Dostal jsem hromadu otazek ohledne adaptaci, tak se pokusim to trochu popsat:
Citace:
Co to znamena ta adaptace, ze ECU auta neco adaptuje ?
Co a na zakladeho ceho a jak ?
Jednotka jako jednu ze zakladnich cinnosti vypocitava potrebne mnozstvi vstrikovaneho paliva.
Toto mnozstvi musi byt (za normalni jizdni situace) takove, aby se co nejvice priblizovalo idealni smesi
benzinu se vzduchem. Tomuto pomeru muzem rikat Lambda = 1.0
Viz.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio (eng)
nebo
Koeficient přebytku vzduchu (CZ)
Pri tomto pomeru smesi benzinu se vzduchem jsou nejmensi emise a o to vyrobci motoru jde predevsim.
Ke zjisteni, zda je smes bohata nebo chuda se pouziva Lambda sensor. Bezne pouzivane lambda sensory nejsou
schopne poskytnou informaci o idealni smesi 1.00, ale jsou schopne rozeznat stav kdy je smes uz bohata, nebo naopak
uz chuda. Jednotka tedy provadi regulaci tak, ze neustale meni mnozstvi vstriknuteho benzinu kolem idealni smesi stridavym obohacovanim a ochuzovanim.
Kdyz lambda sensor hlasi "smes je prilis bohata", jednotka zacne pomalu postupne ochuzovat smes az do te doby,
kdy lambda sensor zacne hlasit "smes je chuda". A tak porad dokola.
Pozadovane mnozstvi vstriknuteho paliva lze priblizne dopocitat na zaklade hodnot ruznych cidel na motoru, hlavne pak MAF (nebo MAP) cidla,
poctu otacek, atd. Ale vypocet nemuze byt nikdy 100%ne presny. Kazdy motor ma nejake odchylky od idealu,
nektery ma dokonce pricpany palivovy filtr, nektery vyfukove potrubi, atd.
Aby motor stale fungoval (kvuli emisim) v idealni oblasti smesi lambda 1.0, je nutne zavest korekce.
Jednotka si tedy udrzuje "korekcni hodnotu" kde si poznamenava, jak hodne se vypocet smesi "myli" od skutecne pozadovane smesi.
Tuto korekci si poznamenava na zaklade zprav prave od lambda sensoru.
Citace:
Co jsou ta policka, kde v jedne ose jsou otacky motoru v druhe ose jsou procenta ?
Procenta ceho?
Korekcni hodnota nemuze byt ale pouze jedna jedina pro cele spektrum provoznich situaci motoru.
Proto je zavedena MAPA korekci. Pro ruzne otacky motoru a ruzne zatizeni jsou udrzovany ruzne hodnoty.
Takze je to tabulka kde v jedne ose jsou otacky motoru (X) a v druhe ose zatizeni motoru v % (Y).
Ford pouzival tabulku 10x10 bunek, mladsi jednotky uz pouze 8x10 bunek.
Citace:
Jake hodnoty by ty adaptace mely optimalne ukazovat ?
idealni hodnota je 1.00.
(Pozor - software ForDiag ukazuje PROCENTA KOREKCE, takze tam je
idealni hodnota 0.00)
V tomto pripade ECU presne "trefuje" pozadovanou smes.
ECU nejdrive vypocita jake mnozstvi paliva by mela vstrikovat, ale na tento vysledek jeste aplikuje
"upravu" z adaptacni tabulky. Zjisti si z ktere bunky ma adaptacni hodnotu vzit (dano otackami/zatizenim)
a vypocitanou hodnotu jeste
VYNASOBI cislem z dane adaptacni bunky.
Tedy pokud je cislo napr. 1.1, zvedne se dodana davka benzinu o 10%
Pokud je cislo 0.9, snizuje se davka o 10%
Ford ECU dovoli menit bohatost smesi maximalne o 25% (muze se to lisit motor od motoru), aby nedochazelo
k tomu, ze se pri nedetekovane poruse nektereho cidla bude mylne smes upravovat az za hranice
kde bude smes zapalitelna, ...
Citace:
A proc jsou adaptace mimo stred mapy na nule ?
Aby to nebylo tak jednoduche
, ECU si nezapisuje hodnoty pro uplne kazdou bunku v mape zvlast.
V nekterych stavech motoru (bunkach) muze pouzit hodnotu z nejake sousedni bunky.
(Nevim presne co vedlo vyvojare k tomuto reseni.)
ForDiag umi vycist hodnoty vsech bunek, ale neumi (na obrazovce) hodnoty z pouzivanych bunek rozkopirovat take do bunek
ktere ve skutecnosti cerpaji hodnoty odjinud. I tak je ale adaptacni mapa velmi informativni.
ForDiag ukazuje vsechny pouzivane bunky. Zbyle bunky, ktere obsahuji idealni hodnotu 1.0 jsou bud
- opravdu v idealnim stavu (pochybuji na nasich motorech
)
- jedna se o bunku pro kterou si jednotka jeste nebyla nucena tvorit adaptace (napr. zatizeni 100% na 1000 otackach je
nedosazitelne)
- jedna se o bunku ktera se nepouziva a ECU si v techto otackach/zatizeni pouzije nekterou blizkou bunku
Citace:
Co jsou ty bunky zvlast dole ?
ECU si udrzuje uplne zvlast specialni adaptacni bunky jen pro VOLNOBEH. (Toto ovsem neplati pro Duratec motory, tam se pro volnobeh zrejme pouziva jedna z "normalnich" bunek.)
Opet si zvlast uklada bunky pro ruzne stavy volnobehu.
Jinou bunku pouziva pokud je zapnuta klimatizace (a je tedy zvyseny vykon motoru),
jinou pro neutral nebo zarazenou rychlost v pripade automaticke prevodovky, ...
Citace:
No uz jsem z toho celkem tumpachovej. Ale k cemu mi to teda je ? No k diagnostice prece.
Pouhym pohledem a zamyslenim nad adaptacni tabulkou se da usoudit spousta veci.
Napr. pokud budou vysoka cisla adaptace hlavne v hornim spektru zatizeni motoru, znamena to, ze je ECU nucena
pridavat hodne paliva v situacich, kdy je ho taky hodne potreba (velke zatizeni) a tedy to poukazuje na nedostatecny prisun paliva = ucpany palivovy filtr, ucpane vstriky nebo slabou benzinovou pumpu.
Jiny priklad: kdyz budou vysoke adaptace hlavne na volnobehu a v nizkych otackach, ukazuje to na prisavani vzduchu nekde bokem, ktery nezmeri MAF cidlo. V nizkem vykonu (jako je volnobeh) se projevi i male prisavani vzduchu, kdezto ve velkem zatizeni je tato chyba v mereni uz neznatelna, protoze motor nasava mnohonasobne vetsi mnozstvi vzduchu.