fordfans.cz

Toto je diskuzní fórum fordfans.cz ;-)
Právě je 06 črc 2024 16:17

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Autobaterie
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 08:39 
Zdravím,

chci se zeptat, mohu "beztrestně" dát do auta silnější baterii? Nebude mít alternátor problém s dobíjením??? :smt017


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 08:47 
Offline
moc ukecanej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 04 bře 2004 15:52
Příspěvky: 2544
Bydliště: Opava
Alternátor mít problém nebude. Pouze při častém ježdění na krátké vzdálenosti se akumulátor s větší kapacitou nestačí dobíjet a rychleji pak stárne.

_________________
Standa
Ford Focus 1,6 Ti-VCT 105 PS
Trend 02/2012, Frozen, automatická klima
Ford Escort Turnier 2.0 Zetec-E 136 PS
Ghia 07/ 1996, Ontario Blue, klima, palubní počítač
Focus Obrázek Escort Obrázek
Jak jsem dával dohromady motor


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 08:53 
Jaký tam mám tedy pořídit akumulátor???? Zkoumal jsem ty manuály co jsou na webu a asi jsem to přehlídl a nebo je to v tom posledním, který jsem ještě nestáhl :-)


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 09:20 
Offline
Nováček

Registrován: 05 zář 2005 16:22
Příspěvky: 23
to Standa: A můžeš toto své tvrzení exaktně doložit? Hodně lidí se možná rádo přiučí

_________________
Ford Fiesta 1.1 CFi, 3-dveře, 1994,


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 11:12 
Offline
moc ukecanej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 04 bře 2004 15:52
Příspěvky: 2544
Bydliště: Opava
Občas to chce také hledat, k Akumulátoru je tady nejmíň 10 diskuzí. Třeba tady:
http://www.fordfans.cz/phpBB2/viewtopic ... umul%E1tor

_________________
Standa
Ford Focus 1,6 Ti-VCT 105 PS
Trend 02/2012, Frozen, automatická klima
Ford Escort Turnier 2.0 Zetec-E 136 PS
Ghia 07/ 1996, Ontario Blue, klima, palubní počítač
Focus Obrázek Escort Obrázek
Jak jsem dával dohromady motor


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 11:25 
:roll: hledal jsem baterka.... akumulátor mě fakt nenapadl, díky za info.

...........budu se učit hledat v diskusích :smt102


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 15:29 
Offline
Forďák

Registrován: 06 kvě 2005 22:53
Příspěvky: 150
Standa píše:
Alternátor mít problém nebude. Pouze při častém ježdění na krátké vzdálenosti se akumulátor s větší kapacitou nestačí dobíjet a rychleji pak stárne.

Stando promin to si me dostal, ale tohle je uplny nesmysl. To co jsi napsal v tom odkazu taky. Kdo si proboha slysel takovy bludy?
Jedina regulace dobijeni v alternatoru je takova, ze se hlida aby nedoslo k prekroceni cca 14V napeti v palubni siti. Tzn. pokud je napeti baterie nizsi nez v palubni siti, tak je neustale dobijena, s kapacitou baterie to nema nic spolecneho. Pokud neni baterie moc nabita a altik je v poradku tak do baterky tlaci klidne i desitky amper (a porad to s kapacitou nema nic spolecneho).
Navic je potreba si uvedomit ze prirodni zakony plati a ze do baterie potrebujes dobit jen to co si z ni vycuc pri startovani (+ nejaky ztraty, ale ty jsou docela maly ty nema cenu resit).

Takze silnejsi baterii klidne ANO!
Majitelum dieselu naopak doporucuju baterie ty nejvetsi co se tam vejdou kvuli vetsi kapacite.

P. S.: Elektrotechnice se venuju uz 15 let a k nabijeni baterie pouzivam upraveny ATX zdroj z pocitace :-).

_________________
Ford Escort 1.4i 54kW CFI-jednobod, MK IV r. v. 1990


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 15:38 
Offline
Forďák

Registrován: 19 bře 2005 23:58
Příspěvky: 294
Bydliště: Severní čechy/Praha
Mnoo, pokavaď budu míti v autě silné "rádio" :-D a budu často startovat(třeba zásobování ve městě), ještě k tomu celoročně svítím a táák... tak třeba dobít 70Ah baterku(mám jí v cabriu) bude asi trošku horší, než dobít např 40Ah. Nemluvě o provozu v zimě. On startér bere cca 70 - 90A(měřeno), takže to je cca +/- 1kW a občas to není jen pár "sekund". Ovšem dobíjení by mělo býti vždy ok.

