fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

funkce volnoběžného ventilu & problém s akcelerací
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=5&t=7233
Stránka 1 z 3

Autor:  Wizzy [ 11 zář 2006 10:54 ]
Předmět příspěvku:  funkce volnoběžného ventilu & problém s akcelerací

Tak jsem o víkendu překonal vlastní předsudek a vymontoval jsem ven volnoběžný ventil (IAB). Mám ho dobře schovaný pod sáním, ale podařilo se mi to vyndat seshora a nebyl to takový problém, jak jsem se obával. Trochu mě mrzí, že jsem to nenafotil. Vyčistil jsem ho a promazal (spotřeboval jsem slušnou zásobu čistících tyčinek do uší :-) ), ale zarazilo mě, že v klidovém stavu je napůl otevřený. V popisu činnosti EFI se píše toto:
"...Ventil zná pouze dvě polohy: otevřenou a uzavřenou, neexistuje situace, ve které by byl otevřen „napůl“. Řídící jednotka vysílá během jedné vteřiny velký počet pulzů, kterými určuje, zda ventil má být otevřený nebo ne. Tyto pulzy způsobují kmitání plunžeru uvnitř ventilu...."
Pístek vevnitř je se pohybuje volně a to oběma směry, jak do úplného zavření, tak do úplného otevření a test proběhl taky dobře (za volnoběhu odpojit, motor téměř, nebo úplně chcípne, mě chcípl) Vytvořil jsem vlastní teorii, že pístek je v klidu uprotřed a jednotka mu přehazuje napětí (je tam dvoupólový konektor), takže se z té středové polohy buď úplně zavře, nebo úplně otevře.
Proč jsem to vlastně dělal - poměrně pomalu mi padají otáčky a volnoběh se drží urputně (naštěstí ale stabilně) na cca 990-1000rpm. No asi jsem vyloučil volnoběžný ventil a zkusím rozebrat sání, jestli na škrtící klapce najdu seřizovací šroubek, někde tu jsem si o tom s někým psal.
Ještě další zajímavý poznatek - když jsem už tak v tom byl, tak jsem prostříknul všechny konektory, co jsem v motoru našel. Buď jsem nějaký špatně složil, nebo se mi přitom podařilo resetnout řídící jednotku, protože mi potom auto nechtělo moc jet, měl jsem "díru v plynu" a dusilo se to. Teď už je to OK (buď se jednotka už "naučila" nebo si konektor sedl), akorát mám dojem, že mi to míň táhne ve vyšších otáčkách, ale ještě jsem neměl možnost to pořádně otestovat a taky to může být jen dojem.

Autor:  Wizzy [ 11 zář 2006 18:45 ]
Předmět příspěvku: 

Tak problém mi přetrvává. Byl jsem to pořádně projet a není to dobré. Chová se to trochu podivně. Volnoběh stabilní jak u studeného a teplého motoru, není problém. Naprázdno to jde za plynem jedna radost (aby taky ne, že). V zátěži to ale mívá problém se pořádně rozjet, když šlápnu na plyn, tak to zrychluje tak trochu skokově a teprve když přelezu 4000rpm, tak se to pořádně nadechne a jede. Zkoušel jsem odpojit lambdu, tím to nebylo, protože problém přetrval a naopak mi visely otáčky a motor po sundání nohy z plynu nebrzdil. Když jsem odpojil MAF, tak to bylo ještě horší. Čidlem na klapce by to být nemělo, protože bych měl díru v plynu (posledně jsem to blbě napsal), já mám spíš "díru v otáčkách". Ještě si zkusím půjčit zapalovací kabely a možná vyměnit svíce, už mají přes 40 000 (jsou ještě originál ;-) ). Kdybyste někdo měli nějaký nápad, sem s ním, už mi z toho začíná hrabat, po lokty v autě jsem už druhý den :-( Jo ještě bych zapoměl, nechová se to takhle furt. Po tom, co mu vytočením do 5000 "vymetu saze", tak se chová způsobně a jde za plynem, ale po chvíli třeba jízdy z kopce bez plynu se to zase dusí.

