fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

Dobijeci soustava
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=75&t=31518
Stránka 1 z 1

Autor:  tomelektron [ 27 pro 2010 23:08 ]
Předmět příspěvku:  Dobijeci soustava

Zjistuju jak to je s dobijeci soustavou v Mondeu 1996. Soustava by mela byt jinak nastavena (prizpusobena) pro akumulator oloveny a jinak pro oloveny s prisadou Vapniku. Ja nevim jak nastavenou (jaky regulator) mam.
Co sem tak zjistil tak ty obycejne olovene by meli mit regulator nastaveny na maximalne 13.8V (kompromis kvuli extremu - muze nastat pri dlouhe jizde v lete), pro vapnikove by melo byt regulacni napeti regulatoru nastavene na 14.6-14.8V

Co sem zjistil z ruznych diskuznich fór a prispevku, tak Mondea uz maji soustavu pro vapnikove akumulatory, jenze cerne na bilem, nebo ze by to nekdo sebevědomě vyjmenoval zpusobem "Escorty olovene, Mondea od roku XX vapnikove, Focusy uz vsechny vapnikove", tak to fakt ne.

V cervnu 2010 kdy sem uplne vymlatil Boschku a o prisadach vapniku sem ani netusil, sem koupil Banner Starter Bull (nebyl cas, lamat si hlavu kdo je kdo).

Da se podle neceho (rok vyroby, model) jasne rict jak to je, jak to Ford osazoval?

Autor:  dj.DEKL [ 28 pro 2010 07:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dobijeci soustava

Změř napětí při volnoběhu a vypnutých spotřebičích na baterce...

Autor:  balu [ 28 pro 2010 08:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dobijeci soustava

Od Fokiho ford-focus, jaké baterky je třeba do jednotlivých Fordů
X-sat napsal:
Ahoj všem! Celkem akutně potřebuji informaci o tom, jakou autobaterii mohu koupit do mého C-Maxíka. Nevím, jaké rozměry, protože se nyní k autu nedostanu a rád bych ji ještě dnes objednal. Poradíte? Moc díky!



motorcraft , ted jsem delal dve auta co mely silver a po roce odesel altik . baterka byla ve zkratu .


Nepér napsal:
Že řada Blue taky stačí.


jen to ne , musi se pouzivat baterie silver calcium ,

tady mas neco z navodu jak funguje dobijeni .


Řídicí systém alternátoru 'Smart Charge' (chytré nabíjení)



Alternátor vyrábí elektrický proud pro provoz elektrických systémů vozidla a pro dobíjení autobaterie. Alternátor je poháněn řemenem pohonu příslušenství.


Po nastartování motoru začne alternátor vyrábět střídavý elektrický proud (AC), který je v alternátoru převeden na stejnosměrný elektrický proud (DC). Stejnosměrný proud dobíjí autobaterii a dodává energii elektrickým zařízením vozidla při napětí řízeném regulátorem napětí (nachází se v zadní části alternátoru). Napětí dobíjecího systému je řízeno řídicím modulem pohonu (PCM). Je-li autobaterie studená, je efektivněji dobíjena vyšším napětím, je-li teplá, nižším napětím. PCM může upravit dobíjecí napětí v závislosti na teplotě autobaterie, která je vypočítána na základě teploty nasávaného vzduchu (IAT) a teploty chladicí kapaliny (ECT).

PCM průběžně sleduje a řídí výstupní napětí alternátoru. Je-li vysoká spotřeba energie nebo je-li autobaterie výrazně vybitá, systém může zvýšit otáčky volnoběhu. Pro snížení odporu během startování motoru PCM odpojí alternátor. Po nastartování motoru PCM postupně zvyšuje výkon alternátoru.

PCM ovládá varovnou kontrolku dobíjecího systému, umístěnou na přístrojovém panelu. PCM je proto odpovědný za vypnutí varovné kontrolky dobíjecího systému po nastartování motoru a jeho rozsvícení v případě poruchy, při zapnutém zapalování, vypnutém motoru a stání vozidla je rovněž rozsvícena varovná kontrolka.

