Hnata píše:
...natrubek basreflexu by asi mohl byt kdekoliv...
I na poloze BR záleží, a to velmi!!!
Abych to trochu polopaticky vysvětlil. Pohyb membrány repráku vytváří podélné mechanické vlnění (říkáme mu zvuk), u kterého se periodicky střídá zhušťování a zřeďování prostředí a toto zhušťení a zředění (čili vlna) se šíří prostředím rychlostí, která je daná materiálem a dalšími, méně významnými parametry (frekvence, teplota...). Ve vzduchu je to cca 340m/s. Dále taková vlna je daná frekvencí (čil jak rychle se zhušťuje a zřeďuje), amplitudou (určuje hlasitost) a tvarem vlny ("zabarvení zvuku"). Tolik teoretický úvod. U BR ozvučnice se využívá tzv. interference (čili skládání) vln, kdy se využívá právě konečné rychlosti zvuku a skříň se navrhne tak, aby se tlaková vlna, vyvolaná pohybem membrány repráku dovnitř bedny, setkala s tlakovou vlnou, vyslanou reprákem pohybem membrány vpřed (o 0,5 periody později), vlny se sečtou a zvuk se nám krásně zesílí. Protože ale nic není ideální, tak tento jev funguje pouze kolem určité tzv. rezonanční frekvence soustavy reproduktor+ozvučnice a rezonanční frekvence je určena velikostí bedny, průměrem membrány repráku a délkou a průměrem nátrubku. A jak jsem uvedl, využívá se konečné rychlosti zvuku, musíme si tedy uvědomit, že kladné půlperiodě vlnění (naše zhuštění) zevnitř bedny chvilku trvá, než projde bednou a BR nátrubkem, proto musí být poloha nátrubku i v závislosti na jeho délce zvolena tak, aby celkovou tuto vzdálenost před reprák půlperioda dorazila tak rychle, aby se tam setkala s kladnou půleriodou vytvořenou membránou pohybem ven. Pokud bude vzdálenost jiná, výsledné zesílení bude nižší a v extrémním případě může dojít i k akustickému "zkratu", kdy se vlna z nátrubku a z repráku vzájemně vyruší. (zná každý, kdo někdy zapojoval repráky k věži a strašně se divil, že to nějak nebasuje, stačí otočit dráty na jedné bedně a voillá, už to hraje jak cyp). Aby to ještě nebylo tak jednoduché, rychlost zvuku se mění i s frekvencí, tak není vůbec snadné dobrou bednu navrhnout. Ručně to spočítat umí snad jen pánbu, dnes jsou na to specializované a velmi drahé programy.
Dovolil jsem si trochu osvěty, snad teď už víc lidí si bude dávat bacha na to, co kupuje a - stejně jako já - se zasměje různým 1000W plastovým krabičkám z bakelitu.
Nitro: Na tvém místě bych se snažil stvořit spíše uzavřenou ozvučnici, možná bude výsledný rachot trochu slabší, ale rozhodně budou z ní basy přesnější a čistší, nehledě na to, že reprák v uzavřené ozvučnici má větší výdrž. Záleží ovšem na tom, jaký reprák jsi koupil, navrhují se přímo pro uzavřené, otevřené a BR ozvučnice, u otevřených a br ozvučnic se počítá s většm rozkmitem membrány. Ale nemyslím, že by bylo špatně, kdybys reprák pro otevřenou nebo br ozvučnici dal do uzavřené bedny. Ad tlumení - používá se proto, aby zabránilo vzniku stojatého vlnění uvnitř bedny a akusticky zvětšilo objem. Záleží na použitém materiálu, na jeho povrchu. Buď se s ním olepí vnitřek bedny, ale viděl jsem i bednu vycpanou takovým zmuchlaným tenkým molitanem - asi někdo zlevnil výrobu. Tady to bude chtít asi zaexperimentovat podle subjektivního dojmu