho dotknout!) je to trochu divoký - podívej se na : http://2man.wz.cz/diody.htm . A ten teploměr by chtěl opravdu napájet spíše nějakým stabilizovaným zdrojem nebo přinejhorším navrhmout nějaký mapěťový dělič,ale jak tu je již napsáno, napěťové špičky a různé ruchy by to brzo oddělaly.

Autor:  MART.IN [ 24 lis 2005 07:36 ]
Předmět příspěvku: 

Rozhodně pro připojení teploměru nepoužívej rezistor (odpor) :!: Nechal bych tam tu baterku, ale jestli to chceš za každou cenu připojit na 12 V použij stabilizátor, např. viz příspěvek od Naganta. Pro podsvícení LED budeš muset mít další přívod, tam pak můžeš použít rezistor.

Autor:  Návštěvník [ 25 lis 2005 09:47 ]
Předmět příspěvku: 

Děkuji všem za odpovědi a podněty. Myslím, že tam nechám tu baterku a podsvítím to ledkou napojednou na na auto, aby ta baterka v teploměru déle vydržela.

Autor:  Návštěvník [ 20 led 2006 09:38 ]
Předmět příspěvku: 

Tak jsem to vyřešil následovně. Napájení teploměru jsem vyřešil tužkovou baterkou (ještě nevím, kam ji umístím - mám připájené drátky v teploměru a vyvedu je někam, kde je to schované, ale i snadno dostupné na výměnu). Místo maličké (téměř nesvítící) žárovičky jsem dal LEDku, kterou budu přes rezistor napájet z auta. Zapojím to tak, aby se podsvícení rozsvítilo, když rozsvítím světla. Teď jen reším, kudy ven s tím čidlem na měření teploty. Vím, že se tu už řešilo, kam to čidlo umístit, ale nějak jsem z toho nepochopil, jak se s tím čidlem dostat ven z kabiny - napadlo mě, že musí být nějaký průchod v pravo dole u spolujezdce, jak je řídící jednotka. Můžete mi prosím někdo poradit?
Předem díky a mějte se.

Autor:  Bendy&Macíček [ 20 led 2006 09:48 ]
Předmět příspěvku: 

Já to tahal přes dveře u řidiče a pak pod blatník je tam taková díra a dostanes se do motorového prostoru. Majky to tahal nějakým průchodem na kabely, ale mě se ho nepovedlo najít a to co jsem našel, se mi nepovedlo zruchodnit.

Ted to samé budu řešit na mondeu a jestě napájení, chtěl jsem to píchnout na hodiny, ale je tam tisíc drátku a tak se m do toho nechce vrtat, asi to dam k zapalovači jen nevím jak jej vyndám :-(

Autor:  MART.IN [ 20 led 2006 10:18 ]
Předmět příspěvku: 

Průchodka je vlevo dole za pojistkovkou, ta je ale dost plná a je tam dost blbej přístup, já tam měl ještě jednu zaslepenou takovou gumovou čepičkou s prolisama pro dodatečnou montáž ...
Další je vpravo dole nad řídící jednotkou, ta je volnější a daleko přístupnější :D

Autor:  Bendy&Macíček [ 20 led 2006 10:23 ]
Předmět příspěvku: 

Tu za pojistkovkou sem našel, ale práve neprocpal, pak tu gumovou, ale ta byla za polstrováním a musel bych to vyndavat a to se mi nechtělo. Taky zusím kouknout po té u spolujezdce :-) nad to bude naMondeu podobné :-) Dík

Autor:  MART.IN [ 20 led 2006 10:29 ]
Předmět příspěvku: 

Myslim že z motorového prostoru je vidět (pro představu v kterých nístech je). Taky jsem jí objevil až po procpání vodičů mlhovek a teploměru tou přeplněnou. :evil:

Autor:  Standa [ 20 led 2006 10:32 ]
Předmět příspěvku: 

Já jsem drát protáhnul tou průchodkou co je u spolujezdce vedle ŘJ. Sundal jsem ale napřed pravé přední kolo a pak také plastový podběh. Vodič pro teploměr jsem si přicínoval na ocelový drát a napřed jsem protáhl přez gumovou průchodku ten drát a pak za něj tahal až prošel vodič. Vodič teploměru jsem pak přichytil ke svazku který vede pod podběhem do předního nárazníku kde jsem také připevnil čidlo teploměru.

Autor:  Bendy&Macíček [ 20 led 2006 10:39 ]
Předmět příspěvku: 

To Mart.in: jj taky právě sem jí viděl od motoru a hledal zevnitř a musel bych oddělat dost plastů a koberec a to se mi nechtělo

To Standa... to je pěkně popsané, ale sundavat plastový podběd se mi moc nechce no snat to vykoumám jinak, tak jak sem to protahoval já jsem taky sudnal blinkr a protáhl drát a k němu čidlo zatáthl zpět. jinak to snad ani nejde :wink:

Autor:  Hnata [ 20 led 2006 11:30 ]
Předmět příspěvku: 

jj za podbehem je na obou stranach pruchodka dovnitr do auta pro kabely - ja teda sundaval kolo a i celej podbeh vyndal aby se mi tam pohodlne lezlo a pak jsem si trochu tu gumu narizl nozem a zbytek prostouchnul sroubovakem - slo to pohodlne a snadno - na strane u ricice jsem tahal teplomer a na strane u spolujezdce mam protahnuty zdroj k zesilovaci. Jinak podbeh jde trochu odchlipnout i bez sundavani kola kdyz je zatocis na plno - zustane tam min mista na manipulaci ale jde to.

Autor:  Návštěvník [ 20 led 2006 11:48 ]
Předmět příspěvku: 

Díky všem za názory a rady. Přesně tak jsem taky zkoumal. Myslel jsem si, že za pojistkovkou je určitě průchod - přesně jak píšete dost plný a dost nepřístupný. Napadlo mě, že totéž musí být i na druhé straně, když je tam řídící jednotka. Myslel jsem ale, že ten průchod vede nahoru k baterce (někudy - nevím kudy). Teď jsem se od vás dozvěděl, že ten kabelový svazek vede nad podběhem (kudy jdou ty dráty k motoru?). Jak moc obtížné je sunda ten podběh, abych se k tomu dostal? Tím blinkrem to jde asi hodně blbě, že?

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/