Wizzy píše:
Tyto baterie se používají do záložních zdrojů (UPS) k počítačům a podobným systémům, dají se sehnat prakticky kdekoli, kde se prodávají a opravují PC. Pozor, ale dělají se 6V, 12V a 24V. Je to de facto to samé, jako autobaterka, je to olověný akumulátor s gelovým elektrolytem, takže je bezúdržbový. Do auta natrvalo bych to ale rozhodně nedával. Má jinou kapacitu, než autobaterie, jiný vnitřní odpor, takže se bude jinak nabíjet a hlavně nemá zdaleka takovou výdrž, jako autobaterka a už jsem viděl tuhle baterii i roztrženou a tekla z toho kyselina. Stejně jako do mobilů, jsou tyhle baterie navržené pro konkrétní UPS (a vice versa), které je nabíjí přesně podle jejich charakteristiky, mají ochrany, čas od času jim provedou vyb/nab cyklus a v definovaném intervalu je testují... Nic z tohoto by se v autě nedělo. Na záložní a montážní účely je to výborný nápad, ale trvale do auta bych si to nedal.
To máš pravdu. Já jsem o tomhle taky vážně uvažoval. U nás jsou lidi co mají na starosti velký staniční baterie řádově 275 Ah a více. A oni mě částečně odrazovali od zálohování ŘJ a rádia touto aku. Prý se jedná o velké rozdílové proudy, které poměrně rychle snižují kapacitu baterky a v případě velkého rozdílu by za určitých okolností mohlo dojít i k explozi. Dalo by se to řešit tak, že se připojí záložní zdroj (trafo) o málo vyšším napětí (cca 13 VDC) a odpolí se aku v autě. Pak je prakticky bez problémů připojení uvedené záložní "udržovací" aku. Udržovací zdroje se prodávají kolem 300,- Kč. Je to ve skutečnosti jenom usměrněných 12 V bez filtrace.