fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

Tuníme Zetec jednašestku
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=7&t=7773
Stránka 1 z 5

Autor:  Wizzy [ 24 říj 2006 11:43 ]
Předmět příspěvku:  Tuníme Zetec jednašestku

Obecně tento motor spadá do kategorie "pro tuning naprosto nevhodné", ale něco málo by z toho přeci jen být mohlo. Pouštět se do velkých úprav jako výměna vstřiků, čerpadla, vaček, EEC atd. opravdu u tohoto motoru nemá cenu a za ty prachy je lepší koupit rovnou jednaosmu s XR3i, nebo obyčejnou a doladit ji kitem.
O 1,6 Zetecu se říká, že je uškrcená kvůli nějaké trhlé německé normě, takže největší žába na prameni bude asi v EEC a ostatní věci tomu budou přizpůsobené - vačky, sání, vstřiky, výfuk, atd. Protože pouštět se do úpravy EEC bez úpravy zmíněného nemá smysl - jak jsme si řekli - co takhle zkusit EEC jen trochu oblbnout v rámci téměř sériových možností. Jak EEC dávkuje palivo do motoru je dáno spoustou parametrů a empirických hodnot (viz popis funkce EFi), tak ovlivnění některých z nich by nám mohlo dát nějakého poníka navíc. Laborovat s lambda sondou se nevyplatí, přestože má na složení směsi asi největší okamžitý vliv - podivné hodnoty z lambdy EEC buď zblbnou, nebo ji bude EEC ignorovat, a to má spíše opačný efekt, než je žádoucí. A hlavně to není potřeba, při přišpendlení plynu na zem EEC lambdu ignoruje ;-) Takže určitý potenciál je v úpravě čidla teploty nasávaného vzduchu a čidle teploty chladící kapaliny. Pokud si bude EEC "myslet", že je venku kosa, bude předpokládat, že je vzduch hustší a dá tam více šťávy a měla by i směs zapálit s větším předstihem (je bohatší). Podobný vliv bude mít i čidlo teploty chladící kapaliny, kde se ale nepočítá s tím, že by směs byla bohatší, ale s tím, že se část benzínu srazí na studených stěnách válce, takže se opět nadávkuje při vstřiku více benzínu, ovšem jak je to s předstihem, toť otázka. Mohlo by se ještě zkusit laborovat s váhou vzduchu, ale zkušenosti jsou zatím takové, že jakákoli jiná váha, než je předepsaná, má na výkon vždy negativní vliv. No, takže jsme do motoru dostali trochu více šťávy, ale chce to i více vzduchu. Na turbo raději rovnou zapomeneme, ale co určitě pomůže, je úprava sacího filtru. Buď výměnou standartního airboxu za konus, ovšem zde je problém s nasáváním teplého vzduchu od motoru, my potřebujeme studený, který je hustší a spálí se v něm více benzínu. Nebo výměnou standartní papírové vložky za sportovní bavlněné. Takže jsme trochu oblbli čidlo teploty vzduchu, zprůchodnili sání. S touto úpravou nám to bude jezdit na lehce bohatější směs s větším předstihem (a spotřebou), proto by asi bylo i vhodné jezdit na Natural98. Určitě by taky pomohlo slícování sání a výfuku, leštění v tomto případě opět asi nemá smysl (už třeba jen proto, že v polovině případů jsou sací parohy plastové. Nelze očekávat nějaký drastický nárůst, ale 5-10 poníků by z toho mohlo být, ne?

No tolik moje laicko-teoretické úvahy. Prosil bych teď rozsáhlou diskuzi, jestli je to totální kravina, nebo by na tom mohlo něco být, jaký to může mít dopad na životnost motoru a případně něčí zkušenosti - pokud někdo něco takového už zkoušel.

Autor:  futura [ 24 říj 2006 15:24 ]
Předmět příspěvku: 

Obavam se, ze ocekavani v posledni vete je velmi optimisticke a ze spis fakt plati to uvodni konstatovani.Kdyz vezmu, ze 1,6 je uskrcena 1,8 a to zpusobem, ze jsou mensi ventily, kanaly, dlouhej zdvih , nevidim moc moznosti, jak dostat navic nejakyho semika relativne lacino a bez ujmy nekde jinde na vlastnostech motoru.Mozna bude mit nekdo konkretni a osvedcenej navod, ale ja se s timhle motorem trapil dva roky, nez jsem dosel k tomu, co jsem konstatoval nahore a sel jsem cestou jinyho a upravam vic friendly motoru.
Tak piste, jak tu 1,6 tunite.

