fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

Autobaterie
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=11&t=6417
Stránka 1 z 2

Autor:  Návštěvník [ 28 čer 2006 08:39 ]
Předmět příspěvku:  Autobaterie

Zdravím,

chci se zeptat, mohu "beztrestně" dát do auta silnější baterii? Nebude mít alternátor problém s dobíjením??? :smt017

Autor:  Standa [ 28 čer 2006 08:47 ]
Předmět příspěvku: 

Alternátor mít problém nebude. Pouze při častém ježdění na krátké vzdálenosti se akumulátor s větší kapacitou nestačí dobíjet a rychleji pak stárne.

Autor:  Návštěvník [ 28 čer 2006 08:53 ]
Předmět příspěvku: 

Jaký tam mám tedy pořídit akumulátor???? Zkoumal jsem ty manuály co jsou na webu a asi jsem to přehlídl a nebo je to v tom posledním, který jsem ještě nestáhl :-)

Autor:  pepek [ 28 čer 2006 09:20 ]
Předmět příspěvku: 

to Standa: A můžeš toto své tvrzení exaktně doložit? Hodně lidí se možná rádo přiučí

Autor:  Standa [ 28 čer 2006 11:12 ]
Předmět příspěvku: 

Občas to chce také hledat, k Akumulátoru je tady nejmíň 10 diskuzí. Třeba tady:
http://www.fordfans.cz/phpBB2/viewtopic ... umul%E1tor

Autor:  Návštěvník [ 28 čer 2006 11:25 ]
Předmět příspěvku: 

:roll: hledal jsem baterka.... akumulátor mě fakt nenapadl, díky za info.

...........budu se učit hledat v diskusích :smt102

Autor:  vendiik [ 28 čer 2006 15:29 ]
Předmět příspěvku: 

Standa píše:
Alternátor mít problém nebude. Pouze při častém ježdění na krátké vzdálenosti se akumulátor s větší kapacitou nestačí dobíjet a rychleji pak stárne.

Stando promin to si me dostal, ale tohle je uplny nesmysl. To co jsi napsal v tom odkazu taky. Kdo si proboha slysel takovy bludy?
Jedina regulace dobijeni v alternatoru je takova, ze se hlida aby nedoslo k prekroceni cca 14V napeti v palubni siti. Tzn. pokud je napeti baterie nizsi nez v palubni siti, tak je neustale dobijena, s kapacitou baterie to nema nic spolecneho. Pokud neni baterie moc nabita a altik je v poradku tak do baterky tlaci klidne i desitky amper (a porad to s kapacitou nema nic spolecneho).
Navic je potreba si uvedomit ze prirodni zakony plati a ze do baterie potrebujes dobit jen to co si z ni vycuc pri startovani (+ nejaky ztraty, ale ty jsou docela maly ty nema cenu resit).

Takze silnejsi baterii klidne ANO!
Majitelum dieselu naopak doporucuju baterie ty nejvetsi co se tam vejdou kvuli vetsi kapacite.

P. S.: Elektrotechnice se venuju uz 15 let a k nabijeni baterie pouzivam upraveny ATX zdroj z pocitace :-).

Autor:  Šíša [ 28 čer 2006 15:38 ]
Předmět příspěvku: 

Mnoo, pokavaď budu míti v autě silné "rádio" :-D a budu často startovat(třeba zásobování ve městě), ještě k tomu celoročně svítím a táák... tak třeba dobít 70Ah baterku(mám jí v cabriu) bude asi trošku horší, než dobít např 40Ah. Nemluvě o provozu v zimě. On startér bere cca 70 - 90A(měřeno), takže to je cca +/- 1kW a občas to není jen pár "sekund". Ovšem dobíjení by mělo býti vždy ok.

Autor:  vendiik [ 28 čer 2006 16:09 ]
Předmět příspěvku: 

Hergot nehadejte se se mnou :-D S tim startovanim uz jsem to psal. To ze svitis, nic moc nezmeni nabijeci proud akumulatoru ruznych kapacit bude cca stejny (za predpokladu ze v nich chybi stejny naboj).

Šíša píše:
Mnoo, pokavaď budu míti v autě silné "rádio" :-D a budu často startovat(třeba zásobování ve městě), ještě k tomu celoročně svítím a táák... tak třeba dobít 70Ah baterku(mám jí v cabriu) bude asi trošku horší, než dobít např 40Ah. Nemluvě o provozu v zimě. On startér bere cca 70 - 90A(měřeno), takže to je cca +/- 1kW a občas to není jen pár "sekund". Ovšem dobíjení by mělo býti vždy ok.


Vendiik píše:
Navic je potreba si uvedomit ze prirodni zakony plati a ze do baterie potrebujes dobit jen to co si z ni vycuc pri startovani (+ nejaky ztraty, ale ty jsou docela maly ty nema cenu resit).

