fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

Relé obrysových světel bez zásahu do elektroinstalace
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=11&t=598
Stránka 1 z 12

Autor:  jsmach [ 03 zář 2004 19:03 ]
Předmět příspěvku:  Relé obrysových světel bez zásahu do elektroinstalace

Takže po neúspěchu viz. článek o denních světlech jsem přišel na zajímavost v elekroinstalaci. Týká se to všech novějších Escortů, asi od r.v. 1990.
Neúspěch s denními světly byl zapříčiněn zmetkem od výrobce relátka, ač toto bylo označeno schématickou značkou přepínače a vývody přepínače byly číslovány na obrázku 30, 87 a 87a, ve skutečnosti lo o spínací relé s kontakty 30 a 2x 87 (oba kontakty 87 byly uvnitř propojeny). Nahradil jsem tedy toto relé obyčejným spínacím relátkem bez středního kontaktu a zasunul (po vytažení klemy) n pozici pro zelené relé č. 18, ted jsou obrysová světla spínána přes toto relé a otočným spínačem na levém tykadle protéká pouze proud vinutí relé.
Pokud by se toto relé nahralo orginál zeleným relé FORD, či skutečným přepínacím relé, byla by funkce doplněna o rozsvícení obrysových světel po zapnutí zapalování. S tím souvisí osazení relé č.20 (Forďácké malé modré relé, je možno si ho na otestování zapůjčit z pozice 17 - vypínání klímy), po jeho osazení se při zapnutém zapalování automaticky rozsvěcují tlumená světla. Jeli na pozici č.18 jen spínací relé, svítí tato tlumená světla bez obrysových (i bez zadních obrysových) což by v denním provozu v zimním období mohlo stačit (za slunce nejsou zadní obryovky sejně vidět a tedy nemají valný význam).

Autor:  Standa [ 06 zář 2004 06:19 ]
Předmět příspěvku: 

Opravdu zajímavé a užitečné zjištění. Ten otočný přepínač pro zapínaní obrysových světel dost často odchází a mnozi jsme si již instalovali relé dodatečně, ovšem mimo pojistkovou skříňku. Přitom stačí dokoupit relé a zasunout do pozice jak píšeš.

Autor:  MV [ 07 zář 2004 05:51 ]
Předmět příspěvku: 

Pozor - úprava, jak píše jsmach, je možná jen od roku 1/95 (viz popis relátek - Etzold), protože před 1/95 je relé č.18 pro el.stahování oken (při otevření dveří u řidiče to relé sepne a lze zavírat a otvírat okna i bez zasunutého klíčku - mimochodem to často používám).

Autor:  MV [ 07 zář 2004 19:40 ]
Předmět příspěvku: 

Upřesňuji, jak jsem to dnes vyzkoušel – pro Escorty do 1/95 lze taky aplikovat osazení relé pro spínání obrysovek, jak píše jsmach, jen se relé dá na pozici R13 (po vyndání propojky mezi kontakty 86 a 30). Pokud se tam dá spínací relé (lze si ho půjčit třeba z pozice dálkových světel – R6), tak je funkce světel nezměněná, jen se obrysovky spínají přes relé R13. Pokud se tam dá přepínací relé (půjčit třeba z pozice R18), tak se hned po zapnutí zapalování rozsvítí obrysovky (přední i zadní) i v poloze spínače světel 0 a po přepnutí do druhé polohy se normálně rozsvítí tlumená světla.
To jsmach: díky za zlepšovák, jen schrastím relé a bude to.

Autor:  jsmach [ 07 zář 2004 20:42 ]
Předmět příspěvku: 

Dík za doplnění informace k vozidlům mladším r.95. Já neměl tu možnost otestovat mladší vozidla a schémata dostupná jak zde na fordfans, tak u Ezolda jsou protichůdná (má rv. 97 spíše odpovída Ezoldovi, ale ne úplně , chybí tam obvody pro tlumená světla, jak píše přechůdce, moje relé R18 je tam označeno jako R13) Ford si prostě dal záležet na zmatení uživatelů jeho vozidel - dal do oběhu minimum informací k maximu výrobních verzí. :evil:

Autor:  Návštěvník [ 08 zář 2004 12:27 ]
Předmět příspěvku: 

Takže, chápu - li to dobře, je tedy možno osadit do prázdných patic relé a světla obrysová i tlumená se rozsvěcí úplně automaticky?

do patice č.18 přepínací relé (u forda zelené?)
do patice č. 20 ?????? relé (u forda modré)
předpokládám, že barva znamená konkrétní typ - počet a typ kontaktů

Jestli je to takhle jednoduché, tak vzhledem k absenci kontrolek obrysových a tlumených světel si to určitě udělám.

