fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

Úvaha nad lambdou... (dlouhá :D)
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=5&t=24063
Stránka 1 z 1

Autor:  LeMans [ 11 čer 2009 15:35 ]
Předmět příspěvku:  Úvaha nad lambdou... (dlouhá :D)

Tak mi vrtá v hlavně jedna věc, podle toho mála co vím jsem z toho docela zmatený. Některé zdroje tvrdí, že lambda je hlavní čidlo, které zásadně ovlivňuje směšovací poměr a tudíž ideální výkon motoru mírně snížený kvůli ekoteroristické lobby a že ostatní čidla jsou spíše pomocná. A další informace pak praví, že při plném plynu motor lambdu ignoruje, aby měl co nejvyšší výkon. To mě přivádí do úvahy, zda ty ostatní čidla (především mnoství a teploty nasávaného vzduchu, teploty motoru..) dají motoru natolik relevantní informace, aby podle nich dokázal "namíchat" skutečně nejideálnější směšovací poměr s nejvyšším potenciálem pro výkon? Lambda je vlastně takový kontrolor těchto čidel kterej říká mícháš moc bohatý, mícháš moc chudý furt dokola. No a když na to dupnu, tak pokud by ŘJ lambdu zcela ignorovala, kdo jí řekne, že to míchá opravdu dobře a tudíž pro výkon ideálně? Není v tom případě úplná ignorace lambdy blbost? Jestliže budu chtít maximální výkon tak přece neodpojím jediné kontrolní čidlo. Já osobně bych spíš řekl, že lambda ty informace dává dál a ŘJ je bere v potaz a ignoruje pouze ony stupidní ekologické tabulky, tudíž v režimu plného plynu pracuje např. s bohatší směsí, míchá to tak, že hodnoty jsou vyšší, ale stále považuje údaje z lambdy za relevantní.
Dle mého je tento model mnohem pravděpodobnější a jednodušší, navíc pro to mluví i fakt, že když např. MarekRS měl lambdy přehozené tak mu to nejelo jak mělo, takže asi ani s plným plynem.
Navíc, nejsou-li tovární hodnoty zcela přesné pro nouzový režim (odpojená lambda nebo chybný signál) jak mohou být zcela přesné pro režim s plným plynem? Navíc- pokud vypojíme lambdu tak ŘJ přejde právě do továrních hodnot které nejsou ideální a taky to tak dobře nejede...Tak jak to může podle těch továrních hodnot jet na plný kotel...Tak a ted mě někdo zjebejte a vysvětlete to mé telecí hlavě....

Autor:  EwanS50 [ 11 čer 2009 16:22 ]
Předmět příspěvku: 

Já teda v autě nemám ty diody na zjištění fce LS, ale kdo ho má, tak by mohl říct, co se děje, když dáš plnej a držíš. Určitě se rozsvítěj některý z posledních diod a svítěj dokud neubereš, tudíž ŘJ LS ignoruje - můj názor.

Autor:  tomin [ 11 čer 2009 17:55 ]
Předmět příspěvku: 

Sis vlastne odpovedel sam. Kdyz das plnej, ECU se vykasle na signal z lambdy a micha to podle tabulek ktere ma v sobe v pameti.

Lambda je takovej kontrolor ze ktereho se jednotka pozdeji dozvi jak to namichala, ale musis si uvedomit, ze lambda neumi rict nic jineho nez bud CHUDA nebo BAHATA. Nic mezi tim. Takze jakmile z nejakeho duvodu jednotka rezignuje na ten normalni rezim, kdy to furt honi mezi Bohata a Chuda, tak pak uz neni signal z lambdy vubec pouzitelny. Proste furt a stale pak hlasi bohata (ten plnej knedlik). Muzu poslat nejake nasnimane grafy, az budu doma a najdu cas. :-)

Proto pro tunery existuji drahe tzv. sirokospektralni lambdy - ty pak umi rikat jak bohata nebo jak chuda je smes a da se s tim ladit motor. Ale v kazdem normalnim aute je ta levna uzkopasmova (jen logicka jednicka nebo nula :-) )

Autor:  tomin [ 11 čer 2009 18:04 ]
Předmět příspěvku: 

Ohledne "zcela presne" - na motoru neni zcela presne NIC. Zcela presne stejny tlak v rozvodu benzinu nema nikdo, zcela presne napeti od altiku take ne, zcela stejne vsechny vstriky taky nejsou, ...
Vzpomen na karbecy.
Proste to ta jednotka pak micha "od oka" podle mnozstvi nasateho vzduchu a jeho teploty (+ dalsi drobnosti k tomu).
Vsak jsem v tom threadu o prohozenych lambdach
tvrdil ze motor pojede dobre v SIROKEM rozsahu bohatosti.

Autor:  LeMans [ 11 čer 2009 19:19 ]
Předmět příspěvku: 

no jo ale ptoč teda ten motor jede hůř i na plnej plyn? (nehádám, se jenom se ptám :) )

Autor:  tomin [ 11 čer 2009 19:29 ]
Předmět příspěvku: 

Jede hur i na plnej plyn kdy ? Kterej ? Myslis v tom pripade tech prohozenych lambd ?

Autor:  tomin [ 11 čer 2009 19:55 ]
Předmět příspěvku: 

Tady je nejaky prubeh:
spodni prubehy:
ruzovy ITP je snimac klapky - vyssi hodnota=vic plynu
svetle zeleny lambda - ted nevim jestli nizke napeti je bohata nebo chuda

Dvakrat je tam videt kopec - podlaha.
V obou pripadech vidis ze uplne vysadi kmitani/regulace lambdy.

Mimochodem: v hornim osciku ten tmave zluty prubeh:
to je hodnota jak je jednotka "naucena" to davkovat. Adaptace. Je videt ze ve vyssich otackach (RPM-cervena) je to nauceni = 1.00 - nemeni se davka paliva, ale v nizsich otackach se to zmeni na cca 0.9. Tedy mirne to ochuzuje.
Obrázek[/img]

Autor:  Wizzy [ 11 čer 2009 20:28 ]
Předmět příspěvku: 

LeMansu, asi takhle. Musíš vzít v potaz, že pokud EEC detekuje WOT aka cihlu na plynu, tak se přepne z jednoho režimu do jiného.
V tom prvním a nejběžněji používaném (closed loop) je opravdu nejdůležitější čidlo lambda spolu s čidlem teploty chladící kapaliny. (čidlo na klice pominem, to je sice taky nezbytné, ale "pouze" pro samotný chod a pro předstih, bohatost směsi až tak neovlivní). Uzavřenou smyčku znáš - bohatá směs, lambda to bonzne, tak uberem, lambda zahlásí chudou, tak přidáme...a tak furt dokola a mockrát za vteřinu. Zní to trochu praštěně a taky to tak trochu je, a modří (teda vlastně zelení) už vědí - je to kvůli tomu, aby se hřál katalyzátor a správně fungoval - on totiž za studena funguje leda tak jako restriktor ve výfuku. Jak se zahřeje, tak se na něm dějí zajímavé věci, hlavně rozklad složitějších (nespálených uhlovodíků), tzv. katalýza. Ejhle, odkud se ten název pro ten bazmek vlastně vzal :-) Ono takhle - z bohaté směsi zbyde nějaký benzín, z chudé zase nějaký kyslík a spolu to na tom katíku shoří. Ještě k lambdě a k čidlu teploty - pokud si to zjednodušíme a nakreslíme si to do grafu (ať už podle bohatosti směsi nebo množství vstříknutého paliva, je to podobné), tak z toho vyleze takový obdélníkový průběh, kde ty schody dělá právě lambda a jak jsou vysoko nad nulou právě čidlo teploty vody.
Když se dá plnej knedl, tak se jednotka přepne do jiného režimu, který je částečně dán tabulkami a částečně hodnotami z čidel, jestli se podílí i korekční "naučené" hodnoty, to už jen tipuju, ale podle mě jo. V tomto režimu tam jednotka pere, co to dá, nastaví maximální možný předstih (ve spolupráci s čidlem klepání, pokud je přítomno) a na nějaký katalyzátor se momentálně prdí... Prostě se veme teplota vody a vzduchu, podle mafu nebo mapu se určí množství vzduchu a podle tabulky se tam cákne maximum, co to snese a podle signálu z čidla kliky se to s velkým předstihem zapálí (bohatá směs potřebuje více času na spálení).

Autor:  Krtek-NA [ 11 čer 2009 23:03 ]
Předmět příspěvku: 

Přesně tak, v jednotce je naprogramováno co má jak dělat v určitej okamžik - to jsou čidla jako zátěž, poloha plynu atd. Lambda jenom kontroluje odchylky od programu, ale na její popud se to opravuje zase dle programu.... :wink:

Autor:  tomin [ 11 čer 2009 23:30 ]
Předmět příspěvku: 

Ja uz jen doplnim ze to "ladeni" (oprava) jak to tam caknout + nebo - je ta tmave zelena hodnota LAMBSE. U OBDII aut se to bud nazyva lambse nebo Short term fuel (=kratkodobe zmeny mnozstvi paliva).
Je videt ze kmita uplne stejne rychle jako lambda.
A neni to moc kmitu za sekundu. Jen jednotky za sec. V malych otackach treba jen jeden.
Kdyz lambda rika bohata, lambse pomalu zacne klesat a tim se pomalu furt ochuzuje smes. Az do bodu, kdy lambda zese preskoci na chuda.
Vyjimkou jsou pak plnej knedl a brzdeni motorem. Plnej knedl je uz zde popsan a pri brzdeni motorem si jednotka dosadi natvrdo LAMBSE na 1.00 "aby byla spokojena". Je to videt na grafu - vsude kde je ruzova (TPS) na spodnim dorazu si jednotka hazi LAMBSE=1.

Autor:  Rosťa-RS [ 12 čer 2009 07:56 ]
Předmět příspěvku: 

zdravím,je možný že když mám namontované v autě LPG a kdyby to 4bodové lpg bylo nastaveno na chudou směs že by ta ta lambdasonda,přidala,prodloužila délku vstřiku z důvodu špatného nastavení lpg jednotky ale kdybych jel na plný knedlík plyn až na podlaze že by to veskutečnosti na lpg nebylo tak bohaté jak by mnělo a tímpádem to vlastně jelo hůř ? protože se mi totiž zdá že to tak je :-D

Autor:  enjoy [ 12 čer 2009 21:01 ]
Předmět příspěvku: 

Ja bych s dovolenim vyuzil tohle tema..,je nejcerstvejsi:-)

Pred casem jsem koupil a namontoval univerzalni lambda sondu a zda se mi,ze spotreba neni uplne takova,jaka by mela byt,zere to stejne at to honim nebo se vlecu... da se tak ve strucnosti rict...
tak bych se chtel zeptat,jestli jsem ja setrilek nemel koupit original o tisic korun drazsi a jestli tahle univerzalni lambda se s tim treba tolik nepare a nedeva udaje nejaky vic priblizny a z toho vyplyvajici vyssi spotreba?
jeste jinak.budu mit s originalni nizsi spotrebu?.-)

Autor:  tomin [ 12 čer 2009 22:32 ]
Předmět příspěvku: 

Jestli neni "problem" v tehle vecech :-) :

"Seriovka jak se patri,ale umi prekvapit i silnejsi vozy:-).Zadni dil vyfuku Ulter Sport,8cm.zni to trosku jinak:-).sportovni filtr Green(no nic to nedela no:-)).pneu 15" 195/50(najednou uplne jiny auto!)Samy nesmysly,...."

Neslysel jsem odnikud ze by univ.lambda byla nejak horsi. Myslim, ze ze samotneho principu funkce ta lambda musi hlasit spravne kyslik JE nebo NENI. Mozne samozrejme je, ze bude vadna od vyroby a bude davat spatny signal (mysleno napr. nizke napeti, ..), ale to jsou jen dohady.

Kolik ti to bere ?

Autor:  enjoy [ 12 čer 2009 22:43 ]
Předmět příspěvku: 

tomin píše:
Jestli neni "problem" v tehle vecech :-) :

"Seriovka jak se patri,ale umi prekvapit i silnejsi vozy:-).Zadni dil vyfuku Ulter Sport,8cm.zni to trosku jinak:-).sportovni filtr Green(no nic to nedela no:-)).pneu 15" 195/50(najednou uplne jiny auto!)Samy nesmysly,...."

Neslysel jsem odnikud ze by univ.lambda byla nejak horsi. Myslim, ze se samotneho principu funkce ta lambda musi hlasit spravne kyslik JE nebo NENI. Mozne samozrejme je, ze bude vadna od vyroby a bude davat spatny signal (mysleno napr. nizke napeti, ..), ale to jsou jen dohady.

Kolik ti to bere ?


trefa do cernyho! :-D

hele bere mi to tak 9,5l.mesto.

Autor:  tomin [ 12 čer 2009 23:26 ]
Předmět příspěvku: 

Ti to prijde moc ve meste ? :shock:
V Praze kde se jen stoji ... :roll:
Bud rad ze jen tolik. :-)

Autor:  enjoy [ 12 čer 2009 23:56 ]
Předmět příspěvku: 

tomin píše:
Ti to prijde moc ve meste ? :shock:
V Praze kde se jen stoji ... :roll:
Bud rad ze jen tolik. :-)


no jasny.... ale rekni si to taky: 1.6 9,5 litru spotreba!me to teda dohromady nejde :-D

Autor:  Mouse [ 13 čer 2009 06:56 ]
Předmět příspěvku: 

a jéje sry, ale okolo spotřeby tu je toho háfo a já jezdím jak 9,75L/100km. tak i za 8,25l/100km. záleží jak těžká noha je a i plno okolností

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/