Autor:  Lukas1 [ 24 říj 2006 17:22 ]
Předmět příspěvku: 

Zásadní věc je dostat do motoru vzduch, benzín je až druhotný a hlavně množství benzínu který půjde do spalovacího procesu, je dáno tím, co ukáže maf => vzduch.
Na jakýkoliv oblbování se vykašli, bude to akorát horší. Důležitá je mechanika.

Autor:  Wizzy [ 24 říj 2006 18:18 ]
Předmět příspěvku: 

Skoro se nabízí zkusit na to napasovat sání z 1,8. Jak je to s parohy - sednou na hlavu z 1,6? Akorát MAF by se musel dát asi původní. Spolu s bavlněnou vložkou ve filtru by to moholo mít efekt?

Ad oblbnutí čidla teploty vzduchu - někde v popisu EFi je uvedeno, že směs je nastavovaná na chudší hlavně kvůli emisím, lehké obohacení by nemuselo být úplně na škodu...?

Autor:  milos.l [ 24 říj 2006 22:36 ]
Předmět příspěvku: 

pokud to nebereš jako hračku, neděláš to prostě proto že chceš a zrovna na tomhle motoru, tak je efektivnější 1,8 nebo 2,0

skoda ze je eec4 nevhodna pro jakykoliv upravy

a jak pise lukas, pokud tam nedostanes vic vzduchu, je ti vic paliva na nic, ba naopak, budes mit prilis bohatou smes coz neni to pravy...

Autor:  mrazik [ 25 říj 2006 10:41 ]
Předmět příspěvku: 

Levnejsi a lepsi a jistejsi je sehnat 1.8 v jakekoli vykonove verzi a pak za pomoci jinych vstriku, vacek a ridici jednotky udelat 130 PS verzi, ktera se davala do XR3i.

Mimochodem, sam jsem jezdil se spatnym cidlem teploty motoru, ktere stale hlasilo studeny motor a vykon navic to teda neprineslo - za to spotreba byla vetsi.

Autor:  storr [ 27 říj 2006 15:12 ]
Předmět příspěvku: 

No ja bych docela rad vedel, jestli jste nekdo zkousel delat naporove sani na celou plochu te predni masky, zadne diry do haubny prosim, ale porad premyslim jak to vyresit v pripade vetru, snehu atd . . . Videl jsem to na zavodnim aute, proste velky trychtyr vpredu na masce, svedeny pres filtr a MAF az k sani. Jak je to s tema vstrikama? muzete mi prosim nekdo doporucit blizsi informace, nebo nejaky zpusob jak se k nim dostat? kam na ne? Ja si totiz myslim, ze tunit se da kazdej motor, sice to nebude 190k raketa, ale kazdej ponik potesi. tot ode me. cauweSs

Autor:  Lukas1 [ 27 říj 2006 20:13 ]
Předmět příspěvku: 

No tunit se dá každej motor, ale někdy to nenese to pravý ořechový, když na escu "vytuníš" (tenhle pojem začíná dostávat zcela pubertální rozměr už to používá i 17 letá sestřenka :-D ), 1,3l tak tě majitel sériový 1,6 vysměje, že jsi prdlej a bude to oprávněný............
Platí ono americký "objem ničím nenahradíš", když si ale nakous náporový sání tak si pořiď nárazník z RS/XR a tam je v nárazníku jeden nevyužitej otvor tak ho můžeš použít, já s ním přivádím studený vzduch k filtru
Osobně si myslím, že to náporový sání je nesmysl, i když kdo ví............. Mě teď taky strašně mrzí, že jsem dělal 1,8 zeteca a ne 2l zeteca.......

Autor:  NTI [ 31 říj 2006 23:16 ]
Předmět příspěvku: 

Jak uz rekl mrazik, ja pro zmenu jezdil celou zimu se nedovirajicim trmostatem, tzn porad byl otevreny velky okruh a motor nemel sanci se poradne zahrat, i kdyz jsi jel z prahy do brna pres 130 ... a jaky to melo prinos? ja nepozorovla znadne zvyseni vykonu (ono taky par koniku stejne nepoznas) ... ale na cem to slo 100% pozna byla spotreba pod 10 na 100 ses nedostal ani nahodou. Nemluve o tom ze jsi kompletne zakarbonoval motor, v lepsim pripade "jen" vymenis svicky :o)
Takze ja bych rekl ze oblbovat teplotni cidlo v chladicim okruhu vede akorad do pekel :)) ... chce to proste vic vzduchu, Lukas vi o cem mluvi :o)

