fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

Jak funguje Lambda?
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=18&t=22418
Stránka 1 z 2

Autor:  EwanS50 [ 18 bře 2009 01:27 ]
Předmět příspěvku:  Jak funguje Lambda?

Mám problém netýkající se Fordů, ale nevím, kde jinde ho řešit.
Ladím na motorce (BMW R65) už rok karburátory a pořád se nemohu dobrat kýženého výsledku. Buď je to bohatý v malej otáčkách, nebo ve velkejch a prostě to pořád není ono. Před časem jsem sestavil indikátor lambdy a tak mě napadlo s jeho pomocí měřit bohatost směsi a podle toho to ladit.

Samozřejmě bych musel asi nejlépe do potrubí navařit závit pro lambdu(přidělat za vejfuk je asi nesmysl, co?), ale spíš mě zajímalo, jak zapojit lambdu.
To napětí (max. 1V) se tam vytvoří jenom průchodem těch plynů? takže pak stačí připojit "anténu" na ten signální drát a to je vše? Je potřeba zapojovat vyhřívání pokud seženu nějakou s ním?
Co si o tom nápadu myslíte?
Sorry za sloh a dík za rady. :D :?:

Autor:  Wizzy [ 18 bře 2009 08:50 ]
Předmět příspěvku: 

Hmmm, v té záplavě "jak oturbit 1.4, nejde mi ventilátor, jaký olej" a podobných "prasklá-deska" dotazů, konečně něco zajímavého...

Asi takhle. Jak na lambdu sis asi zjistil, početl, pro sichr se koukni sem:
http://www.fordfans.cz/technics/O2%20Se ... ostika.php
Ale z tvého dotazu čuju, že to znáš. K věci.
Tzv. lambda sonda, alias HEGO je principielně chemočlánek, čili zdroj elektrického napětí, jehož velikost je úměrná obsahu kyslíku - v našem případě ve výfukových plynech.
Takže řídící jednotka sleduje napětí generované lambdou a podle toho upravuje složení směsi (moc kyslíku = chudá směs - přidáme palivo - málo kyslíku = bohatá směs - uberem palivo... a furt tak dokola, to cyklování je tam správně kvůli vyhřívání katalyzátoru, ekologická vyfikundace)
Čiližto to cyklování tě nemusí zajímat, pro tvoje pokusy ti stačí k ladění i nějaký obyčejnější multimetr (on ten indikátor není vlastně nic jiného, než jednoduchý optický voltmetr, jen má velikou hodnotu kohm/V, aby neovlivňoval naměřenou hodnotu a nezkresloval údaje pro EEC, což tobě může být fuma šuk,protože nic takového tam nemáš :-) ).
Lambdu můžeš použít libovolnou, stejně ty údaje jsou pro tebe víceméně orientační, jsou jedno-, dvou-, tří- i čtyřvývodové.
Každá má svoje, jednovývodová je nejjednodušší, dává napětí na drátě proti kostře. Úskalí - kostra, to je zřejmé.
Dvouvývodová - pro tebe asi nejideálnější, měřit napětí mezi dvěma dráty, trivilaitka.
Vícevývodové jsou vylepšené o vlastní předehřev, buď mají společnou kostru, nebo ne - pak mají tři nebo čtyři dráty - zde je velmi nutné dávat pozor na zpojení předehřevu, jak si 12V přivedeš na signální fousy, tak to můžeš rovnou zahodit.
Předehřívaná lambda sonda má výhodu v tom, že ti začne ukazovat hodnoty podstatně dříve - to jsem zapoměl zmínit na začátku, studená nic neukazuje, ale musíš ji zapojit ten předehřev. Ona by chodila i bez něj, ale jen, kdybys dával mašině kotel, na volnoběh ti zase vychladne a máš po legraci.
Takže být tebou si seženu nějakou uni lambdu se dvěma drátama - nebo se čtyřma, pokud si chceš hrát i s předehřevem, vedle tachometru si přidrátuj nějaký voltmetr, lepší by byl ručkový (mrknu a vidím, nemusím "číst" čísla), ale sehnat takový, který by zvládl provoz na našich silnicích by asi byl problém. Natáhni si do něj ty dva dráty z lambdy a je to, můžeš ladit za provozu.

