fordfans.cz
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/

Startovací kabely
http://fordfans.ford-escort.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=8&t=2558
Stránka 1 z 2

Autor:  Hnata [ 21 kvě 2005 18:55 ]
Předmět příspěvku:  Startovací kabely

nazdárek pánové. Pořídil jsem si startovací kabely a narazil jsem na problém použití - nikdy jsem to nepoužíval tak nevim: na balení těch kabelů je v návodu napsano pripojit cerveny + kabel na obě baterky na + pol. Pak stejne - kabel na obe baterky na - pol a pak nastartovat. Jenze v manualu k auto je to jinak: + je stejne ale - mam pry pripojit na blok motoru ktery chci nastartovat. Tak jak to tedy je?

Autor:  carPWR [ 21 kvě 2005 19:59 ]
Předmět příspěvku: 

..no ten minus mas asi jedno, kam pripojis, pac vsude na aute je kostra no....

Autor:  Hnata [ 21 kvě 2005 20:04 ]
Předmět příspěvku: 

takze ho nemam pripojovat k baterce ale na kostru?

Autor:  carPWR [ 21 kvě 2005 20:08 ]
Předmět příspěvku: 

..no ja bych to videl tak, ze je to relativne jedno, ale radsi se zeptej nekoho, kdo elektrice vic rozumi....

Autor:  Tom69 [ 22 kvě 2005 08:41 ]
Předmět příspěvku: 

rozhodně na baterku

Autor:  Hnata [ 22 kvě 2005 08:46 ]
Předmět příspěvku: 

No prave proto ze tomu nerozumim se ptam na tomhle foru - predpokladal jsem ze kdyz uz mi nekdo odpovi tak bude vedet :-D Mno ja bych tedy taky spis veril tomu pripojit oba kabely na baterku - zkratka propojit + s + a - s -

Autor:  dj.DEKL [ 22 kvě 2005 09:13 ]
Předmět příspěvku: 

No možná je to kvůli jiskření při připojení a odpojení...

Autor:  Ondrej [ 22 kvě 2005 10:05 ]
Předmět příspěvku: 

Cituji z manualu Ford:
Pripojeni kabelu:
1. Vozy postavime tak,......
2. Zastavime motor, vypneme nadbytecne spotrebice proudu
3. Poly + vybite baterie spojime s polem + pomocne baterie
4. pripojie jeden konec druheho kabelu k zapornemu polu pomocne baterie a druhy konec spojime s kovovym dilem startovaciho motoru (co nejblize starteru) Nepripojujeme na minus pol vybite baterie
5. ......

Startovani motoru:
1. Motor pomocneho vozu nechame bezet s mirne zvysenymi otackami
2. Nastartujeme vuz s vybitou baterii
3. Po uspesnem startu nechame bezet oba vozy jeste asi 3minuty, nez kabely odpojime

Odpojeni kablu:
1. Aby se snizily napetove spicky pri odpojovani, zapneme ve voze s vybitou baterii ventilator topeni a vyhrivani zadniho skla
2. Napred odpojime zaporny kabel a pak kabel kladny


Nejprve se zapojuje kladny pol, protoze kdyz bys zappjil nejprve zaporny tak bys potom tim kladnym kabelem moh nekde skrtnou o kastli a moh bys nadelat vic skody nez uzitku, a ten zaporny je opravdu nejlepsi dat co neblize starteru aby se vyloucli straty na vedeni kostrou - potreujes nastartovat a ne nabit baterii

Autor:  Hnata [ 22 kvě 2005 10:27 ]
Předmět příspěvku: 

no tak tohle vsechno co pises vim taky - moje otazka znela ktery ze dvou manualu je pravdivy - pac na manualu ke kabelum je to jinak nez na manualu k autu - popsal jsem to v prvnim prispevku tak na to mrkni jestli to nemuze byt taky pravda - ja osobne jsem se priklanel k pripojeni obou kabelu na baterku pac to co pisou v manualu je hezky ale pochybuju ze kdyz nekam na motor blizko ke starteru pichnu kabel tak to bude mit vliv prave na ten starter. Otazku postupneho pripojovani nejdriv + a pak - snad ani nebudem rozvadet - to je samozrejmost. Zkratka si myslim ze kdyz mam vybitou baterku a nemuzu nastartovat tak kdyz ji vyndam a dam tam jinou nabitou tak nastartuju ze jo? No takze kdyz ji nebudu vyndavat ale proste jen na kabely vedouci od ni pripojim prislusne napeti tak do auta bezi napeti - nastartuje a pak uz je jedno jestli ji odpojim. Tohle mi prijde logictejsi.

Autor:  carPWR [ 22 kvě 2005 12:16 ]
Předmět příspěvku: 

...covece, ja nevim, co chces, dyt ti (a i me) to Ondra vysvetlil zcela jasne ne? Kdyz startujes auto, tak das minus kabel co nejbliz starteru toho auta, ktery potrebujes nastartovat, protoze pri startovani potrebujes plus a minus, no a nejlepsi minus pro starter je kde? no co nejbliz ne? Pri mych chabych znalostech bych to videl tak, ze kdyz das minus "az" na baterku, je to "horsi" minus nez kdyz je kabel blizko starteru....

