fordfans.cz

Toto je diskuzní fórum fordfans.cz ;-)
Právě je 08 črc 2024 23:18

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Úvaha nad lambdou... (dlouhá :D)
PříspěvekNapsal: 11 čer 2009 15:35 
Offline
moc ukecanej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 31 led 2006 09:24
Příspěvky: 3201
Bydliště: Medlovská vrchovina
Tak mi vrtá v hlavně jedna věc, podle toho mála co vím jsem z toho docela zmatený. Některé zdroje tvrdí, že lambda je hlavní čidlo, které zásadně ovlivňuje směšovací poměr a tudíž ideální výkon motoru mírně snížený kvůli ekoteroristické lobby a že ostatní čidla jsou spíše pomocná. A další informace pak praví, že při plném plynu motor lambdu ignoruje, aby měl co nejvyšší výkon. To mě přivádí do úvahy, zda ty ostatní čidla (především mnoství a teploty nasávaného vzduchu, teploty motoru..) dají motoru natolik relevantní informace, aby podle nich dokázal "namíchat" skutečně nejideálnější směšovací poměr s nejvyšším potenciálem pro výkon? Lambda je vlastně takový kontrolor těchto čidel kterej říká mícháš moc bohatý, mícháš moc chudý furt dokola. No a když na to dupnu, tak pokud by ŘJ lambdu zcela ignorovala, kdo jí řekne, že to míchá opravdu dobře a tudíž pro výkon ideálně? Není v tom případě úplná ignorace lambdy blbost? Jestliže budu chtít maximální výkon tak přece neodpojím jediné kontrolní čidlo. Já osobně bych spíš řekl, že lambda ty informace dává dál a ŘJ je bere v potaz a ignoruje pouze ony stupidní ekologické tabulky, tudíž v režimu plného plynu pracuje např. s bohatší směsí, míchá to tak, že hodnoty jsou vyšší, ale stále považuje údaje z lambdy za relevantní.
Dle mého je tento model mnohem pravděpodobnější a jednodušší, navíc pro to mluví i fakt, že když např. MarekRS měl lambdy přehozené tak mu to nejelo jak mělo, takže asi ani s plným plynem.
Navíc, nejsou-li tovární hodnoty zcela přesné pro nouzový režim (odpojená lambda nebo chybný signál) jak mohou být zcela přesné pro režim s plným plynem? Navíc- pokud vypojíme lambdu tak ŘJ přejde právě do továrních hodnot které nejsou ideální a taky to tak dobře nejede...Tak jak to může podle těch továrních hodnot jet na plný kotel...Tak a ted mě někdo zjebejte a vysvětlete to mé telecí hlavě....

_________________
SATAN: ford escort N7A.. pekelná hračka.. a hroznej HAJZL... :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 11 čer 2009 16:22 
Offline
pokročilej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 05 úno 2008 21:41
Příspěvky: 1187
Bydliště: Ústí n.L.
Já teda v autě nemám ty diody na zjištění fce LS, ale kdo ho má, tak by mohl říct, co se děje, když dáš plnej a držíš. Určitě se rozsvítěj některý z posledních diod a svítěj dokud neubereš, tudíž ŘJ LS ignoruje - můj názor.

_________________
Mondeo MK4 2,2 TDCi, 200PS r.v.2011
Sierra 2,0DOHC, 4x4 CLX (tzn. ABS a přední el. okna) r.v.91. Sold
Fiesta XR2i r.v. 91, 103PS, bez zásahů kutila, vyvařená. Sold
BMW R65 BMW R1150R


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 11 čer 2009 17:55 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 23 čer 2008 22:52
Příspěvky: 2294
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Sis vlastne odpovedel sam. Kdyz das plnej, ECU se vykasle na signal z lambdy a micha to podle tabulek ktere ma v sobe v pameti.