Systém řízení Smart Charge se skládá z následujících funkcí:

* Odhad teploty autobaterie a řízení dobíjecího napětí
* Dopředná zpětná vazba na zatížení alternátoru
* Odpojení alternátoru během startu motoru
* Zvýšení otáček volnoběhu při nízkém napětí / velkých energetických nárocích (pro zvýšení výkonu alternátoru nebo pro snížení vybití autobaterie)
* Snížení odběru energie při nízkém napětí
* Zvýšení odběru energie při přepětí

Průběžným počítáním teploty autobaterie a řízením výstupního napětí alternátoru je optimalizován dobíjecí proud autobaterie. Funkce dopředné zpětné vazby na zatížení alternátoru umožňuje PCM s předstihem odhadnout spotřebu energie a tím změnu krouticího momentu na alternátoru. Pomocí těchto informací může PCM docílit výborné stability volnoběhu. PCM také řídí aktivaci alternátoru během startu motoru a funkci zvýšení otáček volnoběhu. Rozvodná skříňka v prostoru pro cestující (PJB) řídí dvě zbývající chytré funkce dobíjení - deaktivaci elektrické zátěže při nízkém napětí a aktivaci elektrické zátěže při přepětí. Pokud napětí autobaterie klesne pod spodní prahovou hodnotu, PJB postupně po 5sekundových intervalech odpojí následující zařízení:

* Vyhřívané čelní sklo
* Vyhřívané zadní okno
* Klimatizaci

PJB výše uvedená zařízení znovu zapojí, stoupne-li hodnota napětí nad prahovou hodnotu. Pořadí pro opětovné zapnutí spotřebičů v 5sekundových intervalech mezi jednotlivými zapnutími je: klimatizace, vyhřívání zadního okna a následně vyhřívání čelního okna. Po povolení provozu a navrácení spotřebičů do normálního režimu dojde k jejich vypnutí, až PCB obdrží signál z jejich spínačů. Když PJB rozpozná, že napětí autobaterie překročilo na 20 sekund horní prahovou hodnotu, je přepětím aktivovaná zátěž zapnuta a je rozsvícena kontrolka dobíjení autobaterie.

Při dosažení prahové hodnoty zapne PJB v uvedeném pořadí v 5sekundových intervalech následující součásti:

* Vyhřívání zadního okna
* Vyhřívání čelního skla

Důvodem je snížení napětí zpět do stanovených mezí a eliminace poškození autobaterie z důvodu jejího přebití. PJB vrátí elektrický odběr zpět do původního stavu, je-li napětí 20 sekund pod horní prahovou hodnotou. To proto, aby nedošlo k přílišnému vybíjení autobaterie. Při vracení odběrů energie do původního stavu je odpojeno vyhřívání čelního skla a po 5 sekundách vyhřívání zadního okna. Činnost zapínání a vypínání odběrů energie se může stále opakovat, v závislosti na růstu či poklesu napětí. Tento režim nastane při trvajícím chybném přebíjení a jeho cílem je zabránit poškození autobaterie z důvodu přebití, ale i vybití přílišným odběrem energie. V normálním režimu jsou zařízení odebírající energie vypínána, když PJB obdrží signál ze spínače. Spodní prahová hodnota napětí je přibližně 10,3 V a horní prahová hodnota napětí přibližně 16 V.

Náběh alternátoru při startu motoru

U řídicího systému alternátoru "Smart Charge" je alternátor během startování odpojen. Teprve po nastartování motoru se alternátor připojí.

Zapnutí je provedeno elektronicky pomocí PCM. Výkon alternátoru se potom plynule zvyšuje na požadovanou hodnotu.

Zvýšené otáčky volnoběhu

Při volnoběhu s vysokým zatížením alternátoru se otáčky volnoběhu zvyšují, aby se zvýšil výkon alternátoru.

Systém může zvýšit otáčky volnoběhu nad jejich základní úroveň v krocích po 150 1/min.



Pro systém "Smart Charge" obsahuje PCM vlastní diagnostiku, která může být aktivována pomocí WDS. V případě poruchy systému rozsvítí PCM varovnou kontrolku. V případě selhání regulace napětí pracuje alternátor při pevném dobíjecím napětí přibližně 13,5 V.

Se stanoveným (standardním) nabíjecím napětím pracuje alternátor jako původně a dodává pro systémy vozidla stále dostatečný proud. Po zapnutí zapalování zapne PCM varovnou kontrolku dobíjení pro kontrolu její funkce. Po nastartování motoru varovná kontrolka nabíjecího systému opět zhasne. Při běhu motoru se varovná kontrolka rozsvítí jen tehdy, zaznamená-li PCM poruchu trvající déle než 20 sekund. (Napětí mimo rozsah, vnitřní chyba alternátoru nebo chyba komunikace mezi PCM a alternátorem).

Autor:  dj.DEKL [ 28 pro 2010 18:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dobijeci soustava

Tak tohle snad Mondeo I & II nemá...

Autor:  tomin [ 28 pro 2010 19:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dobijeci soustava

Nevim jestli MKI, ale II s EEC V bych rekl na 99% ze uz jo.

Autor:  balu [ 29 pro 2010 07:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dobijeci soustava

Teprve Mondea III. buď od 10 měsíce /2001 mají zvýšené napětí, nebo až po fac. Nejlépe je to změřit při 3000 ot , kdy to by nemělo přelézt 14V /13,8V/

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/