Robatko píše:
Co mi nejde do hlavy, že to hlásí chudou směs a budík je přitom v nejbohatší směsi, jakou to dokáže adaptovat?
1) LAMBSE vychází z přepočtu mV lambdy a značí, že směs JE podle lambdy AKTUÁLNĚ CHUDÁ NEBO BOHATÁ? Nebo že bude potřeba směs obohatit nebo ochudit? Tedy 0,75 znamená přesně co?
Lambse nevychazi vubec od lambdy. Jsou to dve naprosto rozdilne veci.
Napeti z lambdy je napeti ktere rika jestli lambda ted vidi ve vyfuku bohatou nebo chudou smes.
LAMBSE je predpis jak bohata smes se prave bude pripravovat z pohledu ECU. Je to proste ta hodnota, ktera ma za ukol URCIT a STALE MENIT AKTUALNI BOHATOST smesi. Meni si ji sama ecu a to smerem k chudsi smesi pokud lambda sonda aktualne tvrdi, ze je smes aktualne bohata, nebo obracene.
Pokud nahodite budiky na studenem motoru, tak budete videt ze hodnota lambse bude v cislech mensich nez 1.00 = jednotka bude sama sobe predepisovat ze se musi pripravovat bohata smes.
Pokud se LAMBSE kloni k hodnote mensi nez 1, jednotka vstrikuje stale VICE paliva nez je "zakladni davka" (vypocitana z vahy vzduchu, atd.).
Nekde jsem to uz popisoval, zkus nastudovat toto
viewtopic.php?p=319917#p319917Robatko píše:
2) Jakej je rozdíl mezi okamžitýma adaptacema (tedy LAMBSE, někdo to tu nazýval okamžité adaptace) a celkovou adaptací - korekcí paliva? Kdy se používá co a podle čeho jednotka vlastně vypočítává množství toho paliva? A jak do toho všeho zapadají ty adaptační tabulky?
Okamzite "adaptace" nejsou vlastne adaptace ve smyslu nejake upravy kvuli mechanickym zmenam na motoru apod. Jen se touto hodnotou lehce pozmenuje bohatost smesi tak, aby se napeti z lambdy stale preklapelo kolem lambda 1.0.
Na rozdil od toho, dlouhodobe adaptace jsou skutecne adaptace. Hodnota "celkove adaptace" na rucicce meraku (hodnota/PID KAMREF1) je hodnota, kterou ecu ted prave (podle aktual. otacek a zatizeni) pouziva a vycetla si ji prave z tabulky dlouhodobych adaptaci. Tam jsou hodnoty, ktere si jednotka vytvori za dlouhy cas a odrazeji zmeny parametru motoru. Napr. pricpane vstriky, odlisny tlak paliva v liste apod.
Vypocet bohatosti smesi probiha cca takto:
- veme se napeti z MAFu, nebo MAPu (podle vybavy motoru) + otacky + zatizeni + akt.teplota a dalsi (uz mene dulezite) korekcni faktory
- z toho se vypocita zakladni davka paliva
- vysledek se vynasobi hodnotou dlouhodobe adaptace, tedy pokud je KAMREF = 1.00, vysledna hodnota se nezmeni, pokud je vice jak 1.00, zvedne se davka paliva
- dale se na vysledek aplikuje kratkodoba adaptace (LAMBSE) - tam je to obracene - pokud je hodnota vetsi jak 1.00, UBIRA se davka paliva (protoze tato hodnota je vlastne predpis lambda hodnoty = soucinitel prebytku kysliku, kysliku, ne benzinu, proto obracene)
- a vyjde celkove mnozstvi paliva ktere je treba vstrikovat
Pro lidi co uz znaji hodnoty z OBDII je treba upozornit, ze KAMREF je vlastne LTFT (long term fuel trim), akorat Ford pro KAMREF nepouziva procenta, ale cislo kolem 1.0
A LAMBSE je principielne to same, co se u obdii nazyva STFT (short term fuel trim, coz se da prelozit jako "rychle zmeny v dodavce paliva"). Adaptace je ale v tomto pripade zavadejici nazev. Spis je to proste ta hodnota, ktera ma za ukol URCIT a STALE MENIT AKTUALNI BOHATOST smesi.