Ono, keby Ti neobiehala kvapalina, tak ho vyvaris, takze, cerpadlo mozeme vylucit, aspon potial, ze uplne nejde... Ale, ty nevaris, naopak, je Ti zima a motoru tiez... Podchladeny motor trpi- takisto, ako Ty za volantom...
A teraz k tomu kureniu... Neviem, aku komoru (domcek) termostatu mas Ty, ale Ford s oblubou montuje termostaty tak, ze ich polozi na gumovy kruzok a pritlaci ich drotenou poistkou, ktora je v drazke, tesne nad termostatom, zvnutra komory. Ono, tu gumu zvykne chladiaca kvapalina podobrat a nasledne vyzrat plosku, na ktorej je termostat oprety... (Uplne jamy, tak do 2 mm, to vie narobit.) Potom Ti termostat netesni a Ty mrznes aj pri plnom vykone motora, lebo vsetko teplo Ti ujde do chladica... Overis to tak, ze po studenom starte, po istejprejdenej vzdialenosti, ked sa da predpokladat, podla udajov teplomera, ze termostat este nemohol s istotou otvorit, zastanes a chytis do ruky hadicu iducu od chladica, k domku termostatu... Ak je tepla, je zle...
Ono, ta hadica, bude vzdy trochu tepla, lebo termostat je odvzdusnovacim miestom motora a zvykne mavat maly otvor, ktory nieco malo vody prepusti, ale to na tej hadici citis, ako slaby a, hlavne, velmi nerovnomerny, priestorovo, uzko oharniceny slaby ohrev. Pozor aj na vyrobne chyby termostatu, kde tanierik nie vzdy sedi v sedle na 100%, potom to prepusta... Treba vybrat termostat von a pozriet proti svetlu, aky je priesvit, pomedzi tanierik a sedlo... Musi byt minimalny az ziadny... Tzn., take fugy, okolo 5 stotin milimetra sa pripustaju...
Pomoc je tomu taka,mimo vymeny termostatu, ze odmontujes komoru termostatu, zanesies do dielne, kde maju frezu a nechas vyzratu cast dosadacej plochy, pod termostatom (gumickou) odfrezovat, aby to znovu bola hladka plocha, ktora tesni... (Je tam dost hruby hlinik, takze, je z coho brat prec. Spoliehat sa, ze gumicka utesni, je blbost, neutesni- taka je skusenost...) Samozrejme, potom uz treba hrubsy kruzok, aby sa to dalo utesnit. Taky kruzok sa da nechat vyrobit na zakazku, presne podla rozmerov, ktore si zadas (zavisi, kolko odfrezujes) a vyjde to na niejakych 100 korun za kus, pricom s velkostou serie naklady klesaju... Objednavka sa da zadat napriklad u firmy "Gufero" v B. Bystrici, alebo v niektorej ich pobocke... Pozri na net-e, kde maju smykne...
Dalsia kapitola je cerpadlo. Aj ked mas motor na teplote, este neznamena, ze vo voze budes mat saunu, ak je nespravne nalisovane lopatkove koleso cerpadla (prilis daleko od skrine cerpadla), tak si tepla neuzijes, hoci voz nevyvaris, lebo hadice do chladica maju ovela vacsi prierez, ako tie od "maleho okruhu", ktory Ti zabezpecuje ohrev radiatora kurenia. Pomoc je tomu taka, ze das dole cerpadlo a pozries, ci je lopatkove koleso tesne pri skrini cerpadla, s medzerou tak 0,1-0,2 mm. Ak je viac, je to v haji, zas to len nebude kurit... Pomoc: Dotlacit pod lisom, s tym, ze musis mat distancny pliesok, ktorym medzeru vymedzis, lebo, ked Ti to pod lisom poskoci viac, ako treba, tak to tazko budes davat spat... (Nebuchat kladivom, bud daco skrivis, alebo rozbijes teleso cerpadla... Bezpodmienecne lis k tomu treba.)
No, a to, na co nesmies zabudnut, je stopercentna tesnost spalovacieho priestoru, kontra vodny okruh... Nicomu to nemusi vadit, voz bude behat normalne a Ty, zas len budes mrznut, ked Ti spaliny, co aj v malom mnozstve, budu udierat do vody... V okruhu byva kurenie najvyssim miestom a prave tam, vsetky plyny skoncia, az do doby, kym neotvori termostat a okruh sa Ti odplyni (ak sa odplyni), cez ventily na zatke vyrovnavacej nadrze... No, a kym radiator kurenia obsahuje vzduch, alebo spaliny, namiesto horucej vody, tazko to bude kurit...
Inymi diskutujucimi spomenuty "karton pred chladicom" ( v smere jazdy pred chladicom, sa mysli) sposobi, ze budes mat termostat trvale otvoreny a teplotu Ti bude regulovat elektricky ventilator chladica. No, a ked bude termostat otvoreny, tak sa Ti okruh bude menej zavzdusnovat... Samozrejme, karton ma zmysel len vtedy, ak prekryjes celu plochu chladica, inak, pri beznej prevadzke, aj mala cast chladica, stihne, uplne bravurne, uchladit vsetko to, co by si chcel mat v kureni... Pozor na plny vykon motora, lebo, ak je tam karton, mozes vyvarit, lebo el. ventilator ma obmedzene schopnosti chladenia...
Pomoc je tomu taka, ze das dolu hlavu, za 1000 korun kupis nove tesnenie, hlavu rozoberies a zanesies do dielne, kde Ti zrovnaju dosadaciu plochu do roviny... Kontrola rovinnosti sa da, po dokonalom vycisteni, urobit kovovym uholnikom patricnej dlzky, pricom, u tychto motorov sa pripusta chyba (prehnutie hlavy) tak do 0,1 mm... Hlinikove hlavy sa radi "krutia", takze, vacsinou, to treba urobit, pri kazdej demontazi hlavy...
To same plati o dosadacej rovine bloku motora, tiez to musi byt "ako strelene", ale liatinovy blok CVH motora , sa nezvykne "krutit"... Ale, skontrolovat, pre istotu, treba aj to.
Ono, vlastne, kontorlovat treba vsetko, co deli spalovaci tlak, od vody, takze moze to byt vadne tesnenie pod hlavou, mikrotrlina v hlave, alebo valci... (Na trhliny na hlave existuju spray-e, ktore trhlinu, po nastriekani ukazu, s blokom je to horsie, tam sa to neda tak jednoducho urobit, to treba otlakovat... Ale, tento odstavec, to uz su veci, ktore su krajne nepravdepodone, pisem to len preto, ze mna, s mojou smolou, taketo veci stretavaju...
Este sa ziada dodat, ze brusenim hlavy dvihas kompresny pomer, takze, brusit nevyhnutne minimum, aby si si vopred nepokazil motor, ktory Ti potom detonacne spalovanie, v priebehu casu, moze znicit... (Ak mas elektronicku pripavu zmesi, tak cidlo klepania to zvladne ukorigovat bez obav, skor ide o kadejake karburatorove motory a jednobodove vstreky, popripade, stare exemplare EFI, ktore este cidlo klepania nemali...)
_________________ IGUSIK IGOR912@AZET.SK2x (SLOVOM DVAKRAT ) ESCORT CABRIO mK IV,PLUS ESCORT RS TURBO S2- TO MAM LEN JEDNO... K VIDENIU: http://pokec.azet.sk/igor912/fotoalbumy?i9=5fc5279bea07
|