fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

Spuštěný větrák, přehřátý motor a jeho spuštění
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=5&t=2807
Stránka 1 z 3

Autor:  Návštěvník [ 18 čer 2005 13:59 ]
Předmět příspěvku:  Spuštěný větrák, přehřátý motor a jeho spuštění

Mám jeden velký problém, se ktreým si doposud nikdo nevěděl rady. Při jízde ve městě, kdy se zvíší teplota motoru a sepne ventilátor, a někde třeba zastavím a vypnu motor, při následném startování, když se zapne zapalování a roztočí se ventilátor, startér se ani neotočí, není snad ani slyšet to cvaknutí, i při více pokusech, třeba pěti nebo šesti. Pak musím vylézt z auta, otevřít kapotu a sundat konektor, který vede ke spínači ventilátoru na termostatu (čímž ventilátor vypnu), pak jde motor už nastartovat. Ve většině případů se to stává, ale občas se to taky nestane. Ale je velmi nepříjemné, když člověk vyjíždí z křižovatky na zelenou a třeba si přidá míň plynu a zhasne mu to, tak pak kolem toho takhle tancovat. Nemáte s tím někdo podobnou zkušenost ??? Za každou radu předem moc díky. P.S. - možná na to bude mít větší vliv ta teplota motoru, protože když stdenýho motoru propojením kontaktů na konektoru ventilátoru ventilátor zapnu, tak motor spustí ihned i vícerát po sobě, ale je divné že se to u horkého motoru dá odstranit právě tím odpojením větráku.

Autor:  MV [ 18 čer 2005 19:05 ]
Předmět příspěvku: 

No mně zas když je motor hodně ohřátej a na chvíli zastavím (třeba benzínka) a pak startuju, tak se startér sice vysune, ale motorem sotva otočí. Jako by byla slabá baterka, ale to není. Ale jakmile se jednou startér "převalí", tak motorem točí jak má. Nevím jestli to dělá jen když běží ventilátor, ale spíš ne. Podmínka je, že motor musí být dost ohřátej, jindy to neudělá, ani v zimě.
P.S.: jsem si taky všimnul, že když se spouští ventilátor a motor jde na volnoběh, tak na chviličku dost znatelně klesnou otáčky(pod 500ot.) - zřejmě rozběhový proud chvilkově zatíží altík a ten zas motor. Je to pokles asi jako když se zapne klima. Nevím, jestli je to normální.

Autor:  Návštěvník [ 18 čer 2005 19:21 ]
Předmět příspěvku: 

Jj, to je ten druhej případ, to je zrovna když se to podaří nahodit, ale otočí se to jakoby jednou pomalu, jako by to nemělo dost síly a pak se to roztočí rychle... Ale kde mám hledat závadu, to nevím :(

Autor:  MV [ 18 čer 2005 19:49 ]
Předmět příspěvku: 

To já taky ne. Ale je to stejný motor a rok(mám taky konec roku 91), tak to nebude náhoda.

Autor:  Návštěvník [ 18 čer 2005 20:08 ]
Předmět příspěvku: 

A neblbne ti taky ukazatel paliva ??? Nezastavuje se pod půlkou nádrže ??? P.S. - doufám že to není neduh všech těchto ročníků. Ale co si pamatuju tak to s tím startováním mi dřín nedělalo.

Autor:  Hop377 [ 18 čer 2005 21:04 ]
Předmět příspěvku: 

Ked som mal predosleho Escorta 1,6 77kW r.v.91 mal som presne tento isty problem, pri startovani za tepleho motoru, dal som aj zgeneralkovat starter a problem pri startovani bol stale. A v pripade moc tepleho motoru sa starter ani neozval, pokial sa nevypol ventilator motoru. Takze to asi mala viac tychto motorov.

Autor:  Šíša [ 18 čer 2005 23:59 ]
Předmět příspěvku: 

Zdravím! tohle mi dělalo na dvou autech - R19 1.8 a Fiesta - a vždy to byly už končící uhlíky. Ventilátor na to neměl vliv, ať tepelnou setrvačností běžel, nebo ne. A nikdy jsem nedával do repase, prostě rozebrat, vyčistit, promazat a vyměnit uhlíky - koupený za pár peněz, né platit tisíce za repasi, kde udělaj to samí :lol: (pozn: většinou když začne zlobit altík, tak stačí udělat to samé - přepájet uhlíky na regulátoru - cena 60 - 100Kč) Toť mé postřehy :twisted:

Autor:  hameluk [ 19 čer 2005 00:19 ]
Předmět příspěvku: 

MV píše:
P.S.: jsem si taky všimnul, že když se spouští ventilátor a motor jde na volnoběh, tak na chviličku dost znatelně klesnou otáčky(pod 500ot.) - zřejmě rozběhový proud chvilkově zatíží altík a ten zas motor. Je to pokles asi jako když se zapne klima. Nevím, jestli je to normální.


Myslím, že je to normální, dělá mi to taky a přičetl bych to právě tomu proudovému nárazu na alternátor :smt045

Autor:  Šíša [ 19 čer 2005 00:36 ]
Předmět příspěvku: 

při startování je trošku out uvažovat o proudovém nárazu na alternátor při spuštěném větráku, "bo kolik si myslíte, že dává altík napětí/proud při startovacích otáčkách - tj asi 300 - 500l/min?? :lol: " Řekl bych tak nicmoc, jelikož pro správnou fci potřebuje min 800 - 1000 -> tj. volnoběžné otáčky. Při startování se uplatňuje jako zdroj pouze autobaterie... A jelikož se příkon startéru pohybuje +/- 1KW - ano čtete správně okolo 1000W dle stavu motoru apod - tak nějakejch +/- 80W, co má větrák, toho už moc neznaméná. Ovšem nikdo neříká, že když je autobaterie v háji, tak je to ok, ale na h...o :twisted:

Autor:  Šíša [ 19 čer 2005 00:41 ]
Předmět příspěvku: 

ještě jsem zapoměl: uplatňuje se tu věta o nejmenším odporu, takže při tom starování jde proud hlavně z té baterky a altík to moc nezatěžuje. Ovšem při běhu je to již jinak, jelikož altík je zdroj a tam se to poté chová, a proudí :) , trošku jinak, tudíž se tam již uplatňuje zátěž = +/- výkon altíku. Ale myslíte, že ten výkon - průměrný altík dává +/- 70W, tj 850W - nějak moc zatíží motor, který má třeba 50KW?? Myslím, že moc né. Není to klima, kde odpor té "klimasoustavy" je daleko větší...

Autor:  Šíša [ 19 čer 2005 00:42 ]
Předmět příspěvku: 

chyba: né +/- 70W ale 70A... :P

Autor:  hameluk [ 19 čer 2005 00:43 ]
Předmět příspěvku: 

Šíša píše:
při startování je trošku out uvažovat o proudovém nárazu na alternátor při spuštěném větráku, "bo kolik si myslíte, že dává altík napětí/proud při startovacích otáčkách - tj asi 300 - 500l/min?? :lol: " Řekl bych tak nicmoc, jelikož pro správnou fci potřebuje min 800 - 1000 -> tj. volnoběžné otáčky. Při startování se uplatňuje jako zdroj pouze autobaterie... A jelikož se příkon startéru pohybuje +/- 1KW - ano čtete správně okolo 1000W dle stavu motoru apod - tak nějakejch +/- 80W, co má větrák, toho už moc neznaméná. Ovšem nikdo neříká, že když je autobaterie v háji, tak je to ok, ale na h...o :twisted:


Já ale reagoval jenom na ten pokles otáček volnoběhu při sepnutí ventilátoru - o startování jsem ani nepípl :smt016

Autor:  Šíša [ 19 čer 2005 00:49 ]
Předmět příspěvku: 

OK, již jsem asi přepracován a měl bych jít asi hají :D a s tím se dá souhlasit.... některý ventíky asi můžou mýt větší příkon a na volnoběh je to znát. Ale ECU by se s tím měla poprat a otáčky doregulovat na volnoběžné...

Autor:  Návštěvník [ 19 čer 2005 11:35 ]
Předmět příspěvku: 

Šíša píše:
Zdravím! tohle mi dělalo na dvou autech - R19 1.8 a Fiesta - a vždy to byly už končící uhlíky. Ventilátor na to neměl vliv, ať tepelnou setrvačností běžel, nebo ne. A nikdy jsem nedával do repase, prostě rozebrat, vyčistit, promazat a vyměnit uhlíky - koupený za pár peněz, né platit tisíce za repasi, kde udělaj to samí :lol: (pozn: většinou když začne zlobit altík, tak stačí udělat to samé - přepájet uhlíky na regulátoru - cena 60 - 100Kč) Toť mé postřehy :twisted:

To je zajímávý postřech, je pravda že uhlíky na startéru mám už docela špatný a kvůli tomu že mi všude říkali, že se nedaj jen vyměnit uhlíky, ale musí se vyměnit celej věneček, kterej je docela drahej,a do čehož se mi nechtělo,takže bych tomu docela určitě věřil, ale nevím jak na t může mít vliv to, že když se ten větrák odpojí, tak že už tolik nevadí že uhlíky jsou blbý a motor pak naskočí, můžeš mi to prosím ještě blíže objasnit ??? Moc díky.