Autor:  jsmach [ 08 zář 2004 20:46 ]
Předmět příspěvku: 

hans píše:
Takže, chápu - li to dobře, je tedy možno osadit do prázdných patic relé a světla obrysová i tlumená se rozsvěcí úplně automaticky?

do patice č.18 přepínací relé (u forda zelené?)
do patice č. 20 ?????? relé (u forda modré)
předpokládám, že barva znamená konkrétní typ - počet a typ kontaktů

Jestli je to takhle jednoduché, tak vzhledem k absenci kontrolek obrysových a tlumených světel si to určitě udělám.


Ano jak uřesnil MV, tak od roku výroby 95 výše se osadí R18 - přepínací (FORD velké zelené, přepínací. Obdobné (bez barevného rozlišení) se dá pořídit i v www.jablotron.cz za 69Kč, slouží k ovládání el.zámků a pod, kde je nutná reverzace chodu)
na pozici R20 se osazuje malé modré relé bohužel malé relé je nějaký atypický rozměr, takže asi bude muset být jen od Forda. (toto modré relé je asi rozpínací na rozdíl od malého hnědého relé, které bude spínací . Já to neproměřoval, nepotřeboval jsem to ověřovat, ale relé se chovají navzájem opačně, takže to tak nějak bude)

Autor:  Con [ 09 zář 2004 07:25 ]
Předmět příspěvku: 

Jake teda rele do 93jky? mam jich vic tak at vim ktere kam prijde?

Autor:  MV [ 09 zář 2004 13:18 ]
Předmět příspěvku: 

To Con: já chci jen funkci obrysovek přes relé (odlehčení spínače světel), takže na pozici R13 (denní světlo - Skandinávie) dám klasický spínací relé. Pokud na pozici R13 dáš přepínací relé, tak se obrysovky zapnou po zapnutí zapalování, hlavní světla se zapínají normálně (druhá poloha spínače světel). A jestli to chápu správně, tak vsazením relé ještě do pozice R19 (užší relé, denní světlo II - Skandinávie) by se měly rozsvěcovat i hlavní světla po zapnutí zapalování - to jsem nezkoušel, protože tuhle funkci nechci.

Autor:  jsmach [ 09 zář 2004 20:06 ]
Předmět příspěvku: 

Ještě dodatek,
jedno ze schémat (stažené v příručce z fordfans - tuším el.zip) používá jinou kombinaci relátek, to se pak po zapnutí zapalovaní přepojí obvody tlumených světel, kostra na jedné straně se připojí na +12V a tím se obě vlákna (tlumená) spojí v sérii, tzv. pojedou každé na 6V - budou svítit slaběji (každá žárovka cca 1/4 jmenovitého výkonu tedy asi 14W) po zapnutí světel vypínačem vše přejde do normálního režimu. Nevím však o jakou verzi escorta jde, zda záleží na roku výroby nebo cílové zemi exportu.

Autor:  jsmach [ 09 zář 2004 20:16 ]
Předmět příspěvku: 

rekapitulace -

relé pro posílení obrysovek stačí použít obyč. spínací z favorita (cca 50Kč) (pouze čtyři kontakty !!!)
podle Etzolda:
Relé denních světel I
rok výroby do 1/95 pozice R13
od 2/95 pozice R18
-------------------------------------------------------------------
v případě použítí přepínacího relé (Pozor na relé, které má oba výstupy přepínače propojeny , ať se nespálíte, musí jít skutečně o přepínací relé!!) se po zapnutí zapalování rozsvítí obrysovky.
-----------------------------------------------------------------------
Relé denních světel II
rok výroby do 1/95 pozice R19
od 2/95 pozice R20
jde o malé rozpínací (to nevím na 100%, pouze na 95%) modré relé
to rozsvítí po zapnutí zapalování tlumené světla.

Autor:  MV [ 10 zář 2004 09:20 ]
Předmět příspěvku: 

To jsmach: já našel taky doma relé z fáčka (běžný 30A spínací, 4 kontakty), ale mělo oproti forďáckým prohozený kontakty 30 (přívod + na kotvu relé) a 86 (cívka). Tak nešlo použít. Zkoušel jsi ho v escu na ty obrysovky? Je mi divný, že by do fáčka dělali dva druhy s různě zapojenými kontakty a přitom mechanicky záměnný.