Autor:  LeMans [ 28 lis 2006 14:57 ]
Předmět příspěvku: 

no, taky si myslím, že oblbovat čidla by bylo kontraproduktivní. I když je z důvodů emisí směšovací poměr napatrně horší, myslím, že oblbnutí čidel by ho asi obrátilo naruby, - z malinko chudší směsi by se stala směs bohatá. Já taky zastávám názor, že základem je víc vzduchu - aspon cestou bavlněné vložky (tou se dám asi já) Ještě by se to oblbování dalo přirovnat - s hoodně velkou nadsázkou ke škodovce 120ce - tam když dáš za tepla sytič tomu asi taky moc nepomůžeš. A sytič ti vlastně nahrazuje všechna elektronická udělátka, která v těch autíčkoch jinak jsou a řídí se směs sama.

Autor:  Wizzy [ 28 lis 2006 15:20 ]
Předmět příspěvku: 

K&N vložku v airboxu už mám ;-)
To přirovnání k sytiči je sice dobré, ale není úplně přesné. Sytičem na karbecu opravdu pouze fest obohatíš směs a motor se potom dusí, to máš recht. EEC v moderních motorech bohatost směsi řídí podle údajů z čidel (MAF, lambda, teplota vzduchu, teplota vody), ale nastavuje nejen bohatost, ale i předstih, který je - logicky - s bohatší směsí vyšší. To se sytičem dělat nemůžeš.

Autor:  LeMans [ 28 lis 2006 15:30 ]
Předmět příspěvku: 

jasně, proto jsem tam psal, že je to s hoodně velkou nadsázkou, nicméně další věc je, že když oblbneš jedno čidlo, tak lambda ti pak zas do řj hodí udaj bohaté směsi... kolik tě ta vložka stála?

Autor:  jan79 [ 28 lis 2006 15:35 ]
Předmět příspěvku: 

Ked mam hovorit za seba ( co by teda bolo fakt idealne ), tak u mna by bolo pozitivnym "tuningom" uz to, ze by som nejakou upravou eliminoval tu citlivost auta na aktualny stav vzduchu.

Keby mi to islo stale tak, ako mi to ide, ked zaprsi a nie je zrvona vedro, tak by panovala uplna spokojnost.

Vidim to na ten bavlneny filter do org. airboxu - to ci vobec a kedy ho kupim bude vsak zalezat od toho, ako dlho sa este budem "escovat"... rozhodovanie pride na jar.

Autor:  Wizzy [ 28 lis 2006 15:35 ]
Předmět příspěvku: 

S lambdou máš pravdu, ale ta se při přišpendlení plynu na podlahu přestane brát v potaz ;-)

Vložku mám z Elitu za 1330,- plus daň, plus cena za tu chemii k tomu (jar+olej). Měl jsem ale u místního dealera "oko", tak mi to dal s pěknou slevou.
tutok

Ještě přemýšlím, jestli by se vyplatilo upravit sání, aby se v něm náporově vytvářel přetlak. On je i tak při vyšší rychlosti před chladičem asi dostatečný, tak to asi nemá význam...

Autor:  Verunka [ 28 lis 2006 16:32 ]
Předmět příspěvku: 

co to je EEC.. 1.6. 16V zetec je to moje a přemýšlím jak tomu trošku přidat napadl mě výfuk vzducghoví filtr jiné svíce

Autor:  Verunka [ 28 lis 2006 16:38 ]
Předmět příspěvku: 

naturál 98 se do toho dá tankovat .. nebudou nějaké problémy??? i když je to neupravené

Autor:  Jimmy [ 28 lis 2006 16:45 ]
Předmět příspěvku: 

Myslím si , že s tankováním Naturalu 98 moc nepokazíš a motoru by to vadit nemělo :D

Autor:  Jimmy [ 28 lis 2006 16:48 ]
Předmět příspěvku: 

Jo a jinak EEC je jinými slovy řídící jednota, pokud se o tom chceš dozvědět víc mrkni sem: http://www.fordfans.cz/efi/efi.php?p=eec je tady toho hodně na čtení :shock:

Autor:  Verunka [ 28 lis 2006 16:49 ]
Předmět příspěvku: 

tak přece jenom to má víc oktanů ne na 1.6 16V no zkusím co to udělá moc mi to nejde 110 Hp toledo TDi tomu ujede jako prd

Autor:  Jimmy [ 28 lis 2006 16:56 ]
Předmět příspěvku: 

No obecně pokud chceš závodit s tédéíčkem - musíš to hlavně držet v otáčkách protože benzím pokud nemá otáčky nemá nic. takže když budeš řadit u takových 5500ot/min tak už ti o moc neujede :-D

Stránka 1 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/