Milá SimSony,
v každé komunitě, která se časem utvoří kolem nějakého fungujícího fóra, postupně převládne určitý "komunitní" vkus, tedy jakýsi většinový názor, co je správné a co ne. Jak člověk s fórem žije, postupně nevědomky tento názor přebírá, až nakonec ani netuší, které z jeho postojů jsou ryze jeho vlastní a které jsou "společné".
To ale vůbec neznamená, že názory, které jsi tu až dosud četla, jsou jen výsledkem nějaké náhodné "davové psychózy". Kdyby sis pročetla jakékoliv fórum automobilových fandů, kteří už trochu odrostli pubertálnímu věku, najdeš tam názory velmi podobné. Téměř všude by ses dozvěděla, že:
1. "Vylepšování" auta kupovanými doplňky, které imitují "krutě sportovní" vzhled, je směšné, protože auto předstírá něco, co na první pohled není. Mám na mysli třeba umělé výdechy na kapotě, různá dodatková "křídla" a všelijaké další blyštivé doplňky.
2. Skutečný "tuning" neznamená ani tak vylepšení vzhledu, jako spíše vylepšení jízdních vlastností. U starších aut se v první řadě cení především jejich uvedení do pořádku (důkladná oprava karoserie, bezporuchový hnací agregát, nápravy, brzdy...) a teprve pak různá vylepšení (výměna motoru, brzd, sedaček, kol...).
3. Změny vzhledu nikdo neodsuzuje (s výjimkou fanatických zastánců renovací do původního továrního stavu), ale měly by být pokud možno funkční, neměly by nic předstírat (viz bod 1) a neměly by se snažit úplně popřít charakter auta (například přestavbou čumáku Fordu do podoby BMW).
Další "obecná moudra" tu už plácat nebudu. Jednak proto, že některými názory bych tu vyvolal zbytečné spory, ale hlavně proto, že jako starého fotra mě "tuning" poněkud míjí. Já jsem rád, že ta moje potvora vůbec jezdí, a hlavně jsem levej jak šavle, takže veškeré opravy si nechávám dělat od někoho jiného. Mimochodem, vlastní práce - to je to, co se na tuningu cení ze všeho nejvíc. Vzít spoustu peněz a koupit si doplňky nebo nechat si na zakázku něco udělat - to není žádné umění.
---------------
Ale abych jenom neplácal: Mondeo MkI je pěkné auto, má takový "klasicky" elegantní vzhled, který i po letech nevypadá špatně. Čirá světla s "angel eyes" - proč ne. Světla pro denní svícení kráse moc nepřidala, ale chápu je, jsou praktická. Maska chladiče - mně se sice u Mondea víc líbí ta původní, ale ani ta nová mě neuráží, protože je to elipsa typická pro Fordy z té doby, takže tovární značku lze určit na první pohled. Stříbrný mustang na mřížce mi tam vůbec nepasuje.
"Druhý nárazník" (čelní spoiler) je ryze otázkou vkusu. Mně osobně to v běžném provozu přijde jako úplně zbytečné (jízdní vlastnosti to nijak nevylepší) a velmi nepraktické (při parkování, přejíždění retardérů ap.).
Repráky - jo, ty k tomuhle věku patří
. Nám, co jsme vyrostli na starých tesláckých magnetofonech bohatě stačí tovární repráky chrchlající nějaké ty naše "oldies" bigbítové pecky z rádia (dokonce, přiznám se, dceru občas nasírám i pouštěním Country rádia) , ale tady plně respektuji rozdíl generací.
"Stříbro" a "chrom" uvnitř interiéru - zase jen otázka vkusu. Mně to přijde směšné a nepraktické, stejně jako různé imitace dřeva (sám to v autě mám), ale zákazníkům tento "vkus" vnucují i samotné automobilky.
Koncovka výfuku - výkon to nepřidá, případný "lepší zvuk" mně nijak neuchvacuje, ale proti gustu žádný dišputát (pokud samotný výfuk nebude odpadlý a prožraný skrz naskrz).
Větší kola: Pokud nebudou z žebřiňáku, nic proti. Ale čím tenčí pneumatika, tím nižší komfort. Tebe záda zatím zřejmě netrápí, ale až povezeš nějakého geronta z naší generace, snaž se vnímat hrboly a nerovnosti, přes které přejíždíš.
A zamračená kapota? Hmmm, prosím ne. Nejen proto, že práce většiny "kámošů" už na první pohled bije do očí svým amatérismem. A nejen proto, že se to nebude líbit ani policajtům, ani na STK. Ale také proto, že "zamračování" je jakousi směšnou snahou předstírat, že auto je "modernější". Škodovkáři (a nejen oni) dříve "zamračovali" světlomety, aby jejich stodvacítka či favorit vypadaly "jako z poloviny 90. let". Už tehdy to vypadalo směšně. O to paradoxnější je, když takhle někdo "upravuje" západní auta z 90. let, jimž se ty stodvacítky a favority chtěly podobat. Je to samozřejmě jen můj osobní názor. Ale kdykoliv potkám nějaké "ručně" zamračené auto, dávám si na něj bedlivý pozor, protože za volantem očekávám nějakého nezralého řidiče.
(Dál už se raději nebudu rozepisovat, abych nechal prostor zdejším oblíbeným písmákům.)