Autor:  Con [ 10 zář 2004 11:50 ]
Předmět příspěvku: 

no jo ale jaky teda dat z ceho aby mi svitili potkavacky. je takovy v te pojistkovce? co mohu spalit? nerad bych aby mi zase vyhorela cela elektrika.

Autor:  jsmach [ 11 zář 2004 20:04 ]
Předmět příspěvku: 

jaké relé?:

na spínání obrysovek jsem použil běžné neznačkové relé koupené v "mototechně" za 55Kč. To že by mělo nějaké relé prohozené kontakty to se mi nezdá, nemá to význam a zavádí to chaos.

pokud by šlo o přepínací relé, tak pozor ať nejde o mnou už dříve zmiňovanou atrapu, která má sice schématickou značku přepínače, ale oba výstupy z přepínacího prvku jsou uvnitř propojeny a jde pouze o spínací relé! To by nemělo být použito ve verzi elektroinstalace , která přepíná tlumené vlákna H4 do serie, došlo by totiž ke zkratu +12V na kostru (mělo by to však jít přes pojistku B (u akumulátoru))

Autor:  Návštěvník [ 11 zář 2004 20:39 ]
Předmět příspěvku: 

for MV
teď jem si ze sklepa přinesl orginál Ford relé (žluté) označ. 81AG14N089CA V23134-K6-X38 77180, a spínací relé fy Emitter .
Skutečně tam je rozdíl v tom jak říkáš - přehozeny kontakty 30 a 86, to teda čumím.

Takže použij relé z Favorita, to bude fungovat (při zapnutí obrysovek relé cvakne (test pohmatem) a světla se rozsvítí - byly by-li přehozeny kontakty 30 a 86 (viz org. ford relé) nemělo by relé vůbec sepnout)

podle číslování ve schématu vede:
30 na obrysové žárovky
86 na vypínač obrysovek
85 na kostru
87 na hlavní napájecí větev +12V (pojistka u akumulátoru)
87a na relé zapalování (+12V při zapuntém zapalování)

sepne-li obyč. relé připojí obrys. žárovky (30) na hl. napájecí větev (87, samosebou přes pojistky obrysovek)
je- li relé vypnuto, připojí se obr. žárovky přes 87a a 30 na výstup relé zapalování

**************
při použití žlutého ford relé s prohozným 30 a 86 kontaktem by byla cívka relé zapojena mezi kostru 85 a obr.žárovky 30, které by nebyly odnikud napájeny
a spínací kontakt by spínal +12V (87) na výstup přepínače obrysovek (86)
tedy by propojoval +12V ze dvou různých větví proti sobě.
což je nesmyslné zapojení bez funkčního významu

Autor:  MV [ 13 zář 2004 15:10 ]
Předmět příspěvku: 

Já jsem se pídil v prodejnách po relé, které by měly zapojené kontakty jako Ford. Nabízeli mi škodovácké (favorit) a nějaké žluté (s logem Renault), ale obě opět prohozené kontakty 30 a 86. Taky v GM mají autorelé "špatné" s prohozenými kontakty. O víkendu jsem to vyřešil, upravil jsem jiné relé do patice a je klid, obrysovky už přes něj makají.

Autor:  Ondrej [ 17 zář 2004 14:45 ]
Předmět příspěvku: 

Tak jsem koupil spinaci rele pro favorit s 5ti vyvody (blbe sem cetl prispevky) a ten stredni kolik jsem ulomi, po kontrole funkcnosti rele pro favoril a zeleneho rele jsem zjistil, ze obe relatka maji kontakty shodna (jenom to zeleny je prepinaci). Tak jsem ho zapojil a vse funguje jak ma.

Autor:  jsmach [ 17 zář 2004 20:20 ]
Předmět příspěvku: 

teď jsem zmaten, oba jste použili různá relé (MV použil relé s vývody podle Forda, Ondrej použil origoš Favorit) a obě verze fungují, to by pak znamenalo, že verze před a po rv. 1995 mají různá zapojení elektroinstalace.

Autor:  MV [ 17 zář 2004 20:54 ]
Předmět příspěvku: 

Taky to nechápu - měl jsem doma relé určitě z favorita - a prohozený kontakty oproti Fordu, tj. nešlo použít. Na papírek jsem si tedy nakreslil kontakty relé Ford a šel shánět - všude (autodíly, GM electronic) měli různá relé, ale všechny s prohozenými kontakty 30 a 86. Nakonec jsem si tedy relé udělal, zapojené jako Ford.

Autor:  Ondrej [ 18 zář 2004 09:19 ]
Předmět příspěvku: 

tady je zapojeni obou relatek:
Obrázek

Stránka 1 z 12 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/