Autor:  Šíša [ 19 čer 2005 15:32 ]
Předmět příspěvku: 

Jakmile jsou špatné uhlíky, tak bude určitě již dost "dodělaný" komutátor -> ty měděné plošky co jsou na rotoru. Takže není vůbec jasné, jaké jsou tam odpory, provozní podmínky, apod. Takže třeba při spuštěném ventíku může tento se svojí spotřebou/odporem rozházet celou tu soustavu a pak se starteru nemusí dostat ten správný proud, jelikož -> celá ta soustava je provázaná a když JSOU ŠPATNÉ UHLÍKY, TAK ANI NESEPNE KOTVA - TO TZV. CVAKNUTÍ - KTERÁ ZA 1) VYSOUVÁ PASTOREK DO OZUBENÍ SETRVAČNÍKU a za 2) SPÍNÁ VÝKONOVÝ OBVOD DO STARTÉRU(nevým jak je to uvnitř kotvy dělané, ale pro správnou fci potřebuje býti zapojená do okruhu, je to výkonově provázené s vlastním motorem startéru). Z toho vyplívá, že při špatných uhlících nemusí kotva sepnout, tudíž se ani nespustí startér samotný. Když jsou uhlíky už KO, tak kotva ani nesepne.
Ověřovací způsob: samotná kotva(elektromagnet), tj odmontovaná ze starteru, má velmi malou sílu, ale při spojení se startérem při zapnutí napájení už od ní železné věci neodtrhnete :twisted: - z dutiny té kotvy
Z vlastních zkušeností: pokavaď zlobý startér, tj někdy jo a někdy né :wink: , bych jako první šel po uhlíkách, kontaktech apod. Poprvé jsem taky šílel a hned koupil novou kotvu a pod... a pak to akorát všechno vracel :lol:
A že to při běžícím větráku nejde a při odpojeném jde by mohlo býti, jak jsem psal, nestandartnímy odpory apod v soustavě. Takže zkontrolovat startér jako první -> není to tak zlé, na převodovce je na třech šroubech, vedou k němu jen dva kabely(tlustý=výkonový, slabší=kotva). A na uhlíky by se člověk měl dostat zezadu motoru po sundání krytu -> většinou dvě matky

Autor:  Návštěvník [ 19 čer 2005 16:41 ]
Předmět příspěvku: 

Jj, vím, měl jsem už startér několikrát celej komplet rozebranej. Zkusím na to mrknout a uvidím. Díky moc.

Autor:  JanRypal [ 25 čer 2005 01:04 ]
Předmět příspěvku: 

To Šíša: No já nevim. Ten větrák žere jako prase. Nesehnal sem doma ampermetr který by to byl schopný změřit...

Autor:  JanRypal [ 25 čer 2005 01:04 ]
Předmět příspěvku: 

Problém podle mě spočívá v tom že ventilátor je připojený pouze přes termospínač a spínaci skřínku přímo na baterku. Když vypnu zapalování tak se vypne i ventilátor. No a prostě když jede ventilátor tak startér už nedostane dostatek proudu na to aby pohnul motorem. Když mě jede ventilátor, tak se mi tež špatně startuje. Točí to hrozně ztěžka a pomalu, ale obvykle chytne. Dělám to tak, že to prostě nechám dochladit. U mě to trvá jen asi 10, vyjímečně 15 sekund než se větrák vypne. Je to tím že mám vyměněnou hadici a termospínač je posunutý jinam. Větrák fučí přímo na ten spínač, takže když nejede vodní pumpa, voda u spínače rychle schladne a větrák se vypne. V ten moment můžu v klidu nastartovat. A jakmile motor naskočí, na spínač de horká voda a ten zase sepne a začne chladit. Takže se nemusím bát přehřátí motoru. Viděl bych to jako řešení pro vás. Dejte si termospínač před větrák...

Autor:  MV [ 25 čer 2005 20:32 ]
Předmět příspěvku: 

JanRypal píše:
To Šíša: No já nevim. Ten větrák žere jako prase. Nesehnal sem doma ampermetr který by to byl schopný změřit...

Mám k dispozici klešťovej DC ampérmetr, tak až bude příležitost zkusím proud změřit. Rozsahy má 20, 200A, tak by neměl být problém :D

Autor:  dj.DEKL [ 25 čer 2005 20:45 ]
Předmět příspěvku: 

No víc jak 25A asi brát nebude...

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/