Ahoj, chtěl bych se s Vámi podělit o jednu zkušenost, která se týká LPG a svíček. Přihodilo se mi to sice už v květnu, ale zatím nějak nebyl čas to napsat. Měl jsem počátkem května auto v servisu, hlavní opravou bylo těsnění pod hlavou. A ještě pár drobností. Když bylo auto hotové a přebíral jsem ho, technik se mnou procházel seznam provedených prací a dílů. Byla tam výměna svíček, tak jsem říkal, že ty jsem měnit nechtěl a proč mi nezavolali…řekl bych jim, že tam chci jen Motorcraft. Původně jsem tam měl Motorcraft AYFS22PP. Prý „svíčky se při takové opravě mění vždycky, byly poškozené od vody ve válcích atd. A dali jsme tam platinové NGK PTR5A-13, ty jsou super“. Protože jsem nechtěl dělat problémy, tak jsem to převzal. Zhruba po 3 týdnech jsme jeli na dovolenou do Francie. Do té doby auto fungovalo bez problémů, včetně LPG. Taktéž cesta do Francie, cca 1300 km v pohodě. Problém nastal na prvním výletě. Při couvání najednou rána jak z děla, auto chcíplo, zpod motoru silný smrad spáleniny... Polil mě studený pot, v tu chvíli mi nebylo opravdu nejlíp. Člověk si hned představuje ty nejhorší možné závady. Zjistil jsem, že motor lze nastartovat, auto jede, ale nedrží volnoběh. Chcípalo při každém řazení a na každé křižovatce, motor měl nepravidelný chod. Na „základnu“ jsme cca 70 km dojeli tak, že na každé křižovatce jsem měl nohu na oplynu a brzdil jsem ruční brzdou, aby nespadly otáčky, hrůza! Pořád to smrdělo. Pak jsem hledal závadu, zkoušel měnit jednotlivé svíčky, bezvýsledně. Známý mi hledal nějaký servis za slušnou cenu, protože prý u Forda tam berou cca 60 Euro/hod. Co bych vykládal, nějaká eura do rezervy jsem měl, ale rozhodně to nebylo na generálku motoru…Jeden den dovolené jsem měl totálně zkažený. Pak mě napadlo zavolat do Čech, do toho servisu, jestli to nemůže mít souvislost s tou opravou. Servisák řekl, že asi ne, ale jinak byl ochotný. Prý by to mohlo být spadlou hadici, která vede z klikovky do sání. Smrad by mohl být ze zbytků oleje kapajících na výfuk. Napodruhé jsem to našel, byla to pravda…Hadici jsem nasadil a auto běželo jak hodiny. Pak mi při další ráně spadla ještě dvakrát, tak jsem na ni dal hadicovou sponu. Proč ale padala, když tam předtím léta držela? Cestou domů to jelo v pohodě, ale jednou v Německu zase rána, tak jsem auto odstavil a kontroluji hadici, je v pořádku, hadicovka drží… Teď už jsem tušil, že to jsou zpětné zášlehy do sání. Cestou domů ještě asi 2 malé zášlehy. Zjistil jsem že není utěsněný filtr, tak jsem myslel, že je chudá směs. Oprava nepomohla. Pár dní nato jsem se rozhodl vyhodit ty NGK svíčky a dát tam originál Motorcraft AYFS22F1. Od té doby pohoda, ani jeden zpětný zášleh. Při výměně těch svíček jsem si všiml, jak je keramika poškrábaná od výbojů – mohu zaslat fotky. Takže co z toho plyne? To, co už tady na fóru bylo mnohokrát řečeno: Nedávat raději do ZETECu neoriginální svíčky a hlavně ne, pokud jezdíte na LPG! Omlouvám se za dlouhý text, šlo prakticky o hloupost, ale chtěl jsem popsat, jaké problémy z toho člověk může mít. I tak jsem to dost zkrátil. Možná tuhle zkušenost někdo využije. NGK PTR5A-13 asi nejsou žádné šmejdy, vím z fora fordfans a fordclubs, že je řada lidí do ZETECu používá, proto jsem je tam taky nejdříve nechal. Ale na LPG se asi nehodí.
_________________ Ford Mondeo combi, r.v. 9/2005, 1.8 92kW, LPG Lovato Easy fast Smart
|