Vážení přátelé potřebuji radu zkušených:
koupil jsem Escorta combi rv. 1996 1.6 zetec 16V L1H, přestavba na LPG - podtlakovým BRC, za poměrně velmi nízký peníz ovšem s přiznaným problémem motoru. Konkrétně tlakoval do chladícího okruhu -> tedy podezření na podfouklé těsnění hlavy.
Nechali jsme provést opravu, při které proběhla pochopitelně výměna těsnění, srovnání hlavy, ale také GO ventilů, výměna vodní pumpy, rozvodů a výměna pístních kruhů. Po odjezdu z dílny bylo jasné že chod motoru je rozhodně nesprávný. Vzhledem k tomu že auto bylo už s prošlou technickou, jednoznačně prioritou byly emise + revize lpg a následně STK aby bylo možné vůz přihlásit. Emise kupodivu prošly, ale po seřízení LPG (prý bylo příliš bohatá směs) a odjezdu na plyn došlo na první křižovatce ke kopanci do sání. Okamžitě podle syčení bylo jasné že motor přisává falešný vzduch. Po kontrole všech hadic, nasazení všech vypadlých motor už nesyčel, ale chod motoru na benzín byl opět divný (překvapivě
) . V podstatě ale naprosto stejný jak před "zášlehem", projevující se zaškubáváním v zátahu, v 3 tisících poklesem výkonu srovnatelným s vypnutím zapalování.
Ve chvílích naprostého zoufalství nás napadlo odpojit váhu vzduchu a ejhle! Motor zklidnil, má zcela plynulý zátah až do nejvyšších otáček, dokonale drží volnoběh. Prostě jede krásně. Výkon nedokážu posoudit, escorta řídím poprvé, nicméně rozhodně výrazně lépe než felicie 1.3/50Kw ale o něco málo hůř než golf 1.6/55Kw, který byl takový živější (ale ve vyšších otáčkách). Klidně kdyby mi ale někdo tvrdil že takhle má esco jet, rozhodně mu to věřím a nepřipadlo by mi to divné.
Potřebuji zodpovědět tyto otázky:
(řešíme provoz na benzín)
- v jakém režimu jede motor po odpojení váhy? je zcela v nouzáku, nebo jen dopočítává váhu z továrních hodnot?
- je-li váha odpojená a je-li motor ve stavu nouze (jak mi bylo řečeno) je směs bohatší? O kolik? Jak výrazně spotřeba naroste?
- může provoz s odpojenou váhou poškodit motor? -> Bohatší směs -> podpálení ventilů, nebo snad dokonce propálení pístů?
- Co udělá odpojení váhy logice motoru při provozu na LPG? (je předpoklad že toto bude majoritní režim provozu) Existuje názor, že váha je při LPG motoru "buřt" a odpojení nehraje roli. Je to možné?
- Jsou popisované problémy skutečně způsobené vadnou váhou, nebo jen zamaskováním symptomů a skutečný problém je někde úplně jine? Kde?
Všem co dočetli až sem díky za trpělivost. Mimochodem z Escortu jsem nadšený, jízdní vlastnosti jsou oproti fele úžasné, řízení doslova "ultimátní", navíc bohatší výbava za tyhle peníze neobyčejně příjemná. Rozhodně koupě nelituju a věřím že mušky vychytám. Těším se a děkuji za vaše názory k výše zmíněnému problému.