_________________
Starej Brouk 84´... jede a jede a jede


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 16:09 
Offline
Forďák

Registrován: 06 kvě 2005 22:53
Příspěvky: 150
Hergot nehadejte se se mnou :-D S tim startovanim uz jsem to psal. To ze svitis, nic moc nezmeni nabijeci proud akumulatoru ruznych kapacit bude cca stejny (za predpokladu ze v nich chybi stejny naboj).

Šíša píše:
Mnoo, pokavaď budu míti v autě silné "rádio" :-D a budu často startovat(třeba zásobování ve městě), ještě k tomu celoročně svítím a táák... tak třeba dobít 70Ah baterku(mám jí v cabriu) bude asi trošku horší, než dobít např 40Ah. Nemluvě o provozu v zimě. On startér bere cca 70 - 90A(měřeno), takže to je cca +/- 1kW a občas to není jen pár "sekund". Ovšem dobíjení by mělo býti vždy ok.


Vendiik píše:
Navic je potreba si uvedomit ze prirodni zakony plati a ze do baterie potrebujes dobit jen to co si z ni vycuc pri startovani (+ nejaky ztraty, ale ty jsou docela maly ty nema cenu resit).

Edit: Naboj v Ah ktery spotrebujes na start motoru zavisi na odberu starteru a ne na kapacite baterie. Kolik bere starter s kapacitou aku prece nesouvisi.

Doufam ze uz je to jasny, ale klidne se ptejte :-)

_________________
Ford Escort 1.4i 54kW CFI-jednobod, MK IV r. v. 1990


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 17:33 
Offline
moc ukecanej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 04 dub 2004 08:22
Příspěvky: 2148
Bydliště: Přerov
No mohl by jsi neco k ty zajimavy nabijecce.Foto vitano.

_________________
soucasnost: Ford Focus 1.6 16V 74kW 2011 Hatchback
minulost: Ford Escort 1.8TD(51kW) 10/1996 Hatchback Klima


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 20:14 
Offline
pokročilej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 27 kvě 2004 20:32
Příspěvky: 827
Bydliště: Plzeň
Karel píše:
No mohl by jsi neco k ty zajimavy nabijecce.Foto vitano.

Něco jsem naskenoval:
http://img506.imageshack.us/img506/7687 ... ku15lr.gif
http://img506.imageshack.us/img506/6403 ... ku21oq.gif
http://img265.imageshack.us/img265/8201 ... ku34jc.gif

_________________
Focus 2,0/16V 96kW, Ghia, r.2004, 5dv hatchback, stříbrná
Escort 1,6cvh EFi 77kW, Ghia, r.1991, 5dv hatchback, černá - RIP (ekolikvidace 2014)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 22:32 
Offline
Forďák

Registrován: 06 kvě 2005 22:53
Příspěvky: 150
Sice jsem to necetl, ale vypada to rozumne.
Ja jsem pouzil sice ATX zdroj, ale tam je jenom rozdil v napajecim napeti toho TL494 a navic vetev +3,3V na vystupu.
Plosnak jsem novy nedelal, jenom jsem upravil puvodni, takze schema bohuzel neni.
Predem varuju ze pokud tomu moc nehovite tak to neni zadna sranda.
Jinak je to asi dost podobny omezeni nabijeciho proudu mam ja na 7A a napeti 14,4V.
Co musite udelat v zasade je:
1) Vyhazet vsechny zbytecne vetve a ponechat jenom +12V, autor asi postupoval stejne
2) power good taky muzete zrusit, je to informativni signal pro zakladni desku
3) upravit zpetnou vazbu na vytup +12V, aby se napeti na vystupu zvedlo na 14,4V.
4) zpetna vazba vazba na omezeni nabijeciho proudu na ten druhy vstupni komparacni clen TL494 (autor to resil regulaci rekl bych az moc jemne, altik to tam pere proste hlava nehlava - bez regulace proudu, pouze podle napeti)
5) Zatez: staci nejaky trvale pripojeny vykonovy odpor cca 100 ohm, bez toho to muzete i odprasknout.
Pak to nabiji konstantnim proudem 7A dokud nedosahne 14,4V a pak proud postupne klesne na cca 0,5 - 0,8A pri napeti 14,4V.
Omezeni nabijeciho proudu funguje castecne i jako protizkratova ochrana, nikoliv ochrana proti prepolovani (i to se da vyresit, ja tam MOSFET ktery to pri prepolovani odpoji).

