Diabol mi podsunul jeden exemplar Ford Escort Cabrio Mk IV, a to preto, aby na nom odislo uplne vsetko, co sa da vymenit a moze sa pokazit... A tak namiesto vetra vo vlasoch, mi kvapka olej na hlavu...
Posledny sialeny problem su loziska na lavom prednom kolese.
Sposobil som si to sam. Minuly rok som nepoistil maticu hnacieho hriadela (drazkovany koniec klbu) a povolila sa po cca 10 000 km. Zistil som, ze v pravej zatacke nieco sucha na lavom prednom kolese. Pozrel som a zistil povolenu maticu. Dotiahol som predpisanym 200 Nm, ale uz bolo neskoro, "SKF" kuzelikove loziska, ktore sa krutili bez chyby 20 rokov a snad maju 1/2 miliona natocene a to, bez znatelneho opotrebenia (vsetka cest firme "SKF"), boli v haji, utiahnutie uz nepomohlo.
Hovorim si, ziadny problem, ciahol som na policu a vytiahol 2 krabicky, s dvomi sadami znackovych "Rouville" lozisk a vymenil som ich, pre istotu, aj na pravej strane. Prava strana isla, aj po vymene, bez chyby, lava suchala. Hovorim si zmatkove lozisko, kupil som dalsie, suchalo aj to. Proste lozisko odide tak, ze naboj je schopny kyvat sa radove milimetre, a brzdovy kotuc opiera o strmen brzdy, ked sa zatazi jazdou do zatacky. (Rozobrat pravu stranu, kym nemam jasno v pricinach tohoto stavu sa neopovazim.)
Pouzil som teda "SKF", ktore mi zostali z pravej strany, posli aj tie.
Zohnal som inu hlavu kolesa (niekedy nazyvanu tiez ako "otoc", ci "tehlica") a naboj k nej naleziaci, osadil nove loziska, uz lacne "Maxgear" (lebo experimentovanie na drahych "SKF" je financnou sebevrazdou), odislo to na prvej zatacke.
Rozobral som to, zlozil na sucho, na stole a odmeral jednu zvlastnost, a to sice, ze naboj, po utiahnuti nedosadne na celo klbu a zistil, ze uz len po lahkom utiahnuti idu loziska otacat, na moj vkus, relativne tazko... (Pre informaciu: Volakych-tych par desiatok kuzelikovych lozisk som uz namontoval a dotiahol a za celu historiu mojho posobenia odislo jedno jedine lozisko, s vynimkou tohoto, diablom podsunuteho, voza). Ono zda sa mi, ze vola je vymedzena tym, ze sa vnutorne strany vnutornych kruzkov opru o seba na naboji. Tak som nechal vonkajsie cela lozisk pribrusit na "magnetke" tak, aby sa celo naboja oprelo o celo klbu s tym, ze po stiahnuti budu loziska namontovane s predpatim, ktore zodpoveda utiahnutiu o 6 stotin milimetra. Zas to len islo tazko, aj ked, lahsie ako pred tym, a zas to odislo. Uz som si na znicenie opatril dalsiu sadu "Maxgear",ktoru necham pribrusit presahom len jednu 1 stotinu milimetra, co to urobi, zatial neviem, este som nebrusil a nemontoval...
Ale zatial, kym budem brusit dalsiu sadu lozisk, zobral som inu ( v poradi uz 3.) hlavu kolesa (otoc, tehlicu), ktoru som vymontoval z voza, ktory bez chyby chodil aj 160 km/h rychlostou, bez najmensich znamok problemu s loziskami. Celu zostavu hlavy kolesa aj s loziskami a nabojom, bez toho, aby som to rozoberal, som vlozil do svojho voza a utiahol, loziska odisli, ako inak, na pockanie. Pri demontazi hlavy kolesa, ako celku, z voza, z ktoreho som to bral, bolo treba sklepnut prihrdzaveny kotuc, co som urobil lahkym poklepom na kotuc,pri povolenom naboji, no klietka loziska je z milimetroveho plechu, nie z "kohutej tvare", snad to nemoze mat vplyv. Este ma napada, ze pri demontazi skrutneho stabilizatora, bolo treba povolit samopoistovaciu maticu a kluc ("trhak" z "Gola sady"), mi precnieval tak, ze som sa oprel o povolene lozisko, teda, presnejsie, o naboj s povolenym loziskom, jeho druhou stranou, no zas, ved tie klietky nie su z papiera...
Netusim, ci som mal na to este naliat hofmannske kvapky, alebo svatenu vodu, no nieco robim zle,no co to je, vie len Vsemohuci... Bol som aj v znackovom servise "Ford", poslali ma prec s tym, ze oni si nedaju rady takisto, ako si nedam rady ja, a voz mi nezobrali do servisu. Vymenil som samozrejme aj vonkajsi klb hnacieho hriadela za fungl novy, aj koleso, aj kotuc, dokonca, aj kolesove srauby som dal ine, nic nepomohlo...
Vie niekto, co s tym? Vopred vdaka! (Mna napadaju len dve skupiny ludi, ktori by mohli vediet, cim to je. Ti, v Koline / Rynom, na konstukcii "Ford"- co je znacne neschodna cesta, alebo ti, co vyrabaju loziska... Tych, druhomenovanych, teda zastupenie firmy "SKF" pre Cesku Republiku som uz kontaktoval a prislubili pomoct, uvidime, ci si daju rady, alebo inak, ci su mocnejsi ako diabol, ktory mi tento exemplar voza podsunul...)
P.S. "SKF" su skveli, na web stranke maju detailny popis montaze aj nakresy, ake v ziadnej knihe od auta nenajdete. Vyskusajte... Toto je moj Mk IV Escort:
http://compass2.vsm.skf.temp.pi.se/Imag ... 82_int.pdf24.10.2010
Tak som si dnes nasiel cas, aby som si sposobil dalsiu skodu, rozobral som uz po neviemkolky krat predok vyrazil stare loziska a dal sa kotrolovat hlavu kolesa... Menej presne nastroje, ako mikrometer a subito som nepouzil, vsetko sedelo s toleranciou asi 5 tisicin milimetra, co je nie chyba otoce, ale chyba merania, lebo pri takejto miere uz zalezi na tom, ako zalozi clovek meradlo, ako sa mu podari dotiahnut mikrometricku skrutku, atd... Nic nebolo ovalne, nic nebolo krive, loziska boli nove... Genialne som hlavu kolesa vycistil, namazal, dal ju pod lis, nastavil suosost, zobral za tymto ucelom specialne vyrobeny pripravok a lozska nalisoval... Sadli dokonale, co som overil mikrometrom, zas to kolisalo tych 5 tisicin... Zlozil som to bez maziva, samostatny klb upnuty vo zveraku a opatrnne som to stiahol maticou, zdalo sa to byt v poriadku. Dotiahol som to momentovym klucom na predpisanych 200 Nm a skusil otocit, odpor proti otacaniu bol prijatelny Rozobral som to a detailne prehliadol klietky, ci niekde nedoslo k poskodeniu, vsetko bolo v poriadku. Zalozil som gufera, vsetko dostalo kvalitne lithiove mazivo a zlozil som to (maximalne opatrnne, s tym, ze som sa vyvaroval, nie uderu, ale akehokolvek narazu, co ako slabeho, vsetko muselo ist zalozit len silou prstov, aj to, s minimalnymi odpormi)...
Ako uz spravne tusite, na prvej krizovatke, v pravej zatacke sa ozval znamy zvuk brzdoveho kotuca oprierajuceho o strmen brzdy. Experimentoval som na "Maxgear-e", ale nech je efekt dokonaly, mozem teraz, ked uz nema na tom byt aka chyba, zas rozbit aj jednu sadu "SKF", aby aj tato firma zarobila,nieze, kvoli tomu, ze nekupujem ich vyrobky, skrachuju...