V poslední době
stále více a více nových aut mají ve výbavě, ať již standardně nebo jako
doplněk za příplatek, jednu dost užitecnou blbůstku - indikátor činnosti
Lambda-sondy. Vlastně se nejedná o nic jiného, než analogový voltmetr,
který má schopnost okamžité reakce (kterou nemá ani klasický ručičkový
analogový voltmetr, ani digitální), a přitom jeho spotřeba na vstupu by
byla natolik mikroskopická, že by nedokázala jakkoli ovlivnit výstupní
signál Lambda-sondy. Jestliže máte aspoň minimální zkušenost s pájením
součástek, pak zajisté budete schopní tuto pomůcku vyrobit za jeden večer.
Na obr. 1 je schéma celého zařizení, postaveného na integrovaném obvodu
LM3914.
Indikátor je napájen z palubní sítě auta, dióda VD1 slouží jako ochrana
proti přepólování , kondenzátor C1 slouží k potlačení rušivých impulzů v
palubní síti, trimrem R2 se kalibruje horní hranice měření (0,7-1V v
závislosti na typu auta u poslední žluté VD10, přes 1V - červená VD11 -
snad u všech Oplů max. provozní napětí signálu LS je 1V), trimr nebo pevný
odpor R3 je na seřizení jasu svícení LEDek (místo trimrů se klidně dají
použit obyč. odpory). Drát signálu od LS k indikátoru - raději použijte
stíněný, přičemž ukostřete ho jak v místě napojení na signálový drát LS,
tak i na indikátor. LEDky použijte standardní (ne ty na 12 nebo 5V), 2-3mm
průměr nebo SMD, radějí různobarevné - např. takto: VD2, VD3, VD4, VD5, VD6, VD7, VD8, VD9, VD10, VD11 aneb hodnoty přesahující mezní (0,1V min, 1V max) -
červeně; střední - zeleně, nižší/vyšší než střední -
žlutě.
Po vyrobení nakalibrujte horní hranici (svícení žluté VD10) na
0,95-1 V, zvolte vhodné místo v autě, namontujte (namontovat se díky malým
rozměrům dá kamkoliv) a užívejte :-)... Na zaseklou nebo brzdící LS
přijdete hned, a krom toho taky budete moci sledovat, za jakých podmínek
vám ECU obohacuje směs - což vám třeba pomůže najít chybu na některých
jiných čidlech.
Pro návrat na hlavní menu, stiskněte velké logo Ford.