fordfans.cz http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/ |
|
Styl brždění s ABS - aneb jak brzdit na ledu? http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=15&t=4647 |
Stránka 1 z 3 |
Autor: | Nagant [ 29 led 2006 12:33 ] |
Předmět příspěvku: | Styl brždění s ABS - aneb jak brzdit na ledu? |
Escort je moje první auto s ABS a při brždění na současných zledovatělých vozovkách mám trochu problém. Z minulých aut (jak soukromého tak služebních) bez ABS jsem zvyklý na ledu brzdit velice zlehka, aby auto nešlo do smyku. Když tento způsob používám u Escortu, zapne se mi ABS a auto nebrzdí skoro vůbec, resp. brzdná dráha je velice dlouhá, i když pedál brzd ještě přišlápnu. Proto bych se rád zeptal, jak se má s ABS na zledovatělé silnici brzdit. Hamstnout na to hned zpočátku, co to dá, nebo sešlápnout co nejvíc po aktivaci ABS? |
Autor: | mrJekill [ 29 led 2006 14:56 ] |
Předmět příspěvku: | |
S ABS na to můžeš hamtnout hned na začátku a nelekat se kopání do pedálu,ale na ledu je lepší nebrzdit vůbec a snažit se to ukočírovat mimo led |
Autor: | Martin 1,6 [ 29 led 2006 15:04 ] |
Předmět příspěvku: | |
V manuálu k Mondeu mám napsáno, že je nutno mít sešlápnutý pedál spojky a normálně nepřerušovaně brzdit. |
Autor: | Wizzy [ 29 led 2006 15:12 ] |
Předmět příspěvku: | |
Empiricky jsem došel k tomu samému. U aut bez ABS jsem byl zvyklý na přibržďování si motorem, teď ale raději s brzdou zároveň mačkám i spojku, protože - zvláště pokud je motor studený a má zvýšené otáčky na volnoběh - motor se potom s brzdami "přetahuje" a ABS zabírá podstatně dřív. |
Autor: | Hnata [ 29 led 2006 15:17 ] |
Předmět příspěvku: | |
panove na strankach televize prima (http://www.prima-autosalon.tv - poznamka ACEMajky) si najdete cast venovanou poradu autosalon - lze si tam pustit odvysilane dily - v poslednich nekolika se venovali jizde na snehu a ledu a celkem slusne tam vse vysvetli a poradi jak na to. Jinak s ABS musis brzdu seslapnout na plnej kotel hned a nebat se toho - auto bude stale riditelne a dokonce se i vyrovna s rozdilnym povrchem pod jednotlivymi koly. |
Autor: | Nagant [ 29 led 2006 16:35 ] |
Předmět příspěvku: | |
Tak díky za rady, nebudu se tedy bát na brzdy pořádně šlápnout. Měl jsem na mysli hlavně třeba brždění před vyjížděním na hlavní silnici, už jsem kolikrát nedobrzdil, naštěstí nic nejelo. Prostě jak jsem zabrzdil zlehka a zaplo se ABS, nebrzdilo to skoro vůbec. Prostě zatím jsem tomu ABS nepřivykl, dost mě to vždy vyděsí, když auto stále jede a už by mělo stát. Samozřejmě souhlasím s tím, že pokud to není nutné, na ledu za běžné jízdy nebrzdit. |
Autor: | Hnata [ 29 led 2006 17:14 ] |
Předmět příspěvku: | |
No vzhledem k tomu ze podle toho jak rikas ze to nebrzdi vubec a ja zatim u sebe nespatril nejake extremni nebrzdeni s ABS pri normalni situaci jako je napriklad ta krizovatka tak bych ti spis poradil abys na snehu a ledu nejezdil jak silenec... pac to cos ted napsal se mi nezda jako bezna zalezitost - ja zatim nikdy s ABS problemy nemel... pred krizovatkou normalne zastavim v pohode a to i na snehu (coz jsem vcera vyzkousel v Zelezne rude) |
Autor: | Nagant [ 29 led 2006 17:19 ] |
Předmět příspěvku: | |
No, myslel jsem brždění tak z rychlosti 20 -30 km/h. Jdu si pročíst tu teorii, jak brzdit a pak to budu zkoušet v praxi, příležitostí je teď pro to dost. Musím se s tím nějak sžít. |
Autor: | Hnata [ 29 led 2006 17:22 ] |
