fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

ochrana proti přepolováni
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=11&t=4836
Stránka 1 z 2

Autor:  askub [ 14 úno 2006 18:36 ]
Předmět příspěvku:  ochrana proti přepolováni

nedávno se tady Jarin ptal jestli má esco ochranu proti přepolováni, I mně by to zajímalo, já jsem měl esco v servisu, kde mi "přijímaci technik" při nemožnosti nastartovat, to startoval pomocnou baterkou 125 Ah, ale tím stylem, že to připojil + na - a - na +. V ten moment jsem mněl z auta světlo jak při sváření a od té doby s tím mám také trable, Takže lidičkové , má a nebo nema ochranu. Díky předem za odpověď. Askub

Autor:  Nagant [ 14 úno 2006 18:39 ]
Předmět příspěvku: 

No, jak by sis takovou ochranu představoval, jako diodu na 500A? :shock: Od servisáka se předpokládá, že je to myslící tvor, blbovzdorné se to nedá udělat :!:

Autor:  askub [ 14 úno 2006 18:44 ]
Předmět příspěvku:  ochrana proti přepolováni

nevím, jak by měla vypadat, já jsem zatím byl jenom na škodovky a esco mám jen chvíli, ale jen mě zajímalo, jestli tam něco takového je, případně co bych měl hledat, jestli ten "odborník" něco neodpálil.
:(

Autor:  Nagant [ 14 úno 2006 18:49 ]
Předmět příspěvku: 

Podle mne je pravděpodobné, že to mohl odnést třeba alternátor. ŘJ by to snad mohla přežít. :smt102

Autor:  askub [ 14 úno 2006 18:56 ]
Předmět příspěvku:  přepolování

díky za radu, nechám si ten alternár proměřit,díky.

Autor:  Nagant [ 14 úno 2006 19:13 ]
Předmět příspěvku: 

Ono těžko radit, hlavně by ti to měl dát do kupy ten servis, kde mají takového přejímacího technika. :smt017
A už chápu, kde může být na místě pojištění na škodu způsobenou zaměstnavateli, pokud může být zákazníkovo auto nedbalostí takto poškozeno. Pošli mi, prosím, můžeš-li e-mailem, kdes to měl, ať se takovému servisu vyhnu. Bylo to v Hradci Králové?

Autor:  askub [ 14 úno 2006 19:47 ]
Předmět příspěvku:  přepolovaní

nerad bych posílal adresu ale nebylo to v Hradci, bylo to z Hradce směrem na Náchod , asi 12 km daleko.

Autor:  Nagant [ 14 úno 2006 20:12 ]
Předmět příspěvku: 

OK, dík, už asi vím, myslím, že jsme o tom už komunikovali, ty nemám v portfolii servisů, které jsem navštívil. Myslím, že to tu admin může trochu promazat, tu naši komunikaci mimo bezprostřední téma.

Autor:  MART.IN [ 15 úno 2006 07:20 ]
Předmět příspěvku: 

Alternátor bude v pohodě. Jestliže tu baterku použil jako pomocnou, tedy jí připojil paraelně k té tvé, výsledné "palubní napětí" se asi ani nepřepólovalo. Vše to probíhalo mezi baterkama. Baterka (akumulátor), ale dostala zahulit dost :smt091
Jinak mi zatim nenapadá čemu to mohlo uškodit. Elektronice asi ne. Co máš teď za trable?