Lambda je takovej kontrolor ze ktereho se jednotka pozdeji dozvi jak to namichala, ale musis si uvedomit, ze lambda neumi rict nic jineho nez bud CHUDA nebo BAHATA. Nic mezi tim. Takze jakmile z nejakeho duvodu jednotka rezignuje na ten normalni rezim, kdy to furt honi mezi Bohata a Chuda, tak pak uz neni signal z lambdy vubec pouzitelny. Proste furt a stale pak hlasi bohata (ten plnej knedlik). Muzu poslat nejake nasnimane grafy, az budu doma a najdu cas. :-)

Proto pro tunery existuji drahe tzv. sirokospektralni lambdy - ty pak umi rikat jak bohata nebo jak chuda je smes a da se s tim ladit motor. Ale v kazdem normalnim aute je ta levna uzkopasmova (jen logicka jednicka nebo nula :-) )

_________________
Tomin
Mondeo MK4 2.5T, Mondeo 1.8 Ghia Zetec '2000
Diagnostika pro Ford motory, ABS, Airbag, GEM, ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 11 čer 2009 18:04 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 23 čer 2008 22:52
Příspěvky: 2294
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Ohledne "zcela presne" - na motoru neni zcela presne NIC. Zcela presne stejny tlak v rozvodu benzinu nema nikdo, zcela presne napeti od altiku take ne, zcela stejne vsechny vstriky taky nejsou, ...
Vzpomen na karbecy.
Proste to ta jednotka pak micha "od oka" podle mnozstvi nasateho vzduchu a jeho teploty (+ dalsi drobnosti k tomu).
Vsak jsem v tom threadu o prohozenych lambdach
tvrdil ze motor pojede dobre v SIROKEM rozsahu bohatosti.

_________________
Tomin
Mondeo MK4 2.5T, Mondeo 1.8 Ghia Zetec '2000
Diagnostika pro Ford motory, ABS, Airbag, GEM, ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 11 čer 2009 19:19 
Offline
moc ukecanej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 31 led 2006 09:24
Příspěvky: 3201
Bydliště: Medlovská vrchovina
no jo ale ptoč teda ten motor jede hůř i na plnej plyn? (nehádám, se jenom se ptám :) )

_________________
SATAN: ford escort N7A.. pekelná hračka.. a hroznej HAJZL... :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 11 čer 2009 19:29 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 23 čer 2008 22:52
Příspěvky: 2294
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Jede hur i na plnej plyn kdy ? Kterej ? Myslis v tom pripade tech prohozenych lambd ?

_________________
Tomin
Mondeo MK4 2.5T, Mondeo 1.8 Ghia Zetec '2000
Diagnostika pro Ford motory, ABS, Airbag, GEM, ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 11 čer 2009 19:55 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 23 čer 2008 22:52
Příspěvky: 2294
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Tady je nejaky prubeh:
spodni prubehy:
ruzovy ITP je snimac klapky - vyssi hodnota=vic plynu
svetle zeleny lambda - ted nevim jestli nizke napeti je bohata nebo chuda

Dvakrat je tam videt kopec - podlaha.
V obou pripadech vidis ze uplne vysadi kmitani/regulace lambdy.

Mimochodem: v hornim osciku ten tmave zluty prubeh:
to je hodnota jak je jednotka "naucena" to davkovat. Adaptace. Je videt ze ve vyssich otackach (RPM-cervena) je to nauceni = 1.00 - nemeni se davka paliva, ale v nizsich otackach se to zmeni na cca 0.9. Tedy mirne to ochuzuje.
Obrázek[/img]

_________________
Tomin
Mondeo MK4 2.5T, Mondeo 1.8 Ghia Zetec '2000
Diagnostika pro Ford motory, ABS, Airbag, GEM, ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 11 čer 2009 20:28 
Offline
moc ukecanej Forďák