Autor:  mrazik [ 11 zář 2006 20:28 ]
Předmět příspěvku: 

MAF já sázím na MAF. Zkus si od někoho půjčit funkční.

Autor:  jan79 [ 11 zář 2006 20:29 ]
Předmět příspěvku: 

@Wizzy: Mne pride ze budto mas nieco s vyfukom alebo kablam/svieckami. Podla toho, ze Ti to chvilu taha paradne po tom, co "vyzenies brouky" a hned na to sa to zhorsi.
Tot moj nazor.

Autor:  Wizzy [ 11 zář 2006 21:25 ]
Předmět příspěvku: 

Vidíš, výfuk mě nenapadl :smt017 Nicméně vizuálně vypadá OK a nechrastí, ale dokud se člověk nepodívá dovnitř, tak neví, že...
MAF tak trochu podezírám taky, dá se na něm poznat vizuálně, že není OK? Měl jsem ho venku a ty dva drátky nejsou přerušené a vypadají kovově šedě... Svíčky by taky měly nárok, ale ještě nemají vypálené cestičky kolem kontaktu. Zítra zkusím ty kabely - půjčím si je od souseda (půjčil bych si i MAF, ale má jednaosmu) a zase budu o něco málo chytřejší.

Autor:  futura [ 12 zář 2006 07:33 ]
Předmět příspěvku: 

Sazel bych na svice a kabely nejvic, maf aspon u mne nemel skokovy vypadky, ale v mirnejsim pripade pri akceleraci kolem 4000 to netahlo spojite dal, nebo v tom horsim to pri pridani plynu primo brzdilo, plyn se musel jen solichat.

Autor:  Wizzy [ 12 zář 2006 07:51 ]
Předmět příspěvku: 

Drobný poznatek z dnešního rána - výfukem to není, ve studeném ranním vzduchu jsem - na první a druhý kvalt - v zrcátku za sebou viděl bílý kouř (pokračuje století páry :-) ). Odpoledne zkusím ty kabely a případně si zajedu do Forda pro svíce, blbé je, že tu v zapadákově seženu jen Brisky, Bosche, NGK a podobné dreky, nejbližší Ford je za kopcem v Šumperku a jízda s nemocným Ferdou přes Červenohorské sedlo bude zážitek. (a nechci vidět tu spotřebu)
Jo, které svíčky jsou ty správné? Jasně, že origo Motorcraft, ale v Etzoldovi píšou AGPR 22 PP a tu na fóru jsem našel AYFS 22 F1. Které?

Autor:  Nagant [ 12 zář 2006 09:14 ]
Předmět příspěvku: 

Svíčky, kabely, přiucpaný výfuk, netěsný výfuk...
Mrkni taky na kondenzátor upevněný na zapalovací cívce - odšroubovat, očistit případnou oxidaci plechu a znovu pořádně přišroubovat.

Autor:  Wizzy [ 12 zář 2006 09:24 ]
Předmět příspěvku: 

Výfuk by měl být OK, ráno vizuální kontrola ověřila průchodnost a těsný je taky, to jsem nechal na jaře spravovat, byla prasklá spojka mezi prostředním a posledním dílem. (a kdyby byl zacpanej, nešel by podle mě do vysokých otáček, nemýlím se?)
Cívku jsem prohlížel, ale kondenzátoru jsem si nevšiml, ale nehledal jsem ho. Kouknu na to, díky.

Autor:  Nagant [ 12 zář 2006 13:12 ]
Předmět příspěvku: 

Jo, v poslední fázi ucpání výfuku by už motor do otáček nešel, ale než by k tomu došlo, ještě bys to přiucpání "přefoukl". Při netěsnosti by to zas šlo do otáček jak nic, ale netáhlo, ve volnoběhu padalo do nízkých otáček a mělo tendenci chcípat.
Tolik mé zkušenosti, takto se to chovalo mně.