Edit: Naboj v Ah ktery spotrebujes na start motoru zavisi na odberu starteru a ne na kapacite baterie. Kolik bere starter s kapacitou aku prece nesouvisi.

Doufam ze uz je to jasny, ale klidne se ptejte :-)

Autor:  Karel [ 28 čer 2006 17:33 ]
Předmět příspěvku: 

No mohl by jsi neco k ty zajimavy nabijecce.Foto vitano.

Autor:  MV [ 28 čer 2006 20:14 ]
Předmět příspěvku: 

Karel píše:
No mohl by jsi neco k ty zajimavy nabijecce.Foto vitano.

Něco jsem naskenoval:
http://img506.imageshack.us/img506/7687 ... ku15lr.gif
http://img506.imageshack.us/img506/6403 ... ku21oq.gif
http://img265.imageshack.us/img265/8201 ... ku34jc.gif

Autor:  vendiik [ 28 čer 2006 22:32 ]
Předmět příspěvku: 

Sice jsem to necetl, ale vypada to rozumne.
Ja jsem pouzil sice ATX zdroj, ale tam je jenom rozdil v napajecim napeti toho TL494 a navic vetev +3,3V na vystupu.
Plosnak jsem novy nedelal, jenom jsem upravil puvodni, takze schema bohuzel neni.
Predem varuju ze pokud tomu moc nehovite tak to neni zadna sranda.
Jinak je to asi dost podobny omezeni nabijeciho proudu mam ja na 7A a napeti 14,4V.
Co musite udelat v zasade je:
1) Vyhazet vsechny zbytecne vetve a ponechat jenom +12V, autor asi postupoval stejne
2) power good taky muzete zrusit, je to informativni signal pro zakladni desku
3) upravit zpetnou vazbu na vytup +12V, aby se napeti na vystupu zvedlo na 14,4V.
4) zpetna vazba vazba na omezeni nabijeciho proudu na ten druhy vstupni komparacni clen TL494 (autor to resil regulaci rekl bych az moc jemne, altik to tam pere proste hlava nehlava - bez regulace proudu, pouze podle napeti)
5) Zatez: staci nejaky trvale pripojeny vykonovy odpor cca 100 ohm, bez toho to muzete i odprasknout.
Pak to nabiji konstantnim proudem 7A dokud nedosahne 14,4V a pak proud postupne klesne na cca 0,5 - 0,8A pri napeti 14,4V.
Omezeni nabijeciho proudu funguje castecne i jako protizkratova ochrana, nikoliv ochrana proti prepolovani (i to se da vyresit, ja tam MOSFET ktery to pri prepolovani odpoji).

Autor tam asi resil i prepnuti na udrzovaci proud, ale pokud neprekrocite 14,4V tak neni nutne resit, protoze i tak se nabijecka chova k baterce nezneji nez alternator.

Autor:  Návštěvník [ 28 čer 2006 23:16 ]
Předmět příspěvku:  atx

MV píše:


Tohle se náramně hodí, super :smt023

Autor:  Šíša [ 28 čer 2006 23:41 ]
Předmět příspěvku: 

EDIT: on sice altík může prát do baterky desítka ampér to sice jo, ale když je nebude míti kde vzít, protože na něm bude pověšena spotřeba vozu třeba 39A(počítáno, příklad kamaráda) -> tj 50A altík už bude míti volných jen 11A -> 11Ah, tak baterku 40Ah dobije rychleji, než baterku 70Ah ...Idealizovaný případ...

Né nadarmo výrobci vozů doporučují určitou baterku do toho kterého auta -> právě v závislkosti na altíku a "spotřebě vozu"

Takže když silnější baterku, tak i silnější altík. Nebo mi chceš namluvit, že 1.9diesel Ford má stejnej altík(jeho výkon), jako např 1.1benzín Ford? To asi nee.. :wink:

PS: zde se nehádáme, zde debatujem, joo ;-)

Autor:  Standa [ 29 čer 2006 06:46 ]
Předmět příspěvku: 

vendiik píše:
Standa píše:
Alternátor mít problém nebude. Pouze při častém ježdění na krátké vzdálenosti se akumulátor s větší kapacitou nestačí dobíjet a rychleji pak stárne.

Stando promin to si me dostal, ale tohle je uplny nesmysl. To co jsi napsal v tom odkazu taky. Kdo si proboha slysel takovy bludy?


