Spuštění nejčastěji obou ventilátorů na sahaře při zapnutí klimatizace je vynucené pro její správnou funkci.
Médium R134a, které se používá pro klimatizace, během pracovního cyklu mění své skupenství i tlak. Kompresor nasává médium jako plyn, ten komprimuje na tlak cca 30 barů (30 atmosfér). Při kompresi na vysoký tlak dochází ke značnému ohřátí plynu. Pro dobrou funkci klimatizace je třeba plyn při vysokém tlaku zkapalnit, což se děje v kondenzátoru. Kondenzátor je vlastně chladič, který je namontovaný na přídi auta, před chladič motoru. Tam náporem vzduchu a pomocí elektrických ventilátorů dojde při stejném tlaku k ochlazení a zkapalnění média. To pak proudí přes přesně definovaný otvor v trysce škrtícího ventilu. Za škrtící klapkou dochází ke značnému poklesu tlaku a médium se začne odpařovat a při tom se dále značně ochladí. Ve výparníku dojde k předání tepla a opět ohřáté médium se dostává přes sušič (olej kterým se maže kompresor a utěsňuje celý klimatizační systém je silně hygroskopický) zpět do kompresoru a cyklus začíná znovu.
Proto ihned po spuštění klimatizace se rozbíhají ventilátory, elektromagnetická spojka, která rozbíhá kompresor sepne až o 1-2 sekundy později. Během používání klimatizace běží ventilátory nepřetržitě, mohou běžet i rychleji, jsou zpravidla dvourychlostní.
Po vypnutí klimatizace se musí ustálit tlakové a teplotní poměry v systému, proto běží ventilátory ještě nějaký čas, dokud rovnováha v systému nenastane.
Pro funkci klimatizace není důležité mít jen správně natlakovanou a naplněnou klimatizaci, ale i čistý kondenzátor a chladič. Pokud je značně znečištěný např. od hmyzu, listí prachu atd., klimatizace i chlazení motoru má snížený výkon.
Pokud ventilátory běží i bez použití klimatizace, většinou bývá problém s čidlem teploty motoru, protože spouštění ventilátorů ovládá řídící jednotka. Pokud jí čidlo teploty "zalže" vysokou hodnotu, pak jednotka dá pokyn ke spuštění ventilátorů. I zde platí problém se znečištěným chladičem.
Abych dostál tématu a nebyl OT, k přestavbě z manuální klimy na klimatronic jen tolik: myslím si, že je to více práce než užitku, spíš je to o tom odlišit se od ostatních. Vše záleží na tom, za jakou cenu se podaří všechny potřebné díly sehnat a jak je dotyčný šikovný.
Například u Focusu Mk1 je potřeba jiný ovládací panel s rámečkem, komplet výměník topení se servopohony (proti manuální verzi jsou tam navíc ještě další teplotní čidla), snímač slunečního záření (na přístrojové desce), pomerně zásadní zásah do kabeláže, demontáž výměníku topení vyžaduje komplet rozebrání palubní desky. Takže spousta práce.....
_________________
Ford Focus Mk1; 9/1999; hatchback;
Red PeperGALERIE