djastin píše:
jeste mam moznost pouzit osciloskop ale neumim s nim delat (muzu si jej pujcit z prace)
Obojím by to šlo, ale s osciloskopem je to jako jít s kanónem na vrabce. Ale nejde to nijak tak, že jako připojíš měřák k baterce a on ti rovnou ukáže kapacitu
Abych ti to trochu vysvětlil - kapacita a proud jsou dvě rozdílné věci, i když spolu souvisí. Kapacitu baterií udáváme v ampérhodinách (Ah) a kapacita o velikosti 1Ah znamená, že akumulátor je schopen dodávat proud o 1A po dobu 1h. (už ti asi trošku svítá, že jo
) No a pokud si chceš změřit kapacitu akumulátoru v autě pomocí měřáku do 20A, tak si vezmeš nějakou odporovou zátěž, spočítáš si ji tak, aby jí při 12V teklo cca 10A, podle ohmova zákona (pro šťouraly v integrálním tvaru) R=U/I=12/10=1,2 ohm, ovšem nějaký malý odpor ti stačit asi nebude, protože při těch 10A na něm bude ztrátový výkon 120W a to by akorát tak zasvítil
Takže to chce buď sehnat nějaké opravdu výkonové odpory, nebo můžeš použít větší odpor, ale zase ti tam poteče úměrně menší proud a měření potrvá podstatně déle. No až si to vše spočítáš a zapojíš, tak si k tomu sedneš s hodinkami a budeš koukat, jak dlouho ti tam daný proud poteče a z výsledku (např hodinu a půl tam teklo 10A) si spočítáš výslednou kapacitu (15Ah).
Jo a co si ještě tak pamatuju z fyzikální chemie, tak v olověném článku dochází k vybití pod 1,6V k nevratným změnám, které znehodnocují článek - klesá kapacita i proudová zatížitelnost (tvrdost zdroje). Tuším se tam mění krystalická struktura olověné elektrody, nebo tak něco.
Každopádně napětí 0,8V na celé baterce (pro kterou je kriticé napětí 1,6x6=9,6V) značí mrtvou baterku, ať už je totálně vybitá, nebo jeden článek K.O.