Registrován: 21 črc 2005 13:17
Příspěvky: 5088
Bydliště: Jeseník
LeMansu, asi takhle. Musíš vzít v potaz, že pokud EEC detekuje WOT aka cihlu na plynu, tak se přepne z jednoho režimu do jiného.
V tom prvním a nejběžněji používaném (closed loop) je opravdu nejdůležitější čidlo lambda spolu s čidlem teploty chladící kapaliny. (čidlo na klice pominem, to je sice taky nezbytné, ale "pouze" pro samotný chod a pro předstih, bohatost směsi až tak neovlivní). Uzavřenou smyčku znáš - bohatá směs, lambda to bonzne, tak uberem, lambda zahlásí chudou, tak přidáme...a tak furt dokola a mockrát za vteřinu. Zní to trochu praštěně a taky to tak trochu je, a modří (teda vlastně zelení) už vědí - je to kvůli tomu, aby se hřál katalyzátor a správně fungoval - on totiž za studena funguje leda tak jako restriktor ve výfuku. Jak se zahřeje, tak se na něm dějí zajímavé věci, hlavně rozklad složitějších (nespálených uhlovodíků), tzv. katalýza. Ejhle, odkud se ten název pro ten bazmek vlastně vzal :-) Ono takhle - z bohaté směsi zbyde nějaký benzín, z chudé zase nějaký kyslík a spolu to na tom katíku shoří. Ještě k lambdě a k čidlu teploty - pokud si to zjednodušíme a nakreslíme si to do grafu (ať už podle bohatosti směsi nebo množství vstříknutého paliva, je to podobné), tak z toho vyleze takový obdélníkový průběh, kde ty schody dělá právě lambda a jak jsou vysoko nad nulou právě čidlo teploty vody.
Když se dá plnej knedl, tak se jednotka přepne do jiného režimu, který je částečně dán tabulkami a částečně hodnotami z čidel, jestli se podílí i korekční "naučené" hodnoty, to už jen tipuju, ale podle mě jo. V tomto režimu tam jednotka pere, co to dá, nastaví maximální možný předstih (ve spolupráci s čidlem klepání, pokud je přítomno) a na nějaký katalyzátor se momentálně prdí... Prostě se veme teplota vody a vzduchu, podle mafu nebo mapu se určí množství vzduchu a podle tabulky se tam cákne maximum, co to snese a podle signálu z čidla kliky se to s velkým předstihem zapálí (bohatá směs potřebuje více času na spálení).

_________________
Wagooon (za kormidlem Whiskou Indisponovaný Zazimovaný Zdechlý Yetti)
FoFo II kombi 1.6 po FL. Silver Shadow.
Focus II kombi 1.6 Duratec. Rat-style na plechu..zkoušel válet sudy, ale moc mu to nešlo..
Mondeo mk3 2.0 Duratec. Ghia. Fkombíku, fmetle a na hlínách woe. Parník jako prase...a jako správný Titanic, už šel ke dnu..
Vymazlený Escort 1.6 Silver Arrow..musel do světa...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 11 čer 2009 23:03 
Offline
moc ukecanej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 29 kvě 2007 23:57
Příspěvky: 3865
Bydliště: Náchod
Přesně tak, v jednotce je naprogramováno co má jak dělat v určitej okamžik - to jsou čidla jako zátěž, poloha plynu atd. Lambda jenom kontroluje odchylky od programu, ale na její popud se to opravuje zase dle programu.... :wink:

_________________
moje maličkost
Ford Mondeo, 1998, 2.5 V6 24V, GHIA, 4x el. okna, ABS, ASR, DIGIklima, pal PC, mlhovky, opět topení ve všem :wink:
Takhle zrychluje na "kilčo"
Obrázek Spotřeba FORD MONDEO Duratec VE 125 kW / 170 HP
Bylo:
Ford Scorpio, 1997, 2.3i DOHC 16V. 4 x el. okna, Aut. klima (zatím funkční), ABS - na škorpo samozřejmost, vyhřejvaný snad všechno co v autě je, pal. PC, mlhovky a akorát mi tam chybí už závěs, abych za tím něco potahal :)