Autor:  carPWR [ 22 kvě 2005 12:28 ]
Předmět příspěvku: 

Hnata píše:
bud v pohode .... ja to nemyslel zle - jen zkratka nechapu ten princip - a neni mi to jasny porad - kdyby starter potreboval mit napojene minus co nejbliz ( i kdyz tohle je taky nesmysl - napeti bude i kdyz bliz tak stejne vysoke ne?) tak proc ho tam nema uz od vyroby? Proste to nechapu - pochop ze nejsem fyzik ale stavar - musi se mi to vysvetlit po lopate :D


..no protoze je rozdil, kdyz mas starter prisroubovanej na kastli nebo tam jen das "rafak" od kabelu...ve startovacich kabelech mas desny ztraty, proto se ma ten minus dat, na co nejlepsi minusovy misto a na co nejlepsi plusovy no...

Autor:  Hnata [ 22 kvě 2005 12:28 ]
Předmět příspěvku: 

bud v pohode .... nemyslel jsem to zle - jen potrebuju vse vysvetlit po lopate - nejsem fyzik ale stavar :D Mno proste budu povazovat za spravne manual k vozu. A budu vam verit ze tam vznikaji straty na napeti kdyz to vedu az od baterky (i kdyz si myslim ze kdyby byly nejak podstatne tak je minus pol z baterky u starteru uz od vyroby ne?)

Autor:  carPWR [ 22 kvě 2005 13:45 ]
Předmět příspěvku: 

....nejvetsi ztraty jsou od kabelu, vsimni si, ze strater ma tlusty kabely no...jinak ja vim, ze to nemyslis zle, ja te to asi blbe vysvetluju nebo to ani neumim vysvetlit no, sorry.. :(

Autor:  Tom69 [ 22 kvě 2005 15:00 ]
Předmět příspěvku: 

už mněl několikrát bohužel to štěstí startovat přez kabely ( klekla mi baterka a nemněl sem nák na novou) a pokaždý sem oba póly zapojoval na baterku

Autor:  Karel [ 22 kvě 2005 18:15 ]
Předmět příspěvku: 

A ja pri startovani oba kabely upek.Asi jsem nepostupoval spravne.Borec mel ty kabely se slabym prurezem.

Autor:  Šíša [ 10 črc 2005 23:53 ]
Předmět příspěvku: 

Zdravím! A nemůže býti doporučeno dávat mínus kabel na kostru=hmotu vozu z důvodu toho, že vybytá baterka nemusí býti jen vybytá, ale při velmi hlubokém vybití se velmi často stává, že je baterka ve zkratu. To jest že se utvoří usazeniny(někdy se tomu říkalo jehla, apod) mezi jednotlivýma deskama baterky, které ji defakto vyzkratujou. Proč se to tam dělá se mne neptejte, jelikož nejsem chemik :lol: a myslím, že s chemií to bude silně souvyset... :lol: :lol: :lol:
A proto, když bych propojil jen baterky, tak jde okamžitě i baterie pomocného vozu do zkratu(klasické paralerní zapojení...). Ovšem když dám mínus na hmotu, tak již tam nedojde k uzavření okruhu, jelikož v cestě stojí právě startér(respektive spínač výkonového okruhu ), jelikož plus jde z baterky rovnou do starteru, ale tam je jěště elektromagnetický spínač v kotvě... Takže se žádný zkrat konat nemůže až do okamžiku startování, ale tam je to již jedno, při spotřebě starteru...
A jistě to bude lepší i z hlediska přechodových odporů, jelikož třeba právě z důvodu přechoďáku na spojení baterka(-) <-> kostra to nemusí startovat...
Jen mé subjektivní názory...

Autor:  Maskot [ 12 črc 2005 20:07 ]
Předmět příspěvku: 

Šíša píše:
Zdravím! A nemůže býti doporučeno dávat mínus kabel na kostru=hmotu vozu z důvodu toho, že vybytá baterka nemusí býti jen vybytá, ale při velmi hlubokém vybití se velmi často stává, že je baterka ve zkratu. To jest že se utvoří usazeniny(někdy se tomu říkalo jehla, apod) mezi jednotlivýma deskama baterky, které ji defakto vyzkratujou. Proč se to tam dělá se mne neptejte, jelikož nejsem chemik :lol: a myslím, že s chemií to bude silně souvyset... :lol: :lol: :lol:
A proto, když bych propojil jen baterky, tak jde okamžitě i baterie pomocného vozu do zkratu(klasické paralerní zapojení...). Ovšem když dám mínus na hmotu, tak již tam nedojde k uzavření okruhu, jelikož v cestě stojí právě startér(respektive spínač výkonového okruhu ), jelikož plus jde z baterky rovnou do starteru, ale tam je jěště elektromagnetický spínač v kotvě... Takže se žádný zkrat konat nemůže až do okamžiku startování, ale tam je to již jedno, při spotřebě starteru...
A jistě to bude lepší i z hlediska přechodových odporů, jelikož třeba právě z důvodu přechoďáku na spojení baterka(-) <-> kostra to nemusí startovat...
Jen mé subjektivní názory...