Ten servis bych tu naopak zveřejnil. Přepólovat akumulátor ... v servisu :smt009

Autor:  askub [ 15 úno 2006 15:54 ]
Předmět příspěvku:  ochrana

To mart.in,to by bylo na dlouhý vypravování, hlavní je, že to někdy nastartuju, někdy, převážně ne. Dal jsem to zpátky do toho servisu k tomu "šikulovi", jenže oni si s tím taky nevěděli rady, tak to převezli sem do Hradce do Ford servisu, ale tady to je už týden a podle telefonování si s tím neví rady ani servis.Já sám osobně jsem si myslel, že by to mohlo být třeba pojistkovkou (špatnej tišták-studený spoje) ale šef servisu mi řekl, že to je sice možný, ale málo pravděpodobný. Tak ted jen čekám až to bude jezdit, ale zatím tomu autu už moc nebudu věřit, uvidíme jak dopadnu.
:roll:

Autor:  MART.IN [ 16 úno 2006 07:10 ]
Předmět příspěvku: 

Šlo mi o to, jestli to je důsledek přepólování, tedy jestli se závada objevila určitě po přepólování.

Autor:  askub [ 16 úno 2006 16:33 ]
Předmět příspěvku:  přepolovaní

asi to je důsledek přepolování, protože, než jsem to k "odborníkum"dával tak jsem startoval bez problému.

Autor:  Nagant [ 16 úno 2006 16:48 ]
Předmět příspěvku: 

A při tom připojování druhé baterky to auto bylo v jakém stavu, mělo vypnuté zapalování?

Autor:  askub [ 16 úno 2006 18:21 ]
Předmět příspěvku:  přepolovaní

ne baterka bylá zapnuta a při startování všechny kontrolky zhasly.

Autor:  carPWR [ 16 úno 2006 22:48 ]
Předmět příspěvku: 

ja sem teda na elektriku guma, ale pripojit baterku polama obracene??? v servisu??? to urco ten proud musel nekam jit ne...jako nekudy se vybit na zem ne??? jinymi slovy neco shorelo....

Autor:  MART.IN [ 17 úno 2006 07:28 ]
Předmět příspěvku: 

:smt017 Pořád mě nenapadá, co by se tam mohlo vypálit (ale neznamená to že je to na 100%). Pomocnou baterku připojil + na kostru a - na plus původní baterky. Je to jakoby zapojil dvě baterky do serie a pak je vykrátil. Proudy tedy byly mezi baterkami (to bylo to jiskření). Samozřejmě obě baterky byly dost přetížený proto jim padlo napětí (zhasnutí kontrolek).
V každym případě bych dorážel na ten "šikulskej servis" ať to dá do kupy. Jestli je to ta pojistkovka (i když by to nebyl důsledek přepólování), ať jí vymění aspoň budeš bez práce.

Autor:  King [ 17 úno 2006 09:02 ]
Předmět příspěvku:  prepolovanie ...

no tak ako sa tu píše tak by sa mohla poškodiť bateria ...
bolo by dobre dať ju premerať či sa neodpalil jeden článok ..

pokial viem tak baterie takto opačne sa zapajaju ked chceš mať 24 V ale to by musel dať + na - a - na auto a nie na bateriu a to by ti potom odpálil mini. 1 žiarovku ... a auto by chytilo hned ....

Autor:  askub [ 17 úno 2006 09:21 ]
Předmět příspěvku:  přepolovani

tak
za 1) ty "šikulové se to snaží opravit snad na svůj účet, to poznám teprve až se ozvou
za 2) baterii tam dali jinou, původně tam byla asi 60 Ah, ted tam dali 74 Ah, ale ta prej se musí zaplatit, Cena byla se slevou ale abych se mohl bránit, tak bych jim asi musel dokázat že to zničili oni, ale já už bych měl raději auto doma a jezdil, než se s nima hádat. Ono taky už v 55 letech chce mít člověk trošku klidu :D

Autor:  MART.IN [ 17 úno 2006 09:30 ]
Předmět příspěvku: 

Zkus to. Možná z toho kápne alespoň sleva. :-D Jak píšeš, tak oni sami přesně nevěděj a pro jistotu mění. :P Dělej, že si si jistej. Couvnout můžeš kdykoli. V nejhoršim případě koupíš baterku jinde.

