E-Mail : info@ford-escort.cz

 
 
 
 


Indikátor činnosti Lambda-sondy.

Převzato z opeltech.webpark.cz

V poslední době stále více a více nových aut mají ve výbavě, ať již standardně nebo jako doplněk za příplatek, jednu dost užitecnou blbůstku - indikátor činnosti Lambda-sondy. Vlastně se nejedná o nic jiného, než analogový voltmetr, který má schopnost okamžité reakce (kterou nemá ani klasický ručičkový analogový voltmetr, ani digitální), a přitom jeho spotřeba na vstupu by byla natolik mikroskopická, že by nedokázala jakkoli ovlivnit výstupní signál Lambda-sondy. Jestliže máte aspoň minimální zkušenost s pájením součástek, pak zajisté budete schopní tuto pomůcku vyrobit za jeden večer. Na obr. 1 je schéma celého zařizení, postaveného na integrovaném obvodu LM3914.
Seznam součástek:
1. D1 - LM3914

2. VD1 - 1N4148
3. VD2-VD11 - LED kulaté 2mm nebo SMD
4. C1 - 22uF/16V 
5. R1 - 1M SMD
6. R2,R3 - trimry 4,7k 
    Indikátor je napájen z palubní sítě auta, dióda VD1 slouží jako ochrana proti přepólování , kondenzátor C1 slouží k potlačení rušivých impulzů v palubní síti, trimrem R2 se kalibruje horní hranice měření (0,7-1V v závislosti na typu auta u poslední žluté VD10, přes 1V - červená VD11 - snad u všech Oplů max. provozní napětí signálu LS je 1V), trimr nebo pevný odpor R3 je na seřizení jasu svícení LEDek (místo trimrů se klidně dají použit obyč. odpory). Drát signálu od LS k indikátoru - raději použijte stíněný, přičemž ukostřete ho jak v místě napojení na signálový drát LS, tak i na indikátor. LEDky použijte standardní (ne ty na 12 nebo 5V), 2-3mm průměr nebo SMD, radějí různobarevné - např. takto:  
VD2, VD3, VD4, VD5, VD6, VD7, VD8, VD9, VD10, VD11 
aneb hodnoty přesahující mezní (0,1V min, 1V max) - červeně; střední - zeleně, nižší/vyšší než střední - žlutě.

  
Po vyrobení nakalibrujte horní hranici (svícení žluté VD10) na 0,95-1 V, zvolte vhodné místo v autě, namontujte (namontovat se díky malým rozměrům dá kamkoliv) a užívejte :-)... Na zaseklou nebo brzdící LS přijdete hned, a krom toho taky budete moci sledovat, za jakých podmínek vám ECU obohacuje směs - což vám třeba pomůže najít chybu na některých jiných čidlech.








Pro návrat na hlavní menu, stiskněte velké logo Ford.  
Přístupové heslo: DBFIF10BD7