***************************************
Video sraz FF2008
video sraz FF2009


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 11 čer 2009 23:30 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 23 čer 2008 22:52
Příspěvky: 2294
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Ja uz jen doplnim ze to "ladeni" (oprava) jak to tam caknout + nebo - je ta tmave zelena hodnota LAMBSE. U OBDII aut se to bud nazyva lambse nebo Short term fuel (=kratkodobe zmeny mnozstvi paliva).
Je videt ze kmita uplne stejne rychle jako lambda.
A neni to moc kmitu za sekundu. Jen jednotky za sec. V malych otackach treba jen jeden.
Kdyz lambda rika bohata, lambse pomalu zacne klesat a tim se pomalu furt ochuzuje smes. Az do bodu, kdy lambda zese preskoci na chuda.
Vyjimkou jsou pak plnej knedl a brzdeni motorem. Plnej knedl je uz zde popsan a pri brzdeni motorem si jednotka dosadi natvrdo LAMBSE na 1.00 "aby byla spokojena". Je to videt na grafu - vsude kde je ruzova (TPS) na spodnim dorazu si jednotka hazi LAMBSE=1.

_________________
Tomin
Mondeo MK4 2.5T, Mondeo 1.8 Ghia Zetec '2000
Diagnostika pro Ford motory, ABS, Airbag, GEM, ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 čer 2009 07:56 
Offline
pokročilej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 07 lis 2008 17:26
Příspěvky: 1056
Bydliště: Zlín-Fryšták
zdravím,je možný že když mám namontované v autě LPG a kdyby to 4bodové lpg bylo nastaveno na chudou směs že by ta ta lambdasonda,přidala,prodloužila délku vstřiku z důvodu špatného nastavení lpg jednotky ale kdybych jel na plný knedlík plyn až na podlaze že by to veskutečnosti na lpg nebylo tak bohaté jak by mnělo a tímpádem to vlastně jelo hůř ? protože se mi totiž zdá že to tak je :-D

_________________
cabrio XR3i 1992 1.8 16v 96KW (RQB)
Ford Cougar 2.0 16v 96KW
Možnost ford diagnostiky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 čer 2009 21:01 
Offline
pokročilej Forďák

Registrován: 26 pro 2006 21:03
Příspěvky: 758
Bydliště: Praha
Ja bych s dovolenim vyuzil tohle tema..,je nejcerstvejsi:-)

Pred casem jsem koupil a namontoval univerzalni lambda sondu a zda se mi,ze spotreba neni uplne takova,jaka by mela byt,zere to stejne at to honim nebo se vlecu... da se tak ve strucnosti rict...
tak bych se chtel zeptat,jestli jsem ja setrilek nemel koupit original o tisic korun drazsi a jestli tahle univerzalni lambda se s tim treba tolik nepare a nedeva udaje nejaky vic priblizny a z toho vyplyvajici vyssi spotreba?
jeste jinak.budu mit s originalni nizsi spotrebu?.-)

_________________
Ford Escort kombi,r.v. 10/97,1.6 zetec 16v.
Seriovka jak se patri,ale umi prekvapit i silnejsi vozy:-).Zadni dil vyfuku Ulter Sport,8cm.zni to trosku jinak:-).sportovni filtr Green(no nic to nedela no:-)).pneu 15" 195/50(najednou uplne jiny auto!)Samy nesmysly,ale jako placebo efekt vynikajici.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 čer 2009 22:32 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 23 čer 2008 22:52
Příspěvky: 2294
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Jestli neni "problem" v tehle vecech :-) :

"Seriovka jak se patri,ale umi prekvapit i silnejsi vozy:-).Zadni dil vyfuku Ulter Sport,8cm.zni to trosku jinak:-).sportovni filtr Green(no nic to nedela no:-)).pneu 15" 195/50(najednou uplne jiny auto!)Samy nesmysly,...."

Neslysel jsem odnikud ze by univ.lambda byla nejak horsi. Myslim, ze ze samotneho principu funkce ta lambda musi hlasit spravne kyslik JE nebo NENI. Mozne samozrejme je, ze bude vadna od vyroby a bude davat spatny signal (mysleno napr. nizke napeti, ..), ale to jsou jen dohady.

Kolik ti to bere ?

_________________
Tomin
Mondeo MK4 2.5T, Mondeo 1.8 Ghia Zetec '2000
Diagnostika pro Ford motory, ABS, Airbag, GEM, ...


Naposledy upravil tomin dne 12 čer 2009 23:27, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 čer 2009 22:43 
Offline
pokročilej Forďák

Registrován: 26 pro 2006 21:03
Příspěvky: 758
Bydliště: Praha
tomin píše:
Jestli neni "problem" v tehle vecech :-) :

"Seriovka jak se patri,ale umi prekvapit i silnejsi vozy:-).Zadni dil vyfuku Ulter Sport,8cm.zni to trosku jinak:-).sportovni filtr Green(no nic to nedela no:-)).pneu 15" 195/50(najednou uplne jiny auto!)Samy nesmysly,...."

Neslysel jsem odnikud ze by univ.lambda byla nejak horsi. Myslim, ze se samotneho principu funkce ta lambda musi hlasit spravne kyslik JE nebo NENI. Mozne samozrejme je, ze bude vadna od vyroby a bude davat spatny signal (mysleno napr. nizke napeti, ..), ale to jsou jen dohady.

Kolik ti to bere ?


trefa do cernyho! :-D

hele bere mi to tak 9,5l.mesto.

_________________
Ford Escort kombi,r.v. 10/97,1.6 zetec 16v.
Seriovka jak se patri,ale umi prekvapit i silnejsi vozy:-).Zadni dil vyfuku Ulter Sport,8cm.zni to trosku jinak:-).sportovni filtr Green(no nic to nedela no:-)).pneu 15" 195/50(najednou uplne jiny auto!)Samy nesmysly,ale jako placebo efekt vynikajici.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 čer 2009 23:26 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 23 čer 2008 22:52
Příspěvky: 2294
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Ti to prijde moc ve meste ? :shock:
V Praze kde se jen stoji ... :roll:
Bud rad ze jen tolik. :-)

_________________
Tomin
Mondeo MK4 2.5T, Mondeo 1.8 Ghia Zetec '2000
Diagnostika pro Ford motory, ABS, Airbag, GEM, ...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 čer 2009 23:56 
Offline
pokročilej Forďák

Registrován: 26 pro 2006 21:03
Příspěvky: 758
Bydliště: Praha
tomin píše:
Ti to prijde moc ve meste ? :shock:
V Praze kde se jen stoji ... :roll:
Bud rad ze jen tolik. :-)


no jasny.... ale rekni si to taky: 1.6 9,5 litru spotreba!me to teda dohromady nejde :-D

_________________
Ford Escort kombi,r.v. 10/97,1.6 zetec 16v.
Seriovka jak se patri,ale umi prekvapit i silnejsi vozy:-).Zadni dil vyfuku Ulter Sport,8cm.zni to trosku jinak:-).sportovni filtr Green(no nic to nedela no:-)).pneu 15" 195/50(najednou uplne jiny auto!)Samy nesmysly,ale jako placebo efekt vynikajici.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 13 čer 2009 06:56 
Offline
moc ukecanej Forďák
Uživatelský avatar

Registrován: 03 úno 2007 13:23
Příspěvky: 2361
Bydliště: Praha 5
a jéje sry, ale okolo spotřeby tu je toho háfo a já jezdím jak 9,75L/100km. tak i za 8,25l/100km. záleží jak těžká noha je a i plno okolností

_________________
NEW CARS Ford focus kombi r.v.2002 1.6.16V 74KW galerie
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz