fordfans.cz http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/ |
|
zapojení teploměru http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=11&t=4070 |
Stránka 1 z 2 |
Autor: | Návštěvník [ 23 lis 2005 14:28 ] |
Předmět příspěvku: | zapojení teploměru |
Zdravím všechny fordfans. Vím, že o teploměru v autě už tady toho bylo napsáno dost. Nenašel jsem však (možná jsem špatně hledal ), jak ho připojit. Koupil jsem teploměr na 1,5 V baterii (mikročlánek) a chtěl bych tento teploměr připojit na elektriku v autě. Ještě to chci vyšperkovat o podsvětlení, které teploměr sice má, ale svití docela málo (něco jako světýlko v digitálkách). Takže to chci podsvítit extrasvítivou diodou, která je však zase na 3 V. Kde se napíchnu na současné vedení v autě atd. to vím. Ale potřeboval bych poradit, jak co nejjednoduššeji vyřešit různý odpor na diodu a na teploměr. A hlavně, jak velký odpor musím dát před ten teploměr, aby mi neshořel? Určitě je tu spousta lidí, kteří ještě nezapomněli základní vzorečky (jako třeba U=R*I) a budou schopni velmi lehce můj problém vyřešit. Předem děkuji za všechny náměty. Mějte se fajn. |
Autor: | mrazik [ 23 lis 2005 14:43 ] |
Předmět příspěvku: | |
No myslím, že koupí tohoto teploměru jsi si přidělal dost práce. Napětí v automobilu je 12V, což oproti 1,5V je podstatně více a musel by jsi tam, dát transformator nebo odpor - od kterého půjde takové teplo, že nebude potřeba přitápět. Podsvícení lze dodělat a dokonce LED diodu můžeš připojit, přes vhodný odpor, na napětí v autě (12V). Doporučuji koupit teploměr, který je na připojení napětí z automobilu připraven. |
Autor: | Ondrej [ 23 lis 2005 14:58 ] |
Předmět příspěvku: | |
nech to napajeny tou tuzkovou baterkou, ja mam nejakej podobnej teplomer a baterka tam je uz pres dva roky a pozad funguje |
Autor: | Nagant [ 23 lis 2005 15:30 ] |
Předmět příspěvku: | |
Pro 1,5V bys musel použít nějaký speciální stabilizátor, třeba Holtek HT1015: http://www.hw.cz/docs/stabiliky_holtek/holtek.html http://www.holtek.com.tw/pdf/consumer/1015_1v100.pdf Ale jelikož má max. vstupní napětí 12V, musel bys to brát až třeba po sražení napětí pro tu svítivou diodu, 3,5V ale zase bude asi minimum. A zajistit to proti napěťovým špičkám v palubní síti nějakým ochranným obvodem. |
Autor: | Návštěvník [ 23 lis 2005 16:36 ] |
Předmět příspěvku: | |
Když je odpor na diodu celkem přijatelný (není to žádné topidlo), tak proč by měl být na 1,5 V nějaký obrovský? Té baterky bych se rád zbavil, aby ten teploměr byl co možná nejtenčí (několik málo mm). Mohl bych tu baterku někam schovat a napětí k teploměru přivést, ale tohle mi přijde elegantnější. |
Autor: | mrazik [ 23 lis 2005 16:45 ] |
Předmět příspěvku: | |
Odpor pro LED diodu omezuje proud, ne napětí ! |
Autor: | Návštěvník [ 23 lis 2005 17:52 ] |
Předmět příspěvku: | |
Moc tomu nerozumím , proto se ptám. Když mi prodavač zkoušel LEDku v obchodě, tak ji připojil na nějakou placatou baterku (podobnou, jako se dává do hodinek) a předpokládám, že tato baterka měla nižší napětí než 12 V. U toho teploměru by to nešlo udělat obdobně? |
Autor: | Bendy&Macíček [ 23 lis 2005 17:55 ] |
Předmět příspěvku: | |
Já jsem chtěl sehnat teploměr takovej, kterej by šel dát místo hodin na palubku, protože hodiny mam na radiu tak me to napadlo, ale nepovedlo se mi t a taky protož ekdyž už byl rozměrove vyhoující, byl na tužkovku a to jsem zamítl, tak jsem raději koupil ten co má Majky a jsem spokojen, jen ted zvažuju jeho přendání do Mondea. PS: escorta asi bude kočírovat máti.... |
Autor: | nicus [ 23 lis 2005 18:19 ] |
Předmět příspěvku: | |
Čau všichni. LED diody se taky dělají už s odporem přímo na 12V a dokonce i ty menší. S tím odporem vs. proud a hlavně transformátorem na ss napětí v palubní síti (není to žádná narážka a nechi se nikoho dotknout!) je to trochu divoký - podívej se na : http://2man.wz.cz/diody.htm . A ten teploměr by chtěl opravdu napájet spíše nějakým stabilizovaným zdrojem nebo přinejhorším navrhmout nějaký mapěťový dělič,ale jak tu je již napsáno, napěťové špičky a různé ruchy by to brzo oddělaly. |
Autor: | MART.IN [ 24 lis 2005 07:36 ] |
Předmět příspěvku: | |
Rozhodně pro připojení teploměru nepoužívej rezistor (odpor) Nechal bych tam tu baterku, ale jestli to chceš za každou cenu připojit na 12 V použij stabilizátor, např. viz příspěvek od Naganta. Pro podsvícení LED budeš muset mít další přívod, tam pak můžeš použít rezistor. |
Autor: | Návštěvník [ 25 lis 2005 09:47 ] |
Předmět příspěvku: | |
Děkuji všem za odpovědi a podněty. Myslím, že tam nechám tu baterku a podsvítím to ledkou napojednou na na auto, aby ta baterka v teploměru déle vydržela. |
Autor: | Návštěvník [ 20 led 2006 09:38 ] |
Předmět příspěvku: | |
Tak jsem to vyřešil následovně. Napájení teploměru jsem vyřešil tužkovou baterkou (ještě nevím, kam ji umístím - mám připájené drátky v teploměru a vyvedu je někam, kde je to schované, ale i snadno dostupné na výměnu). Místo maličké (téměř nesvítící) žárovičky jsem dal LEDku, kterou budu přes rezistor napájet z auta. Zapojím to tak, aby se podsvícení rozsvítilo, když rozsvítím světla. Teď jen reším, kudy ven s tím čidlem na měření teploty. Vím, že se tu už řešilo, kam to čidlo umístit, ale nějak jsem z toho nepochopil, jak se s tím čidlem dostat ven z kabiny - napadlo mě, že musí být nějaký průchod v pravo dole u spolujezdce, jak je řídící jednotka. Můžete mi prosím někdo poradit? Předem díky a mějte se. |
Autor: | Bendy&Macíček [ 20 led 2006 09:48 ] |
Předmět příspěvku: | |
Já to tahal přes dveře u řidiče a pak pod blatník je tam taková díra a dostanes se do motorového prostoru. Majky to tahal nějakým průchodem na kabely, ale mě se ho nepovedlo najít a to co jsem našel, se mi nepovedlo zruchodnit. Ted to samé budu řešit na mondeu a jestě napájení, chtěl jsem to píchnout na hodiny, ale je tam tisíc drátku a tak se m do toho nechce vrtat, asi to dam k zapalovači jen nevím jak jej vyndám |
Autor: | MART.IN [ 20 led 2006 10:18 ] |
Předmět příspěvku: | |
Průchodka je vlevo dole za pojistkovkou, ta je ale dost plná a je tam dost blbej přístup, já tam měl ještě jednu zaslepenou takovou gumovou čepičkou s prolisama pro dodatečnou montáž ... Další je vpravo dole nad řídící jednotkou, ta je volnější a daleko přístupnější |
Autor: | Bendy&Macíček [ 20 led 2006 10:23 ] |
Předmět příspěvku: | |
Tu za pojistkovkou sem našel, ale práve neprocpal, pak tu gumovou, ale ta byla za polstrováním a musel bych to vyndavat a to se mi nechtělo. Taky zusím kouknout po té u spolujezdce nad to bude naMondeu podobné Dík |
Autor: | MART.IN [ 20 led 2006 10:29 ] |
Předmět příspěvku: | |
Myslim že z motorového prostoru je vidět (pro představu v kterých nístech je). Taky jsem jí objevil až po procpání vodičů mlhovek a teploměru tou přeplněnou. |
Autor: | Standa [ 20 led 2006 10:32 ] |
Předmět příspěvku: | |
Já jsem drát protáhnul tou průchodkou co je u spolujezdce vedle ŘJ. Sundal jsem ale napřed pravé přední kolo a pak také plastový podběh. Vodič pro teploměr jsem si přicínoval na ocelový drát a napřed jsem protáhl přez gumovou průchodku ten drát a pak za něj tahal až prošel vodič. Vodič teploměru jsem pak přichytil ke svazku který vede pod podběhem do předního nárazníku kde jsem také připevnil čidlo teploměru. |
Autor: | Bendy&Macíček [ 20 led 2006 10:39 ] |
Předmět příspěvku: | |
To Mart.in: jj taky právě sem jí viděl od motoru a hledal zevnitř a musel bych oddělat dost plastů a koberec a to se mi nechtělo To Standa... to je pěkně popsané, ale sundavat plastový podběd se mi moc nechce no snat to vykoumám jinak, tak jak sem to protahoval já jsem taky sudnal blinkr a protáhl drát a k němu čidlo zatáthl zpět. jinak to snad ani nejde |
Autor: | Hnata [ 20 led 2006 11:30 ] |
Předmět příspěvku: | |
jj za podbehem je na obou stranach pruchodka dovnitr do auta pro kabely - ja teda sundaval kolo a i celej podbeh vyndal aby se mi tam pohodlne lezlo a pak jsem si trochu tu gumu narizl nozem a zbytek prostouchnul sroubovakem - slo to pohodlne a snadno - na strane u ricice jsem tahal teplomer a na strane u spolujezdce mam protahnuty zdroj k zesilovaci. Jinak podbeh jde trochu odchlipnout i bez sundavani kola kdyz je zatocis na plno - zustane tam min mista na manipulaci ale jde to. |
Autor: | Návštěvník [ 20 led 2006 11:48 ] |
Předmět příspěvku: | |
Díky všem za názory a rady. Přesně tak jsem taky zkoumal. Myslel jsem si, že za pojistkovkou je určitě průchod - přesně jak píšete dost plný a dost nepřístupný. Napadlo mě, že totéž musí být i na druhé straně, když je tam řídící jednotka. Myslel jsem ale, že ten průchod vede nahoru k baterce (někudy - nevím kudy). Teď jsem se od vás dozvěděl, že ten kabelový svazek vede nad podběhem (kudy jdou ty dráty k motoru?). Jak moc obtížné je sunda ten podběh, abych se k tomu dostal? Tím blinkrem to jde asi hodně blbě, že? |
Stránka 1 z 2 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |