fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

kroutak vs vykon
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=5&t=14816
Stránka 1 z 1

Autor:  like.n0.other [ 21 led 2008 23:53 ]
Předmět příspěvku:  kroutak vs vykon

ahoj, zajimalo me, kdy vic vyuziju kterou z tech dvou velicin...ze skoly samozrejme vim co tyhlety veliciny znamenaj, v praxi si ale nedovedu predstavit, jak ktera na jizdu pusobi...diky

Autor:  milos.l [ 22 led 2008 14:40 ]
Předmět příspěvku: 

koně prodávaj auta, krouťák vyhrává závody :-D

ono jde v podstatě vždy jen o krouťák a až poté čím větší krouťák ve vyšších otáčkách tím více práce a výkonu

Záleží jak na co, a hlavně jaké to má průběhy. Když vezmeš typickej průběh výkonu u benzínu, tak maximální výkon je pro běžnou jízdu vcelku nicneříkající hodnota páč je v otáčkách který v provozu nedosáhneš většinou ani zdaleka. Obecně tedy do provozu to chce charakteristiku "co nejvíc plochou".

Naopak třeba u auta čistě na sprinty tě krouťák nemusí až tak trápit a lze to dohnat otáčkama. Potom je ale ten motor třeba do 5000rpm úplně mrtvej.

Takovej asynchronní elektromotor... to je věc :-D Viz třeba tramvaj - maximální krouťák už od minimálních otáček. Prostě spalovací motor je pro pohon vozidla dost nevhodnej, ale nic moc lepšího dostupnýho nemáme :-D

Autor:  Mac Háček [ 22 led 2008 22:03 ]
Předmět příspěvku: 

odkdy má tramvaj asynchronní motor??? :shock: :-D

Autor:  M. [ 22 led 2008 22:12 ]
Předmět příspěvku: 

kroutak nebo vykon, nehledej v tom moc vedu, protoze vykon je funkci otacek a kroutaku: vykon(kW) = rpm * Nm / 9454
To, ze pusobi motor nejakou silou na klikovku, je ten kroutici moment (jako kdyz slapes do pedalu na kole) a pres prevodovku se prenasi na kola (prevody zvysi silu na kolech, jakobys mel na kole vepredu hodne maly tac a vzadu hodne velke kolecko).
A ted tomu pridame druhy rozmer - motor pusobi silou, pohani kola a ted zalezi, jak rychle se toci - od toho se odviji, jak rychle pojedes (vykon je prece prace za jednotku casu, neboli jakou vzdalenost ujedes za jednotku casu). V zavislosti na tom, jak chces jet rychle, jake ma auto odpor, do jakeho kopce, tak potrebujes urcity vykon - z rovnice vidis, ze vykon muzes hnat otackama (jinymi slovy zarazenou rychlosti jsou urceny otacky) a toc. momentem (dany motorem a pozor: zavisly na otackach!) - z toho taky vyplyva to, proc je max. toc. moment v nizsich otackach nez max. vykon. Kdyz toc. moment zacina po svem maximu klesat, klesa pomaleji, nez rostou otacky, takze zvysujici otacky porad zvysuji vykon, i kdyz klesajici toc. moment ten narust postupne potapi do max. vykonu.

Autor:  milos.l [ 23 led 2008 11:15 ]
Předmět příspěvku: 

tramvaj nemá asynchronní elektromotor asi moc dlouho :D ne že bych tu chtěl rozebírat MHD, ale info třeba zde, možná už jsi s tím i jel :-D

S tím co píše M. musím jen souhlasit

Autor:  milos.l [ 23 led 2008 11:15 ]
Předmět příspěvku: 

sem zapoměl odkaz na ty tramvaje: http://shell.sh.cvut.cz/~oskar/stah/tec ... rkblue.pdf

Autor:  Mac Háček [ 23 led 2008 19:41 ]
Předmět příspěvku: 

Nojo promin máš pravdu :-D
Mě nenapadlo že to budou cpát do těch novejch šuntů...

Autor:  like.n0.other [ 23 led 2008 20:35 ]
Předmět příspěvku: 

ok diky...ja sem to mezitim cet na wiki :)
z toho vyplyva, ze nejefektivnejsi je jezdit na otacky, ve kterejch kroutak zacina klesat, chapu to dobre...?

Autor:  M. [ 23 led 2008 21:06 ]
Předmět příspěvku: 

co myslis nejefektivnejsi? kdyz potrebujes jet na cas, tak bys mel jezdit u nejvyssiho vykonu, tam dostavas na kola tu nejvetsi moznou silu. Okolo max. toc. momentu pojedes relativne svizne a za jeste rozumnou spotrebu, pokud by ti slo o spotrebu, musis jit s otackama jeste dolu, ale to uz je trochu slozitejsi. vice by sis precetl v tematu "spotreba".

Autor:  like.n0.other [ 24 led 2008 00:22 ]
Předmět příspěvku: 

myslel sem pomer spotreba/vykon

Autor:  like.n0.other [ 24 led 2008 00:27 ]
Předmět příspěvku: 

milos: chtel bych se nekdy projet v tesla roadsteru...to je teprv libovka

Autor:  M. [ 24 led 2008 10:02 ]
Předmět příspěvku: 

nejeefektivnejsi spotreba/vykon se meri mernou spotrebou, ted presne nevim, v jakych to je jednotkach, nevidel jsem graf zrovna pro zetec, ale pro benziny to byva kolem 2200 ot. osobne si myslim, ze kdyz u zetecu budes pri 3000 (umerne tomu pozdeji do kopce, drive z kopce) radit na vyssi kvalt, tak by to nemela bejt zadna lenora a spotreba by mela bejt rozumna.

Autor:  like.n0.other [ 24 led 2008 11:07 ]
Předmět příspěvku: 

ja takhle vesmes jezdim...takze u toho asi zustanu

Autor:  George V. [ 24 led 2008 15:02 ]
Předmět příspěvku: 

To milos.l:

Asynchronní motor a maximální krouťák od minimálních otáček? Kdes na to přišel? Jedinej motor, kterej má maximální krouťák od nízkých otáček je stejnosměrnej sériovej motor. Asychron má naopak v takřka nulových otáčkách krouťák minimální a má při použití jako trakční motor velký problémy s rozběhem a musí se to řešit docela brutální elektronikou s mikroprocesorovým řízením...

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/