Autor tam asi resil i prepnuti na udrzovaci proud, ale pokud neprekrocite 14,4V tak neni nutne resit, protoze i tak se nabijecka chova k baterce nezneji nez alternator.

_________________
Ford Escort 1.4i 54kW CFI-jednobod, MK IV r. v. 1990


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: atx
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 23:16 
MV píše:


Tohle se náramně hodí, super :smt023


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 čer 2006 23:41 
Offline
Forďák

Registrován: 19 bře 2005 23:58
Příspěvky: 294
Bydliště: Severní čechy/Praha
EDIT: on sice altík může prát do baterky desítka ampér to sice jo, ale když je nebude míti kde vzít, protože na něm bude pověšena spotřeba vozu třeba 39A(počítáno, příklad kamaráda) -> tj 50A altík už bude míti volných jen 11A -> 11Ah, tak baterku 40Ah dobije rychleji, než baterku 70Ah ...Idealizovaný případ...

Né nadarmo výrobci vozů doporučují určitou baterku do toho kterého auta -> právě v závislkosti na altíku a "spotřebě vozu"

Takže když silnější baterku, tak i silnější altík. Nebo mi chceš namluvit, že 1.9diesel Ford má stejnej altík(jeho výkon), jako např 1.1benzín Ford? To asi nee.. :wink:

PS: zde se nehádáme, zde debatujem, joo ;-)

_________________
Starej Brouk 84´... jede a jede a jede


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 29 čer 2006 06:46 
Offline
moc ukecanej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 04 bře 2004 15:52
Příspěvky: 2544
Bydliště: Opava
vendiik píše:
Standa píše:
Alternátor mít problém nebude. Pouze při častém ježdění na krátké vzdálenosti se akumulátor s větší kapacitou nestačí dobíjet a rychleji pak stárne.

Stando promin to si me dostal, ale tohle je uplny nesmysl. To co jsi napsal v tom odkazu taky. Kdo si proboha slysel takovy bludy?


Žádné bludy, jen desetiletí zkušeností s provozem aut. Ale půjdeme k věci. Když nastartuji tak akumulátor ochudím ho část jeho kapacity, jejíž dobití bude alternátoru trvat cca 15 minut provozu, já ale pojedu jen 10 minut a strtuju znova. To se může několikrát opakovat třeba při popojížďkách po městě, kdy staruji co 5 minut. Při tomto provozu jsem za chvíli v situaci, kdy akumulátor potřebuje doplnit 20% kapacity ale já pojedu jen 30 minut a opět to nestačí. Když ještě vezmu vnitřní odpor akumulátoru a jeho samovybíjení, tak je jasné že k plně nabitému akumulátoru dojde během provozu dříve u 50Ah než 70Ah akumulátoru. To že dlouhodobě provozovaný olověný akumulátor s nížším napětím poškozuje sám sebe ti snad vysvětlovat nemusím. Proto je dobré používat aku který výrobce doporučuje:
Obrázek

_________________
Standa
Ford Focus 1,6 Ti-VCT 105 PS
Trend 02/2012, Frozen, automatická klima
Ford Escort Turnier 2.0 Zetec-E 136 PS
Ghia 07/ 1996, Ontario Blue, klima, palubní počítač
Focus Obrázek Escort Obrázek
Jak jsem dával dohromady motor


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 29 čer 2006 07:16 
Offline
pokročilej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 27 kvě 2004 20:32
Příspěvky: 827
Bydliště: Plzeň
Standa píše:
... Když ještě vezmu vnitřní odpor akumulátoru a jeho samovybíjení, tak je jasné že k plně nabitému akumulátoru dojde během provozu dříve u 50Ah než 70Ah akumulátoru...

To je taky důležitý - startovací aku mají z principu velkou plochu elektrod, aby měly malej vitřní odpor a dodaly proudy potřebný pro startování. A k větší ploše elektrod u silnějšího aku bude náležet větší samovybíjení. Takže kdo jezdí míň a ještě třeba krátký trasy(často startuje), tak silnější aku paradoxně nebude dobrá volba.

_________________
Focus 2,0/16V 96kW, Ghia, r.2004, 5dv hatchback, stříbrná
Escort 1,6cvh EFi 77kW, Ghia, r.1991, 5dv hatchback, černá - RIP (ekolikvidace 2014)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 29 čer 2006 08:02 
To Standa: Máš pravdu v tom co říkáš, má to však jedno velké ale.....

Když ráno přijdu k autu, tak je mi v tu chvíli jedno jakou tam mám baterii - 50 nebo 70. Protože startuji tak jako tak, tak z obou baterií si auto "uřízne" stejnou spotřebu = alternátor musí dobít to stejné za stejný čas (snad se nepletu a když jsme to probírali, tak jsem nebyl za školou).

Když vemu ten tvůj příklad z města, tak rozdíl mezi tebou a tím kdo bude mít silnější baterii je v tom, že on si na rozdíl od tebe to auto nastartuje vícekrát než ty (i když ruku na srdce, kdo na každém semaforu startuje auto).

Pravdou je, že silnější baterie se déle nabíjí(což ale taky není úplně pravda a doba nabíjení je dána nabíjecím proudem), ale jak jsem už napsal, pokud z obou vezmu stejnou spotřebu, tak se obě budou stejně dlouho nabíjet....


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 29 čer 2006 08:07 
A když to tak čtu, tak můj první dotaz byl asi zbytečný, ale jsem línej přemýšlet :roll:


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 29 čer 2006 10:32 
Offline
moc ukecanej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 04 bře 2004 15:52
Příspěvky: 2544
Bydliště: Opava
Svarcik píše:

Pravdou je, že silnější baterie se déle nabíjí(což ale taky není úplně pravda a doba nabíjení je dána nabíjecím proudem), ale jak jsem už napsal, pokud z obou vezmu stejnou spotřebu, tak se obě budou stejně dlouho nabíjet....


Teoreticky to tak vypadá, musely by ale mít shodný vnitřní odpor. Nabíjecí proud není také neomezený, a praxe říká, že větší kapacita než doporučená, znamená u olověného akumulátoru nižší životnost.

_________________
Standa
Ford Focus 1,6 Ti-VCT 105 PS
Trend 02/2012, Frozen, automatická klima
Ford Escort Turnier 2.0 Zetec-E 136 PS
Ghia 07/ 1996, Ontario Blue, klima, palubní počítač
Focus Obrázek Escort Obrázek
Jak jsem dával dohromady motor


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 29 čer 2006 11:02 
Offline
Forďák

Registrován: 06 kvě 2005 22:53
Příspěvky: 150
No, tak to uz jsme si tu zacali hrat se slovickama :-)

Jinak Svarcik ma naprostou pravdu.
Standa ma pravdu s tim samovybijenim je to zhruba umerny plose desek. Baterka s vnitrnim odporem mensim o 10% (cca o 10% vetsi plocha desek) se bude samovybijet o 10% vetsim proudem, to mi neprijde zase tak kriticky. Teda mimo toho pripadu kdy jak si psal se s autem jezdi 6x do roka, tam uz by to mohlo byt citit, ale to asi moc uzivatelu tohodle fora nebude. :-) Kdyby tam nekdo nacpal baterku z autobusu, tak tu samozrejme altik dobijet nestiha :-).

Btw. Stando mensi vnitrni odpor znamena sice vetsi samovybijeni, ale taky prece vyssi dobijeci proud :-D

Predtim jsem se nevyjadril dost jasne o kolik je rozumny jit s kapacitou vyse, omlouvam se moje chyba! :(
Ta tabulka od Standy je jasna misto 43Ah pro benzin muzete pouzit az 50 a u dieselu misto 60 az 71Ah. Tak nejak jsem si to predtim predstavoval, ale uz jsem to nenapsal, clovek mysli na vic veci najednou a pak to takhle dopada. :(
Vadilo mi ze Standa napsal striktne ne, ale jak si to po sobe ctu, tak ja jsem zas byl opacny extrem.
A k tomu vykonnejsimu altiku pri velkem zvyseni kapacity, to je jasny, vo tom zadna.

_________________
Ford Escort 1.4i 54kW CFI-jednobod, MK IV r. v. 1990


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 43 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz