fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

Proč se vlní kotouče?
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=15&t=28871
Stránka 1 z 2

Autor:  minisec [ 19 dub 2010 16:33 ]
Předmět příspěvku:  Proč se vlní kotouče?

Ahoj, chtěl bych se zeptat, zda někdo neřešil podobný případ nebo nemá tipy, čím to je. Když šlápnu na brzdu rozechvěje se celé řízení. Nikde netáhne, jen lítá rychle volant doleva a doprava, a to dost razantně. Vyměnil jsem kotouče a desky a byl klid. Jenže jen na 5000km a vše začalo znova. Koupil jsem tedy jiné s destičkama od ATE. Jezdil jsem asi zas tak těch 5000km a začlo to dělat opět, ale ještě silněji. Takže jsem kotouče nechal přesoustružit - údajně byly tak strašně málo zvlněné. Soustružník tvrdil, že to bude něčím jiným. Jenže já je tam dal znovu a pohádka. Ale uběhlo 2500km a je to tu zase.
Opravdu netuším čím to je. Kdyby to bylo něčím jiným, tak snad by to dělalo pořád - vyměním kotouče a vše je ok. Jinak brzdí dobře, kolem otočím lehce rukou - trošku jde slyšet desky o kotouč, ale to je asi normál. Jinak min. týden bylo na STK, kde vše bylo ok (ono to vibruje asi od 45km/hod. a to na válcích nemají). Jinak jsou trochu načaté spodní svisláky, ale v žádném případě to prý ještě na výměnu není. Jo a jezdím jako důchodce, žádné drastické brždění, dlouhé svahy apod.

Jediná věc, u které nevím, zda má s tímto souvislost je ta, že mám po vypnutí motoru ihned tvrdý brzdový pedál. Dřív jsem ještě asi 4x po vypnutí mohl normálně pedál sešlápnout a zabrzdit. Dnes už ne. Po nastartování je vše okamžitě v pořádku.


Tak spoléhám na Vaše rady a náměty. Martin esco 1,6d

Autor:  Standa [ 23 dub 2010 14:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

Určitě tam bude někde vůle, nebo něco vyoseno. V jakém stavu jsou ložiska na předních kolech, nemají vůli. Jak vypadá náboj kola neni zdeformovaný, chtělo by to při sundaném kotouči zkusit zkontrolovat náboj úchylkoměrem.

Autor:  minisec [ 23 dub 2010 15:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

No tak vůle, no...Já osobně co jsem kolem toho lezl na nic nepřišel, navíc si myslím, že tak jako na STK to v domácích podmínkách neproklepnu a při STK to dopadlo dobře. Kdyby tam nějaké vůle byly, tak jak při technické s tím začnou mlátit a natřásat , určitě by se jim tam něco objevilo. Ale prý nic, je to v pohodě.

Já pořád mám takový názor, že kdyby tam nějaká vůle dělala neplechu při brzdění, tak přece nemůže zmizet po výměně kotouče nebo jeho přesoustružení. A já vyměním kotouč a vše je v pořádku. Ovšem jen tak těch 5000km a začne celé trápení znovu úplně stejně. Tak se ptám, kde by ona pomyslná vůle se poděla po výměně kotouče. Ta vůle tam přece bude pořád, ať je kotouč takový nebo makový. Nebo, že by zdeformovaný náboj přestal dělat potíže jen po přesoustružení kotouče - to se mi nezdá.Navíc ty kotouče jsou evidentně zvlněné, protože při dobrzďování na křižovatce cítím, že brzdí přerušovaně (jakoby pulzují).
Problém asi nebude v nápravě. Ono pokud je kotouč zvlněný(jako, že je), bude to vždy dělat rotiku. Jde spíš o to, co způsobuje tak rychlé znehodnocení kotouče.

Autor:  Walker [ 23 dub 2010 20:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

A co takhle že by ti to stále přibržď ovalo?....já ATE mám chlazený dutý, lítám s nima docela pilu a mě se nic nekroutí...otestuj jestli ti po nějaký cestě moc nešvajcujou...za studena ti můžou jít kola lehce a po zahřátí zabržděním už se nemusej plně vrátit...zkus si kapánek zamáčknout pístek a jetli můžeš volně posouvat třmen na těch plovoucích čepech...jestli ti to nejde lehounce jedním dvěma prstama posouvat, tak máš příčinu....

Autor:  minisec [ 23 dub 2010 21:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

No co bych tak vypozoroval je to, že po brzdění začne jedna strana lehce pískat - myslím tím destičky. Asi se po zahřátí to zvlnění zhorší, či co. Lehce to přerušovaně píská, jakoby je v jednom místě kotouče - takové ts - ts - ts. Pokud lehce sešlápnu pedál, tak to přestane. Pravda je, že jsem nikdy nezkoušel po jízdě na kotouče sahat nebo auto zvednout a otáčet kotoučem. Vždy to už bylo nějakou dobu po jízdě. Jinak co se týče za jízdy, tak vžádném případě nepociťuji, že by auto přibržďovalo - ani po delším brzdění. Jen když otáčím studeným kotoučem, tak je slyšet lehké tření desek.

No, ale kdyby se přece jen desky nevracely, včem by tedy byla příčina? Ve vadném pístku? Nebo zasraný zpětný ventil v HBV, se kterým jsem bojoval u 1000MB?

Autor:  Walker [ 23 dub 2010 23:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

že ti to dělá po výměně těch destiček?.....tyhle ty tvoje připískávací symptomy znám z aut co moc nejezdí, a pak jim zarostou rzí destičky ve vedení toho držáku, co nese i třmen...tam musej desky chodit krásně volně s nějakou menší vůlí, páč teplem se může ten nosnej plech destičky kapánek roztáhnout a mohlo by to se začít přidírat...desku vnitřní drží za tu trojnožku sám pístek a vnější je k vnějšku třmenu fixovaná tou pružinou...a při montáži a nejvíc zamáčklým pístku třmenu musí třmen i s deskama volně jezdit po tom držáku v celým rozsahu možností tý mezery...pak se to našlápne aby se brzdy usadili a ta volnost třmenu se zmenší na minimum...ale i tak tam určitá vůle bejt musí, já to neměřil ale odhaduju tak milimetr by to mělo jít posunout volně....

Autor:  minisec [ 24 dub 2010 16:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

jasně ty vodící drážky jsem vždy řádně pročistil pilníkem a strhnul jsem i přebytečnou neodkapanou barvu z plechů na destičkách tak, aby volně chodily. Ano rez a prach tam často zlobí. Ale já to vždy čistím, takže mají určitou vůli.

Jinak dneska jsem ihned po jízdě osahal kotouče. Kotouč na straně spolujezdce byl studený a na straně řidiče měl teplotu asi jako když si sáhneš na svou ruku - takže podle mě tam žádné dramatické přehřívání za jízdy není. Takže co dál?

Autor:  Walker [ 24 dub 2010 22:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

Když jsou brzdy studený, volný a i dle soustružníka kotouče v poho, tak to nemůžou dělat přední brzdy...co takhle nějaká vůle v nápravě nebo poloose...nejlíp kloub u převodovky?...cukat v řízení to může i ze zadku přes oválný bubny...

Autor:  minisec [ 25 dub 2010 10:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

Já nevím, podle technika na stk nikde vůle v nápravě není. Ty zadní bubny nevím, ale nezdá se mi to. Navíc si stojím za tím, že budou-li např. oválné bubny dělat bordel, nemůže to přeci najednou ustat po přesoustružení kotoučů nebo jejich výměně. Už jsem to psal výše, že nemůžu vynulovat nějakou vedlejší závadu na nápravě nebo vůli v poloose tím, že vyměním zvlněné kotouče za nové.
A nebo naopak: myslíš, že by zvlnění kotouče způsobila vůle na nápravě nebo vůle třeba v ložisku předního kola. Já jsem z toho jelen, pořád mě to táhne k tomu, že problém je v brzdové soustavě. Ale ani automechanici u nás mi nedokážou poradit, proto už žádám rady široké veřejnosti.

Autor:  spooon [ 25 dub 2010 12:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

minisec píše:
A nebo naopak: myslíš, že by zvlnění kotouče způsobila vůle na nápravě nebo vůle třeba v ložisku předního kola.

já bych skoro řek, že by tohle mohlo být ono...otázka je, jakto že se žádná vůle nenašla

Autor:  minisec [ 25 dub 2010 13:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

spoon: Ale já celoživotně žiji ve víře, že zvlnění kotouče pochází z přehřátí, vysokých teplot apod. No ale když moje kotouče jsou během jízdy studené.

Původně jsem myslel, že kdyby poškozený náboj nebo měl vůli takovou, že by nový kotouč nechodil mezi deskami zcela středem a místy by drhnul o desky, mohlo by dojít k jeho přehřívání a následném zvlnění. No tož, ale ony jsou studené.

Autor:  Walker [ 25 dub 2010 13:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

No právě...studenej kotouč se nezvlní....a ani není nic co by ho za studena zkroutilo a nebylo to znát na jízdě....mě by spíš zajímalo to zvlnění jakých má hodnot...já teda normálně kotouče neměřím, ale běžně jetý kotouče po nějaký době maj jistou možnou házivost a pokud je do 0,1mm tak se na vibracích brzd neprojevuje...

