Prr, mám pocit, že tu vzniká chaos v tom, co je sériové a paralelní zapojení a jak se počítá vzniklé napětí u takovýchto zapojení.
Sériové zapojení baterek je takové, kdy se nám obvod nevětví a laicky řečeno drát jde nejdřív z obvodu do jedné baterky, z ní do druhé a teprve z té do zbytku obvodu. Výsledné napětí vznikne součtem, resp. rozdílem napětí na baterkách. Pokud jsou napětí orientována shodně, napětí se sčítá, pokud opačně, odčítá. Celková kapacita takovégo zdroje se psočítá jako 1/C = 1/C1 + 1/C2 (čili za cenu většího napětí mám vždy nižší kapacitu)
U paralelního zapojení je výpočet výsledného zapojení dvou zdrojů trochu složitější, dost záleží na tom, jaký mají vnitřní odpor a podobně. Celková kapacita se spočítá jako součet (rozdíl) kapacit jednotlivých zdrojů. Pokud bychom měli dva naprosto stejné zdroje, tak v případě souhlasného zapojení (plus na plus) bude celkové napětí stejné, jako jednotlivých zdrojů a kapacita bude dvojnásobná, pokud se to přepóluje, tak výsledné napětí bude 0V a kapacita taky nulová. Potečou tam ale maximální proudy z jedné baterky do druhé.
Konkrétně v tomto případě došlo - podle mě k tomu, že mechanik ke staré baterce připojil paralelně novou, ale bohužel se mu to povedlo zapojit naopak. Předpokládám, že stará baterka byla už vylágrovaná a s podstatně menší kapacitou, než ta, kterou tam připojoval (málokdo si v osobáku vozi 125Ah akumulátor
), tak došlo asi k tomuhle: To velké jiskření a svícení byly ty velké proudy mezi baterkami a stará baterka to nejspíš odnesla. Navíc celkové napětí bylo na chvíli asi v mínusu, oproti normálnímu stavu, ale rozhodně tam nebylo -12V proti kostře, maximálně bych čekal tak -7V, víc ne. Pokud to nebylo připojeno déle, než řádově několik vteřin, tak to snad velkou škodu nenapáchalo. Pokud by to prorazilo diody v alternátoru, nedobíjel by. Pokud by to prorazilo řídící jednotku, nejelo by to vůbec. Mohlo by to ještě poškodit rádio a ostatní jemnou elektroniku (třeba velké HF, PDA nabíjené z CL a podobně), ale jinak mě nic nenapadá, co by to mohlo poškodit - žárovkám, motorkům a relátkám je jedno, jestrli je na nich plus nebo mínus, jediné, co to nesnáší, je cokoli, co má v sobě nějaké polovodiče. Pokud pomineme LED podsvětlení, které by asi zařvalo, tak kromě altíku a řídící jednotky mě nenapadá nic jiného, co by v autě obsahovalo nějaký křemík.
Rozhodně bych začal tím, že bych pořídil novou baterku na účet toho vtipného servisáka. Té staré bych nevěřil ani dnešní datum. Pokud auto dobíjí a jede, tak se dá předpokládat, že altík i řídící jednotka jsou v pořádku. Pokud by přepólování způsobilo takovou paseku, že by z nějakého důvodu nesvítila kontrolka dobíjení, dá se to zjistit voltmetrem na baterce v klidu a při nastartovaném motoru. (v klidu cca 12V, nastartované necelých 14V) Rozhodně bych taky zkontroloval hlavní kabely od baterky - jak ke startéru, tak do zbytku el. obvodu, jestli nejsou někde spečené, uvolněné, zoxidované a podobně. Pokud by problémy se startováním přetrvaly i po výměně baterky, šel bych po alternátoru a pojistkovce, jestli tam nejsou studeňáky, špatné spoje a podobné záludnosti.