To s tim zkratem baterky mas pravdu,ale aby byla uplne zkratovana muselo by to byt u vsech clanku a to jsem jeste nevidel nikdy,vetsinou takto odejde jen jeden clanek a projevi se t o navenek treba jen poklesem napeti o ty zhruba tak necele 2 Volty.Pokud bude cela baterka ve zkratu dojde vetsinou k tomu ze se nektery z clanku upali a pak je konec.To pripojeni nema na to startovani az tak hrozny vliv,podstatne je pouzit kabely s dostatecnym prurezem.Na nich je nejvetsi ubytek napeti.Konkretne jsem meril odber jen pri zapnutem zhaveni a pohybovalo se to kolem 7o A a kdyz se k tomu prida jeste starter neni div ze jak tu kdosi psal kabely upekl.Podle meho nazoru je prvorade hlavne co nejsilnejsi kabel a poradne svorky na koncich.Kde to pripojis je skoro uplne jedno.Ubztek napeti od - baterie ke starteru je mizivy a navic kdyz se svorky uchyti primo na baterku je to jednodussi a spolehlivejsi nez to zkouset lepit nekde na kostru u motoru.Je jeste jeden duvod proc si myslim ze to je lepsi.Tim je moznost prutoku velkeho vzrovnavaciho proudu pres nahodne pospojeni kostry zpet k baterii.V extremu by mohlo dojit i k uhoreni toho propojeni a nebo ke zniceni nejake jine casti elektroinstalace.

Autor:  lubo [ 12 črc 2005 20:21 ]
Předmět příspěvku: 

Chlapi, i mě už potkalo startování přes kabely a od autoelektrikáře jsem se dozvěděl, že mínus by měl být připojen co nejblíž startéru startovaného vozu, protože tak se vyhnete ztrátě proudu, který jinak v podstatě nabíjí tu mrtvou baterku

Autor:  Maskot [ 12 črc 2005 20:31 ]
Předmět příspěvku: 

lubo píše:
Chlapi, i mě už potkalo startování přes kabely a od autoelektrikáře jsem se dozvěděl, že mínus by měl být připojen co nejblíž startéru startovaného vozu, protože tak se vyhnete ztrátě proudu, který jinak v podstatě nabíjí tu mrtvou baterku

No neber to nijak zle ale tu mrtvou baterku nabijis stejne navic prave proudy do ni tekouci si mohou hledat cestu nahodne .Aby Ti do ni neslo nic musel bys ji odpojit.

Autor:  Šíša [ 12 črc 2005 21:43 ]
Předmět příspěvku: 

Je jasný, že nebudu startovat na zvonkovej drát :lol: :lol: :lol: :lol: Úbytek napětí mezi baterkou <-> hmotou vozu je za normálních okolností takřka mizivý(běžně do 0.5ohm) ale co když právě to nestartuje z důvodů oxidace apod? Tak abych nemusel bádat, hodím to co nejblíž starteru a je mi vše okolo párek...

A náhodné pospojení kostry k baterii, nebo vyrovnávací proudy? Jestli se nepletu, tam mínus je v autech taženo od baterky nejkratší cestou:
1)na kostru a do pojistkovky
2)na motor
Když budu mít v háji hlavní zemění mezi baterii <-> motorem a já připojím kabely rovnou na baterii, tak se mi uzavře obvod právě přez to "náhodné pospojení", když tam bude. Ovšem při připojení mínus polu pomocné baterie na motor tečou největší proudy jen do starteru, případně žhavení(nějak zapomínám na kamnaře, mně voní benzín... ikdyž nový C-Max ve 2.0 TDCI bych se ani nepřemlouval :twisted: :twisted: :shock: ). Ono hlavně starter je přidělanej na motor/převodovku, takže když hodím minus pomocné bat na motor, tak se to uzavře v tomto pořadí:(pozn: proud teče od mínus k plus)

pomocná bat(-) -> startovaný motor -> starter -> pomocná baterka(+) ... viz Kirhofovy zákony a Ohmuv zákon

Při pomocném startování je vybitá baterka defacto zbytečná, ovšem po odpojení pomocné tam být musí, že, jinak by to nevrčelo a altík by se pravděpodobně odporoučel :(

Úplně batrku v háji jsem viděl, ale je fakt, že to bylo na motorce a v zimě a ta baterka už taky pamatovala... Ale u autobat zatím nee...

Toť mé subjektivní názory. Já si budu startovat tak, že (+) na (+) (-) na hmotu [respektive až to budu potřebovat, ještě jsem to nepotřeboval, ani jako pomocný ani jako vybitý - ťuk ťuk ťuk] a vy si startujte jak chcete :twisted:

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/