Žádné bludy, jen desetiletí zkušeností s provozem aut. Ale půjdeme k věci. Když nastartuji tak akumulátor ochudím ho část jeho kapacity, jejíž dobití bude alternátoru trvat cca 15 minut provozu, já ale pojedu jen 10 minut a strtuju znova. To se může několikrát opakovat třeba při popojížďkách po městě, kdy staruji co 5 minut. Při tomto provozu jsem za chvíli v situaci, kdy akumulátor potřebuje doplnit 20% kapacity ale já pojedu jen 30 minut a opět to nestačí. Když ještě vezmu vnitřní odpor akumulátoru a jeho samovybíjení, tak je jasné že k plně nabitému akumulátoru dojde během provozu dříve u 50Ah než 70Ah akumulátoru. To že dlouhodobě provozovaný olověný akumulátor s nížším napětím poškozuje sám sebe ti snad vysvětlovat nemusím. Proto je dobré používat aku který výrobce doporučuje:
Obrázek

Autor:  MV [ 29 čer 2006 07:16 ]
Předmět příspěvku: 

Standa píše:
... Když ještě vezmu vnitřní odpor akumulátoru a jeho samovybíjení, tak je jasné že k plně nabitému akumulátoru dojde během provozu dříve u 50Ah než 70Ah akumulátoru...

To je taky důležitý - startovací aku mají z principu velkou plochu elektrod, aby měly malej vitřní odpor a dodaly proudy potřebný pro startování. A k větší ploše elektrod u silnějšího aku bude náležet větší samovybíjení. Takže kdo jezdí míň a ještě třeba krátký trasy(často startuje), tak silnější aku paradoxně nebude dobrá volba.

Autor:  Návštěvník [ 29 čer 2006 08:02 ]
Předmět příspěvku: 

To Standa: Máš pravdu v tom co říkáš, má to však jedno velké ale.....

Když ráno přijdu k autu, tak je mi v tu chvíli jedno jakou tam mám baterii - 50 nebo 70. Protože startuji tak jako tak, tak z obou baterií si auto "uřízne" stejnou spotřebu = alternátor musí dobít to stejné za stejný čas (snad se nepletu a když jsme to probírali, tak jsem nebyl za školou).

Když vemu ten tvůj příklad z města, tak rozdíl mezi tebou a tím kdo bude mít silnější baterii je v tom, že on si na rozdíl od tebe to auto nastartuje vícekrát než ty (i když ruku na srdce, kdo na každém semaforu startuje auto).

Pravdou je, že silnější baterie se déle nabíjí(což ale taky není úplně pravda a doba nabíjení je dána nabíjecím proudem), ale jak jsem už napsal, pokud z obou vezmu stejnou spotřebu, tak se obě budou stejně dlouho nabíjet....

Autor:  Návštěvník [ 29 čer 2006 08:07 ]
Předmět příspěvku: 

A když to tak čtu, tak můj první dotaz byl asi zbytečný, ale jsem línej přemýšlet :roll:

Autor:  Standa [ 29 čer 2006 10:32 ]
Předmět příspěvku: 

Svarcik píše:

Pravdou je, že silnější baterie se déle nabíjí(což ale taky není úplně pravda a doba nabíjení je dána nabíjecím proudem), ale jak jsem už napsal, pokud z obou vezmu stejnou spotřebu, tak se obě budou stejně dlouho nabíjet....


Teoreticky to tak vypadá, musely by ale mít shodný vnitřní odpor. Nabíjecí proud není také neomezený, a praxe říká, že větší kapacita než doporučená, znamená u olověného akumulátoru nižší životnost.

Autor:  vendiik [ 29 čer 2006 11:02 ]
Předmět příspěvku: 

No, tak to uz jsme si tu zacali hrat se slovickama :-)

Jinak Svarcik ma naprostou pravdu.
Standa ma pravdu s tim samovybijenim je to zhruba umerny plose desek. Baterka s vnitrnim odporem mensim o 10% (cca o 10% vetsi plocha desek) se bude samovybijet o 10% vetsim proudem, to mi neprijde zase tak kriticky. Teda mimo toho pripadu kdy jak si psal se s autem jezdi 6x do roka, tam uz by to mohlo byt citit, ale to asi moc uzivatelu tohodle fora nebude. :-) Kdyby tam nekdo nacpal baterku z autobusu, tak tu samozrejme altik dobijet nestiha :-).

Btw. Stando mensi vnitrni odpor znamena sice vetsi samovybijeni, ale taky prece vyssi dobijeci proud :-D

Predtim jsem se nevyjadril dost jasne o kolik je rozumny jit s kapacitou vyse, omlouvam se moje chyba! :(
Ta tabulka od Standy je jasna misto 43Ah pro benzin muzete pouzit az 50 a u dieselu misto 60 az 71Ah. Tak nejak jsem si to predtim predstavoval, ale uz jsem to nenapsal, clovek mysli na vic veci najednou a pak to takhle dopada. :(
Vadilo mi ze Standa napsal striktne ne, ale jak si to po sobe ctu, tak ja jsem zas byl opacny extrem.
A k tomu vykonnejsimu altiku pri velkem zvyseni kapacity, to je jasny, vo tom zadna.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/