Autor:  Krtek-NA [ 18 bře 2009 09:01 ]
Předmět příspěvku: 

no jelikož je lambda akční člen, tak to teoreticky půjde, ale asi to nebude tak jednoduchý. Jinak souhlas s wizzym, vše naplno popsal
A jen tak mimo, ta motorka není dvoutakt?? Já se v tom moc nevyznám, ale ta lambda by to nepobrala. :!:

Autor:  Wizzy [ 18 bře 2009 09:09 ]
Předmět příspěvku: 

Esli mě wikipedie neklame, tak to má dvouventilové OHV, takže čtyřtakt.
Ale i kdyby, tak i s dvoutaktem by to nějakou dobu (i když nejspíš o dost kratší než u čtyřtaktu) mělo fungovat.

Autor:  tomin [ 18 bře 2009 10:17 ]
Předmět příspěvku: 

Jestli to chces zkouset jen "zasunutim" zezadu do vyfuku, tak bych urcite shanel nejakou s predehrevem. Jinak bys ji asi dostatecne neprohral a pak nebudes vedet, jestli ti to na volnobeh fakt jede napr. na chudou, nebo jestli uz stydne lambda a keca.
A nejsem si jisty, jestli lambda nepotrebuje i "cisty" venkovni vzduch a to napeti vznika na hranici rozdilu tech plynu, ne ?

Autor:  EwanS50 [ 18 bře 2009 11:36 ]
Předmět příspěvku: 

to Krtek-NA: BMW motorka a dvoutak :?: Dostaneš mačetou :!: :-D
Jinak dík za vyčerpávající odpověď Wizzyho. Tak jdu sehnat lambdu, sundat potrubí a navařit na něj nějakej "štuc."

A ještě mám jeden dotaz. Určitě víte jak má baworák (boxer) 2 vejfukový kolena, 2 vejfuky. Mezi nima je propojka, až asi po metru svodů stačilo by dát lambdu do tý propojky nebo by bylo lepší rovnou do kolena? nebyly by pak lepší dvě LS?

To potrubí(kolena) vypadá takhle:
Obrázek
Tu lambdu bych moh šoupnout někam do tý druhý propojky, ale nevim jestli tam bude něco platná.

a pak už jenom tlumiče:
Obrázek

Autor:  Bumerank [ 18 bře 2009 11:42 ]
Předmět příspěvku: 

Wizzy: ten idikátor činnosti lambdy, jehož popis výroby a instalace tu je je ideálnější než jakýkoliv jiný způsob měření - oproti multimetru má mnohonásobně vyšší rychlost reakce (nejideálnější by bylo použití osciloskopu ;)) a ručičkový to s tou rychlostí taky nemá zrovna nejideálnější, kvůli mechanické setrvačnosti ručičky (mrknu a vidim platí i u indikátoru, ne? :-))

tomin: lambda měří množství kyslíku a myslím, že k tomu nepotřebuje žádný poměr s něčím jiným - to by to měření bylo relativní (vzduch se kterým by to porovnávalo by musel projít filtrem a musel mít stejnou teplotu)...si myslím :D

Autor:  Bumerank [ 18 bře 2009 11:45 ]
Předmět příspěvku: 

EwanS50: jediná obecná podmínka pro umístění lambdy: před katalyzátor (ten to asi nemá, že?)...jinak jsi si jistý, že ty propoje jsou opravdu průchozí, nebo je to jen mechanické propojení kvůli pevnosti...bo bych řekl, že by tam vznikaly víry atd. - takže raději před propojky :-)

Autor:  Wizzy [ 18 bře 2009 11:47 ]
Předmět příspěvku: 

Ideální by bylo do kolena a dvě. Jenže komu by se ty krásné roury chtělo vrtat a ještě by to vypadalo extrémně hnusně.
Ještě by to mohlo mít nějaký význam v té první propojce (opravdu to ty roury spojuje, nebo je to jen příčná výztuha? stejně tak zadní?)
V té zadní je to už diskutabilní, odezva by už moc nemusela odpovídat realitě. Ono když si tak představuju, jak ty válce foukají proti sobě, tak těmi propojkami by i něco semotamo prodit mohlo, ale čert tomu věř.
Pokud by to tam mělo být trvale, asi bych to nacpal do kolena a směrem dovnitř, nebo někde zespodu, aby to nebylo moc vidět.
Jestli je to jen dočasné kvůli testování, udělal bych si z kusu trubky mezikusy mezi tlumiče a kolena (závěs posunout na kousku plocháčku), ty mezikusy navrtal a tam dal lambdy. Po seštelování se udělá bezezbytkové "undo" a je to. Ovšem tu by ty lambdy už chtělo nejspíš vyhřívané.

