Nákup:- podle MicroCatu je FINIS 6847911
- Ford Mondeo MKI má čtyřvodičovou lambdu
- Vybíral jsem mezi jednou z nejlevnějších lambda sond Bosch BO 0258005133 (~650Kč) a na diskuzních fórech různých značek aut ověřenou Bosch LS 07 (BO 0258986507) (~1400Kč) . Koupil jsem LS 07
- měděná pasta / mazný kov -
http://maziva.heureka.cz/anti-seize-mazny-kov/Něco o sondě:- základní info zde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor. Doporučuji přelouskat.
- 1 až 5 vodičové provedení LS:
--- 1 vodičové provedení = signál do ŘJ, ukostřen přes šasi
--- 2 až 3 vodiče = různé kombinace ukostření přes šasi (více zde:
http://www.fordfans.cz/technics/O2%20Se ... ostika.php).
--- 4 vodičovou LS - Mondeo vyžaduje 2x vyhřívání + signál + signálová zem (ukostření v ŘJ).
--- 5 vodičová LS (viz níže) = buď zirkoniová širokopásmová*, nebo titanová.
- úzkopásmová vs.
širokopásmová--- Mondeo má úzkopásmovou (čtyřvodičovou) sondu s velmi strmým převodem (závislost výstupního napětí na množství zbytkového kyslíku)
--- širokopásmová má 5 vodičů a proporcionální převod
- zirkoniová vs. titanová
--- Mondeo má zirkoniovou LS. Zirkoniová dává na výstupu 0-1V, nepotřebuje napájení, sonda generuje napětí. Zirkoniová může být buď úzkopásmová (1 až 4vodič ) nebo širokopásmová (5 vodič).
--- Titanová 0-5V. Samotný senzor negeneruje napětí ale mění odpor v závislosti na množství kyslíku. Titanová je úzkopásmová, má 5 vodičů.
- závit LS je M18 se stoupáním 1.5mm, klíč 22
- zapojení vodičů pro Mondeo:
--- šedý - signálová kostra - dole ke kabině - hnedy do RJ
--- černý - signál - nahore ke kabině - bily do RJ
--- bílý - vyhřívací kostra - nahoře k chladiči (zaoblená hrana konektoru) - černožlutý (ukostření)
--- bílý - výhřev - dole k chladiči (zaoblená hrana konektoru) - fialovožlutý do pojistky F13
Materiál, nářadí:- klíč 22
- štípačky
- nová sonda
- měděná pasta
- nůž
Postup:- sundat ochranný kryt motoru
- nastartovat, aby se zahřálo potrubí
- LS je zašroubována do prvního dílu výfuku (kat)
- není třeba zvedat na hever, výměnu jsem provedl na ulici
- nechat schládnout, aby se na lambdě dala udržet ruka (60°C)
- povolit sondu (mě to šlo velice lehce, přeju stejné štěstí i ostatním)
- LS07 už má závit potřený pastou - nepřidával jsem. Jinak se ale doporučuje potřít závit měděnou pastou, případně grafitovou vazelínou (
http://www.heureka.cz/?h%5Bfraze%5D=mogul+g3+250g)
- pokud dojde ke stržení závitu, neni tam moc místa na závitník, tak maximalně 8-10cm.
- LS07 se dodává s cca 40cm vodiči, ktere nejsou zakončené Ford konektorem, ale dodává se s takový rychlospojem
- konektor staré LS jsem uštípnul a rychlospojem spojil konektor staré s vodičema od nové LS. (v garáži pak až po týdnech propájel už asi navždy).
- zacvaknout do konektoru
- klíček do polohy II (svítí alternátor a mazání ...) a prstem jsem zkusil, jestli se LS začala zahřívat
- odpojit baterku, za chvíli připojit zpět
- přitáhnout kabely k pomocnému rámu a přišroubovat ochranný kryt motoru
Zde je postup popsaný pro Fronteru
http://www.offroad-frontera.com/html/te ... ambda.htmlTady dvě na tomto foru asi nejhodnotnejsi vlakna o lambda sonde
Lambda sonda z Felicie a
Lambda sondy na RS------------------------------------------------------
přihodím několik citací v původním znění, co jsem kde posbíral na netu
"Před demontáži prohřejte motor na cca 60-70°C, jinak hrozí že strhnete závit. Pak vypněte zapalování, odpojte konektor a "jemně ale důrazně " LS vyšroubujte. Před montáží nové LS nezapomeňte promazat závit vodivým mazivem."
"lambdu povoluju klasickým očkovým trhákem na vsech autech. jednou sem pouzil dlouhy trubkový Tklíč ale myslim ze jen proto ze trhak zrovna nebyl po ruce. za tepla sem to nikdy nedelal muzu se vysrat na to abych si popalil ruce, za studena to jde taky a nevidim důvod..."
"nechat zchladnout, ten zavit je samozřejmě jak pepř. pokud nejde silou ani větší a největší silou az schládne dat tomu koupel ve WDčku klidne dvakrat trikrat a druhy den pujde, novou montovat treba na grafitovou nebo měděnou vazelinu taky se to vypeče ale az takova hruza to nebude"
"Já používám grafitovou vazelínu, např. Mogul G3. nikdy jsem pak neměl problém povolit cokoliv na výfuku nebo kdekoliv jinde. I když ta vazelína vyhoří, grafit tam v závitu zůstane a s tím to krásně povolíš"