Na úvod bych chtěl poděkovat za pomoc Honzíkovi alias Fordovi a Míšovi alias Miki21 za jejich ochotu, trpělivost a časovou výdrž po kterou trvala výměna rozvodů u tohoto vozu a při výrobě potřebných pomůcek
-Pomůcky jsou:Aretační trn pro nastavení válce do HÚ
-Přípravek MP12
-Pásovina pro blokaci vačkových hřídelů
Demontujeme alternátor a zavěsíme jej na nejbližší přední přičku vhodným drátem.
Sejmem klínový řemen
Aretujeme pásovinou kolo vodní pumpy a odšroubujeme ho.Podepřeme si motor
Sundáme kryt rozvodů, ventilové víko, silentblok motoru a držák alternátoru
Ze zadní strany bloku motoru hned za středem pravé poloosy demontujete záslepku pro aretační šroub, který zašroubujete
Pomocí šroubu na klice točíte ve směru otáčení motoru tak dlouho dokud se klika neopře o aretační trn.....potom by jste měli v pohodě zasunout pásovinu do zářezů na vačkových kolech.
Pokud se tak nestalo je třeba seřídit časování rozvodů.
Kolega zařadí 5tý rychl.stupeň a šlápne na brzdu.Povolíte šroub v klikovce a sejmete řemenici a víko rozvodového kola
Nakytne se Vám tento pohled
Povolíte napínací kladku a sejmete rozvodový řemen a namontujete novou napínací kladku.
Povolíme si vačkové kola pomocí přípravku MP12 a začneme klást nový rozvodový řemen proti směru otáčení motoru a dbáme na to aby nápisy na řemenu byli z naší strany čitelné.
Je třeba hodně u toho přemýšlet a vše důkladně probrat
Nicméně u focusu 1.6 je rozvodové kolo volně otočitelné na klikovce a tak jsme jej svým nápadem zaaretovali, a to proto pokud nedotáhnete řádně řemenici ke klikové hřídeli,která tlačí na rozv.kolo, je možnost, že při prvním startu se kolo neotočí a potkají se Vám ventily s písty
Takže jsme důlčíkem nadělali ďubky do kliky a dovnitř rozvodového kola a kola nalisovali a posléze nasadíte kryt kola a řemenici dotáhnete pomocí přípravku MP12...a opravdu se nebojte dotahovat nový šroub velkou silou, kdy budete i zvedat motor.
Posleze povolte drátek v napínací kladce a ta Vám řemen dopne.
Poté vyjměte aretační trn a projeďte naprázdno několik otáček motoru.Pokud Vám v tom nic nebrání máte nastavený rozvody dobře a zpět aretujte trnem kliku a měla by Vám pásovina zase vlezt do drážek vačkových kol.
Nahažte rozebrané díly zpět a můžete směle brázdit cesty dál....
Pokud se Vám nestane to co nám,což nebyla naše chyba, ale únava materiálu, kdy nám upadli dva ventily na třetím válci,kde jeden z nich byl těžce podpálený.Tudíž musel jít hlava na repasi..Kde ji zabrousily jak celkově ,tak i sedla ventilů.
Vyjmeme vačkové hřídele a poskládáme si je vedle sebe ,aby jsme je nezaměnili.Pokud ano je pro to jednoduchá pomůcka a to ta, že šálky vaček jsou označené písmenem a číslem.Kde písmeni "I" je sací vačka a "E" je výfuková vačka.Číslo "2" znamená šálek pro první válec apod.
Příklad:"I2"- šálek pro první válec na sací vačce..."E5" šálek na 4tém válcí pro výfukovou vačku.
I1 a E1 jsou vždy nejblíže rozvodům,ve kterých jsou zároveň gufera
Strhneme staré plechové těsnění na bloku motoru a dáme nové
Nasadíme hlavu a dotáhneme ji dle návodu Etzolda....ve zkratce od prostředka ke krajům v točivém pravém směru....
1.stupeň: 20Nm
2.stupeň: 40Nm
3.stupeň: otočíme o 90°
Namažeme sedla vaček,aby při prvním startování nebyla suchá než k nim přijde olej.
Položíme vačkové hřídele a jejich šálky dotáhneme dle návodu
1.stupeň: 10Nm
2.stupeň: otočíme o 45°
Tato operace nám trvala kdyby den,ale problém s ventily nás zdržel 14 dní......a proto pozor....na rozvodové kolo, které nemá aretaci.Tímto mě pan Ford velice nazlobil, že mu asi v investici nezbylo pár éček na návrh klínku, kterým by ušetřil díru do pro aretační trn.