Bumerank: S těmi indikátory máš vlastně pravdu, pokud by šlo o trvalou instalaci, tak dva sloupečky vedle sebe by krásně ukazovaly, jak který válec papá... Na pokusy stačí mulťák, i když není nejrychlejší, bude stíhat ukazovat hodnoty, podle toho, jak bude Ewan tahat za plyn :-)

Autor:  EwanS50 [ 18 bře 2009 14:10 ]
Předmět příspěvku: 

Ta propojka tam má svou opodstatněnou úlohu, bez ní motor prakticky nejde naladit a ani nejede. Slouží k vyrovnání tlaků v potrubí>lepší výplach>vyšší výkon :-) . Původně byl na místě té druhé neříz. KAT, ale to už jsem vyřešil :-) Ty trubky vedou jakože podél motoru a lambda by se tam možná i schovala. Jen je mi jich teda trochu líto, když už jsem je ohnul z nerezu, ale co se dá dělat...
Nejlíp by se asi vešla těsně před tlumiče. Zkusim to omrknout a půjde se bastlit :-)
Jinak abych se pochlubil:
Obrázek
a celá galerie, bohužel ne moc aktualizovaná:
http://www.bmw.wz.cz/r65/

Autor:  Wizzy [ 18 bře 2009 14:34 ]
Předmět příspěvku: 

Místo té druhé příčky byl kaťák??

Autor:  EwanS50 [ 18 bře 2009 14:44 ]
Předmět příspěvku: 

Ano, přesně tak. Vyplňovalo to prostor od motoru až těsně ke kolu a mezi oběma kolenama:
Obrázek
proč se ptáš?

Autor:  Wizzy [ 18 bře 2009 14:45 ]
Předmět příspěvku: 

Ne, představoval jsem si to jinak, ale takhle je mi to už jasné.

Autor:  Wizzy [ 18 bře 2009 20:34 ]
Předmět příspěvku: 

Jinak koukám na mašinu a moc pěkná... To je první varianta s vylepšenou přední brzdou, nebo pozdější varianta očesaná o kapotáž?

Autor:  Michal Ševeček [ 18 bře 2009 22:27 ]
Předmět příspěvku: 

nenecháš si to radši seřídit odborníkem ono ladit karbec je kolikrát problé a ne tak 2 u nás to dělá jeden asi za 500 ale mužu se za něj zaváázat je opravdu borec co tomu rozumí a má na to aj ten stav na to štelování

Autor:  Michal Ševeček [ 18 bře 2009 22:29 ]
Předmět příspěvku: 

a sorry za OT že sem k tematu neřekl nic ale okolo motorek se pohybuju trochu a něco malinko vím

Autor:  EwanS50 [ 18 bře 2009 22:54 ]
Předmět příspěvku: 

to Martin: No tak já si to spíš chtěl zkusit a nevim co by s timhle proved, protože ty karbce jsou původně 26mm průměr a já je protočil na 32mm + novej motor kvůli řidičáku od 21 (je mi 20). a tak se tam spoustu věcí předělávalo podle těch 32mm a asi to neni ono...
to Wizzy: Původně tam byl jednokotouč dvoupístek, já to předělal na ty novější brzdy (musel sem frézovat brzdiče..) a ted je to tedy 2 kotouč 4pístek. Je tam dělaný všechno nově, takže to funguje fakt pěkně a bez toho katu to má nádhernej neotravující chraplavej zvuk :-D Už se těšim až to projedu...

Autor:  Michal Ševeček [ 19 bře 2009 20:16 ]
Předmět příspěvku: 

počkej jak si přetočil difuzor? a máš tam k tomu větší trysky?

Autor:  Michal Ševeček [ 19 bře 2009 20:19 ]
Předmět příspěvku: 

jo a otevřená má 32 dif? kolik maj origo trysky a kolik maj v plně otevřené mašině? si myslím že si to přetáhl o moc a dál nevím asis dodržel ten správnej tvar

Autor:  EwanS50 [ 19 bře 2009 20:30 ]
Předmět příspěvku: 

Oni na ten silnej motor dávali 32mm dif., ten odlitek karbce je stejnej, jen má menší díru a míň vybraný šoupě. Trysky jsem zkoušel různý i co doporučujou a pořád to nebylo ono, ono je tam totiž spoustu věcí na lazení, např. emulzní trubice a tyhle věci, který to údajně hodně ovlivnujou, možná víc než trysky (zdroj: člověk, kterej se asi 30let zabejvá BMW a vč. karburátorů-pro mě ale trochu drahej...) Jinak chcíplý trysky 102, velký 138-140, ted tam mám 125 a jede to, ale neni to ono.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/