Předmět příspěvku: | |
No 30 km/h muze byt na ledu dost! |
Autor: | Nagant [ 29 led 2006 17:51 ] |
Předmět příspěvku: | |
Ano, na souvislém ledu to může být dost. Ale třeba v situaci, kdy už přední kola po prvotním brždění a tedy nižší rychlosti stojí na povrchu bez ledu (suchá či mokrá vozovka) a některé ze zadních je na ledu, tak při lehkém brždění na autě bez ABS bych už dávno stál a s ABS to jede, dokud nejsou všechna kola na vozovce. Asi to opravdu bude o zvyk a nebát se na tu brzdu pořádně šlápnout. Nejvíc mne to zaskočí tam, kde ta silnice není souvisle pokrytá ledem či uježděným sněhem, tam samozřejmě jedu pomalinku. |
Autor: | MV [ 29 led 2006 21:37 ] |
Předmět příspěvku: | |
Nagant píše: Ano, na souvislém ledu to může být dost. Ale třeba v situaci, kdy už přední kola po prvotním brždění a tedy nižší rychlosti stojí na povrchu bez ledu (suchá či mokrá vozovka) a některé ze zadních je na ledu, tak při lehkém brždění na autě bez ABS bych už dávno stál a s ABS to jede, dokud nejsou všechna kola na vozovce.
To pravda není, dnešní ABS jsou 4-kanálový a snímá se rychlost každýho kola zvlášť a k tomu se nezávisle reguluje brzdění každýho kola. Takže zjednodušeně řečeno každý kolo by mělo mít maximální účinek tak, aby se neblokovalo(přesněji příliš nezpomalovalo otáčení), i když pojedou na různým povrchu. Přejedou-li přední kola z ledu třeba na asfalt, dostanou přední brzdy vyšší tlak, ale zadní budou pořád brzděný míň, aby nedocházelo k jejich blokování. Starší ABS systémy byly dvoukanálový, tedy snímače byly jen na předích kolech a řídil se tlak ve dvou brzdových okruzích(diagonálně přední a zadní kolo). Systém byl sice mnohem jednodušší(řízení i hydraulika), ale samozřejmě se všemi očividnými nevýhodami a kompromisy. Byly takhle udělaný první elektronický ABS systémy před nástupem 4-kanálových. |
Autor: | Hnata [ 29 led 2006 21:48 ] |
Předmět příspěvku: | |
Jasne - to co tady je k precteni o tom ze ti to nebrzdi je vazne divny - ja ABS mam a i v situaci kdy mas pulku auta na krajnici kde je led a druhou pulku na asfaltu tak upln ev klidu muzes zastavit - dupnout na brzdu. Kdybys tohle udelal v aute bez ABS tak je po tobe. A rozhodne mi nesedi jak rikas ze si budes muset zvyknout na brzdu proste dupnout. Ja brzdim uplne normalne a az kdyz nastane chvile kdy potrebujes auto zastavit hned tak na to musis plne dupnout. Hodne lidi se lekne toho cvakani ABS a zacnou brzdu povolovat , ale to je prave ta chyba - pedal musis dal seslapnout na plno. Ale to je vazne az krizova situace - jinak brzdim uplne normale tim ze pribrzduju. Obcas se stane ze sepne ABS ale kdyz nepotrebuju auto ihned zastavit tak vic pedal neseslapavam a zastavim i tak v pohode. To co tu pises je zkratka nejaky podivny |
Autor: | Standa [ 29 led 2006 22:16 ] |
Předmět příspěvku: | |
No mě to až tak divné nepřijde. Také často najíždím na hlavní silnice, které jsou suché z bočních připojek kde je před kžižovatkou čistý led. Když člověk jede těch 30 a začne brzdit tak některá kola jsou na ledu a ABS začne kopat do pedálu jak zběsilé. Rada je brzdit 50m před křižovatkou a na hranici křižovatky dojet 5km rychlostí a pak v klidu zastavit i na ledu. Jinak když mě kluzký povrch někde překvapí, tak je potřeba se do pedálu opřít větší silou než při brždění bez ABS a tlačt to vší silou k podlaze. |
Autor: | Hnata [ 29 led 2006 22:35 ] |
Předmět příspěvku: | |