Autor:  Wizzy [ 17 úno 2006 09:38 ]
Předmět příspěvku: 

Prr, mám pocit, že tu vzniká chaos v tom, co je sériové a paralelní zapojení a jak se počítá vzniklé napětí u takovýchto zapojení.

Sériové zapojení baterek je takové, kdy se nám obvod nevětví a laicky řečeno drát jde nejdřív z obvodu do jedné baterky, z ní do druhé a teprve z té do zbytku obvodu. Výsledné napětí vznikne součtem, resp. rozdílem napětí na baterkách. Pokud jsou napětí orientována shodně, napětí se sčítá, pokud opačně, odčítá. Celková kapacita takovégo zdroje se psočítá jako 1/C = 1/C1 + 1/C2 (čili za cenu většího napětí mám vždy nižší kapacitu)

U paralelního zapojení je výpočet výsledného zapojení dvou zdrojů trochu složitější, dost záleží na tom, jaký mají vnitřní odpor a podobně. Celková kapacita se spočítá jako součet (rozdíl) kapacit jednotlivých zdrojů. Pokud bychom měli dva naprosto stejné zdroje, tak v případě souhlasného zapojení (plus na plus) bude celkové napětí stejné, jako jednotlivých zdrojů a kapacita bude dvojnásobná, pokud se to přepóluje, tak výsledné napětí bude 0V a kapacita taky nulová. Potečou tam ale maximální proudy z jedné baterky do druhé.

Konkrétně v tomto případě došlo - podle mě k tomu, že mechanik ke staré baterce připojil paralelně novou, ale bohužel se mu to povedlo zapojit naopak. Předpokládám, že stará baterka byla už vylágrovaná a s podstatně menší kapacitou, než ta, kterou tam připojoval (málokdo si v osobáku vozi 125Ah akumulátor :-D ), tak došlo asi k tomuhle: To velké jiskření a svícení byly ty velké proudy mezi baterkami a stará baterka to nejspíš odnesla. Navíc celkové napětí bylo na chvíli asi v mínusu, oproti normálnímu stavu, ale rozhodně tam nebylo -12V proti kostře, maximálně bych čekal tak -7V, víc ne. Pokud to nebylo připojeno déle, než řádově několik vteřin, tak to snad velkou škodu nenapáchalo. Pokud by to prorazilo diody v alternátoru, nedobíjel by. Pokud by to prorazilo řídící jednotku, nejelo by to vůbec. Mohlo by to ještě poškodit rádio a ostatní jemnou elektroniku (třeba velké HF, PDA nabíjené z CL a podobně), ale jinak mě nic nenapadá, co by to mohlo poškodit - žárovkám, motorkům a relátkám je jedno, jestrli je na nich plus nebo mínus, jediné, co to nesnáší, je cokoli, co má v sobě nějaké polovodiče. Pokud pomineme LED podsvětlení, které by asi zařvalo, tak kromě altíku a řídící jednotky mě nenapadá nic jiného, co by v autě obsahovalo nějaký křemík.
Rozhodně bych začal tím, že bych pořídil novou baterku na účet toho vtipného servisáka. Té staré bych nevěřil ani dnešní datum. Pokud auto dobíjí a jede, tak se dá předpokládat, že altík i řídící jednotka jsou v pořádku. Pokud by přepólování způsobilo takovou paseku, že by z nějakého důvodu nesvítila kontrolka dobíjení, dá se to zjistit voltmetrem na baterce v klidu a při nastartovaném motoru. (v klidu cca 12V, nastartované necelých 14V) Rozhodně bych taky zkontroloval hlavní kabely od baterky - jak ke startéru, tak do zbytku el. obvodu, jestli nejsou někde spečené, uvolněné, zoxidované a podobně. Pokud by problémy se startováním přetrvaly i po výměně baterky, šel bych po alternátoru a pojistkovce, jestli tam nejsou studeňáky, špatné spoje a podobné záludnosti.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/