Při výměně oleje budeme potřebovat nářadí a zařízení:
- montážní jámu nebo rampu
- gola ořech 13 s dlouhým nástavcem
- klíč na povolení olejového filtru
- výpustnou nádobu pro starý olej
- nový motorový olej o obsahu 4,25 - 4,5l doporučeným firmou Ford
Výměnu oleje u vznětového motoru provádíme vždy po ujetí 10.000km u zážehového po 15.000km. U vozidla, které není často v provozu můžeme výměnu provést jednou ročně, přitom měníme i olejový filtr.
Motorový olej můžeme vysát buď otvorem pro měrnou tyč stavu oleje pomocí sondy nebo svépomocí.....
Vypouštění oleje- Motor zahřejeme na provozní teplotu ( teplota oleje +60°C ) cca 10km jízdy
- Vozidlo vyzvedneme do vodorovné polohy
- Odšroubujeme víčko z hrdla pro plnění oleje
- Pod olejovou vanu položíme nádobu na zachycení vypouštěného oleje
- Po straně z pravidla ze zadní straně olejové vany vyšroubujeme šroub a starý olej zcela vypustíme
Další důsledky,kdybychom našli kovové špony v oleji nebudu rozebírat....
Výměna olejového filtru- Odšroubujeme olejový filtr od příruby. Filtr je na zadní straně na olejovou vanou v blízkosti řemenice klínového řemenu.
- Pro povolení používáme klíč na filtr , jsou různé typy...s řemínkem,řetízkem nebo můj níže zobrazený. Starý filtr můžeme také ze strany propíchnout šroubovákem a vyšroubovat, přitom však unikne olej, který zachytíme do připravené nádoby.
- Někteří popisují i filtr s ujetými kilometry...
- Hadrem očistíme dosedací plochy na bloku motoru, případně odstraníme zbytky těsnění.
- Mírně natřeme olejem pryžový těsnící kroužek na novém filtru.
- Nový filtr zašroubujeme volně rukou. Po dosednutí těsnění na blok motoru přitáhneme filtr ještě o 1/2 otáčky
Plnění nového oleje- Zašroubujeme a pevně, nikoliv však násilím utáhneme vypouštěcí šroub. Doporučujeme vyměnit výpustný šroub za nový!!! Utahovací moment bývá 25Nm
- Do hrdla v krytu hlavy válců nalijeme dle modelu předepsané množství oleje
- Spustíme vozidlo na kola
- Nastartujeme motor a necháme ho běžet ve zvýšených otáčkách až do zhasnutí kontrolky tlaku oleje ( není pravidlem ) a motor vypneme.
- Asi po 5 minutách zkontrolujeme měrnou tyčí stav oleje.
- Provedeme zkušební jízdu a asi po 2 minutách zkontrolujeme hladinu oleje popř. dolejeme.
- Doporučuji upevnit na motor po každé výměně štítek s údaji o značce a viskozitě použitého oleje. V mém případě vylepení na přední dveře
Pozor!- Starý olej přelejeme do prázdné bandasky od nového oleje a olej odevzdáme v příslušné sběrně, nebo vylít do odpadů!!!!
Nebo to dejte sousedovi a ten s tím poleje dřevo, které pak lepší fajruje a sousedi si pak řeknou co ten člověk zase pálí za mrtvoly
,ale já nic neřek