Autor:  Wizzy [ 12 zář 2006 21:24 ]
Předmět příspěvku: 

Tak opět nové poznatky.
Nejprve jsem vyzkoušel kabely. Nejdřív jsem za volnoběhu odpojoval svoje a při odpojení každého válce bylo znát zpomalení chodu (vzápětí dorovnal IAB) a motor sebou šil. Po zapojení kabelu zklidnění chodu. Vyzkoušel jsem jiné kabely, problém s akcelerací to neodstranilo. Včera jsem popisoval, že lambdou to není, bez ní mi visely otáčky a motor nebrzdil, dnes jsem otestil MAF a bez něj to zase při brždění motorem cukalo i kolem 2000rpm, tak na něj bych to taky neviděl.
Tak jsem se sebral a jel do Forda pro nové svíce.
Poznatky z jízdy: Při sešlápnutí plynu se sice měnil zvuk motoru, ale auto téměř neakcelerovalo, do chvíle, kdy byl plyn cca na 2/3, při přišpendlení na podlahu to jakž takž zrychlovalo. Objevil jsem, že při prvním dupnutí na plyn se tomu moc nechce, ale při povolení a opětovném sešlápnutí nebo max. na třetí pokus se probere a najednou akceleruje normálně. Pokud se drží v zápřahu, tak jede normálně. jakmile se mu povolí uzda, třeba při jízdě z kopce, najednou se mu zase nechce. Tak jsem tak nějak těch 50km tam a 50km zpět doskákal, nechal auto vychladnout a svíčky vyměnil. Tu jsou staré:
Obrázek
Mimochodem je to 2x AYFS22P1 a 2x AYFS22PG1 A i když vypadají jetě, tak si myslím, že jsou ještě OK, protože nové (4xAYFS22F1) sice autu trochu pomohly, ale nevyřešily problém. Tak začínám přemýšlet, jestli není problém třeba v palivu, mohla by tohle dělat třeba voda, nebo jiný bordel v nádrži, který se občas nasaje, občas nenasaje? Pomohl by nějaký přípravek na vyčištění/odvodnění nádrže, případně jaký?
Dotaz - možná trochu mimo: Jak jsem to včera rozebíral, tak jsem měl dole i hadici mezi air boxem a škrtící klapkou a jak jsem ji ze zvědavosti otevřel (ok, hledal jsem i štelovací šroubek na volnoběh, ale našel jsem prd), tak někde pod ní jsem uviděl svůj odraz v hladině něčeho. A teď otázka za sto bodů - pokud to tam má být, tak co to je? Benzín asi těžko, olej?? A pokud to tam nemá být, co to (teď už doprdelekrucifagot) je??? Že bych si někde šňupnul vody a ta mi tam teď dělala paseku?? (a proč se neodpaří nebo prostě nezmizí a nepřestane mi způsobovat bezesné noci?)
No každopádně i po výměně se situace opakuje - auto má na rozjezd jakoby málo poníků, jde to znát spíš po zahřátí, kdy zrychluje skokově, za studena je jen hrozně líné. Po přišpendlení plynu na podlahu a postupném vytočení (jedno na jaký kvalt) cca nad 4000rpm nebo po několikerém prošlápnutí si dá říct a chvíli se chová způsobně.

Autor:  mrazik [ 12 zář 2006 23:33 ]
Předmět příspěvku: 

A co senzor škrtící klapky ? Nemá vydřenou dráhu ?
Jen přesně nerozumím, kde jsi viděl ten svůj odraz ?

Autor:  George V. [ 13 zář 2006 07:02 ]
Předmět příspěvku: 

To Wizzy:

Teoreticky by to mohl být olej. Tam dole pod škrtící klapkou je u 99´ vyústění odsávání z klikovky. Jelikož sací potrubí pak pokračuje zpět nahoru k jednotlivým válcům, tak se tam ten olej může držet. Pokud je to olej, tak bych prověřil ventil odsávání z klikovky, jestli nezůstává furt otevřenej.

Autor:  Wizzy [ 13 zář 2006 07:19 ]
Předmět příspěvku: 

mrazik: Jestli jde rozebrat (mám pocit, že ne), tak se podívám. Pokud by TPS byl fprdeli, poznalo by se to i při prošlápnutí plynu na místě nebo ne? Bez zátěže mi to totiž jde za plynem hezky, ale jak to má něco táhnout, tak...

George V.: Zkusím to prověřit, sice nevím jak, ale snad to najdu tu na fóru. Pro ten ventil by hovořily dvě věci: 1) oleje mi ubylo, mám ho kousek pod spodní ryskou a ty staré svíčky jsou malinko očazené.

Jinak auto dnes ráno jelo jak hodinky. Už jsem z toho na palici Obrázek

Autor:  George V. [ 13 zář 2006 07:30 ]
Předmět příspěvku: 

A co by to mělo společného se svíčkama? Myslíš, že se Ti olej dostává do válce přes to sání? To se mi moc nezdá...

Autor:  -petr- [ 13 zář 2006 08:06 ]
Předmět příspěvku: 

Wizzy, pro zajímavost bych ještě změřil tlak paliva, jestli tam jde dost benzínu, ale tím to zřejmě stejně nebude. Podle toho co píšeš, včetně náhodného normálního chování a zrychlování až po přišpendlení plynu na zem, sázím na K.O. lambda sondu, i když píšeš, že po odpojení se nic extra nedělo.

Autor:  Wizzy [ 13 zář 2006 08:12 ]
Předmět příspěvku: 

Právě jsem přes prohledávání narazil na tvoje příspěvky a jakobys popisoval můj problém, až na to, že po odpojení lambdy se situace nezlepšila a motor po odstavení plynu přestal brzdit, visely otáčky a z kopce to naopak zrychlovalo.

Autor:  -petr- [ 13 zář 2006 08:26 ]
Předmět příspěvku: 

Hmm...ona to 100% shoda asi nikdy být nemusí. Přesné detaily chování si už nepamatuju, ale hlavní věci, které by ukazovaly právě na LS (nebo chybu v jejím konektoru), odpovídají. Taky si říkám, kdo ví co máš už nachytané v ŘJ, po tom laborování. Nebo jsi před testem odpojením řádně resetoval a znovu zajel?
Stejně to vidím tak, že diagnostika Tě nemine. Lambda sonda je moc drahá hračka na to, abys ji jen tak vyměnil, protože Ti to poradil nějaký wosel na FF ;)

Autor:  Nagant [ 13 zář 2006 08:40 ]
Předmět příspěvku: 

A na vzduchový filtr v airboxu jsi koukal, zda je suchý a čistý, nezanešený drobounkým prachem?
Já ho po cca 20 000 km vyměnil a změna byla na tahu motoru opravdu hodně znát. Možná budu vzduchový filtr měnit s každou výměnou oleje. Jezdím do práce mezi poli, často se u nás někde něco bourá a staví a vzduch je plný jemného prachu.

Něco na vyčištění vstřikování či odvodnění můžeš do paliva přidat, možná to něčemu trochu pomůže, ale prvotní příčina tam asi nebude.

Autor:  Wizzy [ 13 zář 2006 09:40 ]
Předmět příspěvku: 

Reset jsem nedělal, byl jsem líný (zatím) hledat postup, jak ji znovu naučit. Jdu se na to podívat.

Vzduchový filtr je měněný na jaře, zároveň s olejem, tu současnou výměnu už praktikuju u druhého auta. Tady se práší po celý rok - na jaře ze závějí štěrku, který zbyl po zimním posypu, potom z výtluků a děr na silnici a po zbytek roku z opravované silnice, opravy se tu ve většině dělají stříkáním poasfaltovaného štěrku, za což bych střílel.


OK, rezignoval jsem, na pondělí jsem objednaný k dvornímu mechanikovi, který pro začátek vymění palivový filtr (případně i zkoukne proč mi drnčí fofr-klacek, obhlídne ten olej v sání a zkoukne vrzající přední ramena) a potom to přípdaně půjde na diagnostiku. Do té doby udělám reset EEC, aby v tom nebyly kraviny z těch mých hokus-pokusů.

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/