A ze jsme v sekci tuning a ne tuzing tak bych to shrnul tak ze do dieselu je to na nic, takze tema bow a naftak koncim. Mno a kdo ma novy preplnovany auto (turbo-auto
) tak uz ho tam ma a funguje to zhruba tak jak to tu bylo popsano, ale ze delam s turbama dost casto tak bych to jeste trosku doplnil, je to vlastne sama fyzika:
turbo-auto bez bow by fungovalo takto:
ridic pustil nohu z plynu uzavrel skrtici klapku, lopatky dmychadla prave maji 90 000 rpm, tlaci vzduch pred skrtici klapku a brzdi samy sebe, otacky klesaji, tlak vzrostl na hranici cca 1,8baru (priklad myslim ze Audi A4) otevrel se naplno wastegate ventil (reguluje otacky turba) nastaveny od vyrobce na 1,8 baru primo na miru pro toto auto... vyfukove plyny uz neroztaci lopatky ale protekaji otevrenym ventilem kolem nich, ty okamzite spomaluji jelikoz jsou z lehoucke odolne litiny a pusobi na ne tlak, ktery by je spis chtel tocit na druhou stranu mimo to tlak vzduchu stale stoupa a jak vsichni vime pri stlacovani vzduchu dochazi kjeho prudkemu zahrivani a tim i dalsimu roztahovani.... ridic seslapl naplno plyn a potrebuje rychle akcelerovat: wategate ventil se uzavrel, skrtici klapka motoru se naplno otevrela vysoky tlak horkeho vzduchu nahromadeneho pred skrtici klapkou je ihned pryc, motor ma malo vzduchu, pomalu otacejici se lopatky brzdi jak prisun vzduchu do motoru tak i na druhe strane odtok vyfukovych plynu navic je vzduch zahraty na vysokou teplotu takze je roztazeny a do motoru se ho dostane podstatne mene, nastala tzv. turbodíra, lopatky se musí nechat znovu roztáčet při dalším řazení to jde od znova....
bow pri uzavrení skrtící klapky zajistí volný odfuk vzduchu
A. zpet do sání
B. prez specialni chladici trubicku do výfukového potrubí před lopatky turba, tzn. ze jeste malinko pomáhá v otáčení lopatek takovy skoro perpetum mobile, videl jsem to jenom na volvu asi nejakej jejich patent zase, je to tak malo znatelny ze se to nevyplati takto montovat
C. mimo motor do atmosféry (to je to slyšitelné tsssssssssss:))
tim nedojde ke stlaceni (zahrati) vzduchu nasavaneho motorem ani k tak prudkemu spomaleni otacek lopatek tzn ze po uzavreni BOW bude turbo ihned tlakovat, takze ma motor ihned dostatek vzduchu na učinné spalování, navíc je nasávaný (v tomto případě spíše plněný) vzduch v kombinaci s mezichladicem (nektera auta maji chladic vzduchu tlaceneho dmychadlem) studenější a tím se ho do motoru dostane mnohem více.
Závady:
do servisu nám jednou prijela toyota se zarezlým ovládáním wastegate ventilu bez BOW a tlak v hadicích sáni způsobil úplné roztrhání krabice na vzduch. filtr, vsechny utrhany kousky jsem sbiral po celym motoru. K poskozeni turba nedoslo.
Audi A4 se ucpala hadicka privodu oleje od olejoveho cerpadla do turba, takze nemazalo , hridelka lopatek se rozlomila na pul. Jeste pred tim se matice (kterou se vymezuje vsunuti lopatek na hridelce smerem do mazaci skrinky turba) (ma opacny zavit ku smeru otaceni lopatek a jisti ji jenom to ze se stale otaci lopatky) uvolnila tim ze turbo nemazalo a hridelka se chvilema sekala, uplne znicila lopatky a zevnitr poskodila telo turba. Kdyby nebyl mezi turbem a motorem vzduch. filtr jak to u nekterych aut byva tak se matka nasaje do motoru a to si asi umite domyslet co by se stalo.
Ale nemel bych to tu rikat co se jak v motoru opravuje mam to zakazany od sefa
takze psst
O turbech by se dalo mluvit hodiny a hodiny, ale na to ja nemam cas:)) Nemam ani cas si to po sobe precist tak kdyztak omluvte muj sloh a chyby se ubec nekoukejte