Autor:  minisec [ 25 dub 2010 16:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

soustružník cosi mumlal o dvou desetinkách, což prý neni taková hrůza. Takže jsem vydedukoval, že by to mohlo být 0,2mm. Nic moc, ale auto se celé roztřepe při brzdění a to teda dost. Poté, co ty dvě desetinky srovnal nastal fantastický výsledek - ani sebemenší náznak chvění i při ostřejším přišlápnutí, ovšem, jak jsem již psal, jen jsem ujel 2500 km a dělá to opět. Je jedno jestli dám kotouče nové nebo je přesoustružím - pořád se to opakuje stejně jako já.

Autor:  Standa [ 28 dub 2010 07:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

Už jsem ti to jednou psal:
Standa píše:
V jakém stavu jsou ložiska na předních kolech, nemají vůli. Jak vypadá náboj kola neni zdeformovaný, chtělo by to při sundaném kotouči zkusit zkontrolovat náboj úchylkoměrem.


Na STK malou vůlí v ložiscích kol určitě neřeší, ale na kotoučích se projeví a to ne hned, ale až po určité době. Stejně tak na STK nikdo nekontroluje házivost náboje kola, to si musíš udělat sám, jestli máš úchylkoměr s magnetickým stojánkem, nebo to nechat někomu změřit.

Autor:  minisec [ 28 dub 2010 18:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

To jsi už psal, přečetl jsem si to. Ale pořád mi nejde do hlavy, jak dokáže vůle v ložisku zvlnit kotouč. To bych potřeboval vysvětlit. Děkuji

Autor:  moto [ 28 dub 2010 21:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

minisec píše:
To jsi už psal, přečetl jsem si to. Ale pořád mi nejde do hlavy, jak dokáže vůle v ložisku zvlnit kotouč. To bych potřeboval vysvětlit. Děkuji


Až je tá vôla aspoň trochu znateľná, potom dochádza k priklopeniu kotúča o vnúturnú platničku, a tým počas jazdy aj o jeho neustále otieranie a ohrievanie. To ale tvoj prípad asi nebude. Teda aspoň súdiac podľa toho, čo si tu už o tom popísal. Ja by som sa skôr zameral na stav nápravy. Viem, že na STK to bolo OK. Lenže tam sa rieši už pokročilá, znateľná vôľa. Uvedom si, že nový, alebo čerstvo zarovnaný kotúč nebrzdí nijako agresívne, až do doby, kedy si "sadne" - tvojich 2500-5000 km a potom ten zvýšený učinok rozkmitá aj sebamenšiu vôlu v uložení. U náprav typu MK IV zvlášť. A ak je to aj ruka v ruke s nie celkom správnou geometriou, problém je na svete.

Autor:  minisec [ 28 dub 2010 21:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

takže pokud jsem to pochopil, bylo by dobré udělat GO nápravy , tak nějak na slepo, a potom čekat zda to bylo ono nebo ne.

Autor:  Standa [ 29 dub 2010 12:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

Celou nápravu generálkovat nemusíš a na slepo už vůbec ne. Snad si umíš představit, že na těhlici máš uchycené brzdiče s deskama a když desky začnou svírat kotouč, který je přichycen na náboji kola a ten je zase vedený ložiskem tak vůle na ložisku nebo zdeformovaný náboj způsobi po čase zvlnění kotouče. Deformace náboje a následné zvlnění kotoučů je specialita u octavii. Na starém autě nemůžeš vyloučit nic a vše se dá zkontrolovat. Pro kontrolu vůle ložiska stačí přizvednout kola a zahýbat s nimi. Pro kontrolu náboje musíš sundat kolo i kotouč a dosedací plochu pak zkontrolovat na házivost pomocí úchylkoměru.

Autor:  tomin [ 29 dub 2010 13:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

Rekl bych ze pokud bude vule nekde u naboje/loziska tak pak i male zvlneni kotouce, ktere by normalne bylo neznatelne, se znatelne projevi. Kolo bude mit vetsi sklon ke kmitani a tim spis se to bude prohlubovat jak se bude kotouc nerovnomerne pritlacet na jednu nebo druhou stranu.
A peklo muze nastat pokud to chytne rezonanci. To pak padaji i mosty. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=3mclp9QmCGs
Abys nedopad takhle :-) http://www.youtube.com/watch?v=RihcJR0zvfM&feature=fvw

Autor:  minisec [ 29 dub 2010 15:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se vlní kotouče?

Stando: krásně a jednoduše vysvětleno. Díky. Budu se tedy ubírat tebou navrhnutým směrem.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/