Vysvětlím podstatu volby mot. oleje pro Ford specifikace A1/B1.
V motorech ford se používal olej A3/B3 do doby, než začal narůstat tlak na emise motoru. Nejschůdnější cestou bylo řešení uložení pístu a pístních kroužků ve válci. Jelikož na píst při provozu působí teploty kolísající až o 100st. C muselo se počítat s diletací materiálu pístu, který byl vyráběn oválný kuželový a vjednom místě byly dokonce naříznutý. Při zahřátí na provozní teplotu se všechny míry srovnaly na stejný válcový průměr. Vůle mezi pístem a válcem motoru pro vysokou diletaci pístu byla vyráběna v 0,05mm, což musela být dodržena, jinak se píst zadřel. Proto byl nutný olej který vytvářel na válci větší vrstvu oleje a pomáhal za pomocí pístních kroužků udržet tlaky ve válci a měl i o něco větší odpor. Technika šla dál a do pístů se zaléva diletační kov Invar, který minimalizuje tepelnou diletaci na takovou hodnotu, že tolerance pístu a válce klesla na 0,02mm, což pro motor znamená menší náročnost na vrstvu oleje. Proto je možnost použít olej A1/B1 s menším olejovým filmem a tím dosáhnout menších požadovaných emisí, které v dnešní době jsou sporadické, protože i vývoj olejů jde dopředu a ikdyž oleje A3/B3 mají větší vrstvu, přísadami dosáhli stejného odporu jako při použití menší vrstvy A1/B1. Vlastnosti olejů A1 a A3 se tím pádem srovnaly až na jednu, a to je náchylnost trhání olejového filmu u A1 při větší zátěži, a větší spotřebě oleje, což se spálí a tím pádem nejdou do ovzduší emise jen z paliva ale i z oleje. Což logicky ekologicky jaksi nevěrohodné a zavádějící, protože na zkušební stolici jim to ukáže úsporu paliva 2% a tím pádem menší emise ale v praxi o sežraní 1L oleje do ovzduší, když se motor pohoní, se jaksi nepíše. To je veškerá věc, proč může motor jezdit na A1/B1 ale není to podmínkou , aby do motoru nebyla možnost dát olej A3/B3, který motoru vyhovuje lépe a lépe ho chrání. Jak jsem psal výše, olej A3/B3 je v dnešní době na takové úrovni, že lehkoběžnost oproti A1/B1 je zanedbatelná, a náplň vydrží od výměny k výměně.
Pro manuálisty: když ford napíše superlativy o oleji A1/B1, přeci si nebude sr..t na hlavu změnou názoru a zpochybnění co zde deset let propagoval.