no to vis kdyz na cistym ledu jak ty rikas litate 30 km/h tak se nesmite divit ze to nebrzdi!!!! |
Autor: | Bendy&Macíček [ 30 led 2006 10:20 ] |
Předmět příspěvku: | |
ABS na ledu prodluzuje brzdnou dráhu, to je obecně známo, ale na druhou stranu zajistí alespoň nějakou možnost manipulace. To co píšeš není nic divného, nemusíš na to hamtet, ABS to stejne vypne, klidne začni brzdit a došlpni to, ale jak se zde zminovalo bez rychlosti, resp. se sešlápnutou spojkou a o nějakěj ten kousek dřív, jak píše Standa. Ideální je najet na parkoviště a zkusit si to. Pak je dobrý třeba v létě někde na louce na trávě to zkusit a odeální je když je mokrá. ABS ucejtíš i na v tudle chvíli suché silnici, kde zůstal na ilnici posyp. Bejt tebou kde ti to dělá problém, začni na brždění myslet dřív a zajeď si to někam otestovat |
Autor: | Nagant [ 30 led 2006 12:39 ] |
Předmět příspěvku: | |
Takže když sjíždím z poměrně prudkého 50 m kopce k hlavní silnici, tak vyšlápnout spojku a brzdit? Zatím jsem vždy používal kombinaci brždění motorem na druhý rychlostní stupeň + brzdami. Tato silnice je tedy naštěstí udržovaná, ale občas to přece jen trochu místy klouže. Auto mám právě v opravě, tak po návratu do provozu najít vhodné bezpečné místo a hurá do testování. Díky za podněty. |
Autor: | Bendy&Macíček [ 30 led 2006 12:48 ] |
Předmět příspěvku: | |
Rozhodně bez rychlosti, jak tady píšou pak se pere ABS s motorem. To platí u aut bez ABS, tam se to da použít, tady taky, ale ne takkle na kluzkem povrchu a když tak potom včas vyšlápnout, aby to braly jen brzdy. Já mam něco podobného taky ted u baráku, respektive pod barákem když jedu do práce a je to tam celkem hodne kluzké a nyní hodně ledu. zatím sem nikdy nepřejel. S ABS to chce přecejen brzdit vždy o chlup dříve a pak to mužeš případně popustit, hlavne pokud není sucho tak to nezkracuje brzdnou dráhu, ale zajišťuje ovladatelnost. |
Autor: | Nagant [ 30 led 2006 13:19 ] |
Předmět příspěvku: | |
Tak to je pro mne podstatná informace. Vzpomínám si sice, že jsem o tom vyšlápnutí spojky něco četl v manuálu hned po koupi auta, ale nějak nedbal. Prostě pořád jsem brzdil nejdřív motorem, pak k tomu přidával brzdy a teprve po opravdovém zpomalení vyšlapával spojku, dobržďoval a vyřazoval rychlost. V létě jsem s tím žádný problém neměl, ale teď v zimě jsem cítil, že něco asi dělám špatně. Člověk se pořád učí. |
Autor: | Bendy&Macíček [ 30 led 2006 13:25 ] |
Předmět příspěvku: | |
Já to tam nečetl, protože je nemám v CJ a tak sem daval na rady tady kluků... někdo mi to tady už psal loni, toudle dobou nějak. Hlavně sem si chtěl vyzkoušet co a jak se to vůbec projeví a tak sem to vzal jak sem ti psal na mokré tráve a to bylo opravdu zajímavé Snad i lepsí jak na ledu či sněhu. |
Autor: | Nagant [ 30 led 2006 13:42 ] |
Předmět příspěvku: | |
Jo, já si na podzim chtěl zkrátit cestu, abych nemusel přes ucpané město, vytipoval jsem si cestu na leteckých snímcích, vypadalo to docela normálně. A skutečnost? Kousíček asfaltka, pak polní cesta (příjezd k domu) a nakonec travnatá cesta, klopená na levý bok auta. Namrzlá tráva, dole svah se stromy a auto se kousek podsmeklo do boku jak sáně a brzdy moc nepomáhaly. Nakonec jsem to ubrzdil i očima a podařilo se mi odtamtud z té cesty vycouvat, ale byly to nervy. Když si na to vzpomenu, ještě dnes se oklepu. |
Stránka 1 z 3 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |