Ahoj všichni,
vím, že problémy týkající se volnoběhu se tady řeší na mnoha předchozích diskuzích, ale radu přesně pro svůj případ jsem tam nenašel (tedy pokud postupně nevyměním asi 5 různých věcí a to se mi nechce).
Mám benzínový 1,6 16v ZETEC z roku 1997. Asi před dvěma lety začal zlobit volnoběh, u zahřátého motoru byl hodně nahoře: za jízdy auto samo přidávalo a při jízdě z kopce na pětku jsem musel hodně brzit a auta přede mnou evidentně nebrzdila, při vyšlápnutí spojky šel motor až na 3500 otáček, tak bylo lepší jet na pětku a přibržďovat. Při zastavení se volnoběh držel pořád na těch 3,5 tisíc a většinou pomohlo vypnout motor a znovu nastartovat. Studený motor naopak po chvilce od nastartování začal ztrácet otáčky až někam k 500 a v létě to ustál, ale v zimě většinou zhasnul. Nejhorší bylo, že to nebyl stabilní stav, ale dělo se to nahodile. Dal jsem to do opravy, na diagnostice nic nezjistili, ale i tak vyměnili volnoběžný ventil a ventil odvětrání klikové skříně. Pomohlo to a bylo to OK.
Ale vydrželo to tak rok a problémy byly zase zpátky a teď bych řekl, že jich pozoruji víc:
Pomalé klesání otáček - když rozjedu jedničku a chci zařadit dvojku, otáčky nejdou po puštění plynu hned dolu, ale ještě chvilku jdou nahoru a pak začnou pomalu klesat. Příklad, rozjedu jedničku na 3 tisíce, zařadím dvojku a když pouštím spojku do záběru, otáčky jsou pořád kousek pod 3 tisíci - je to docela nepříjemný a špatně se to řadí. Když jedu bez plynu z kopce a vyřadím, otáčky jdou dolu celkem rychle.
Cukání studeného motoru - když se rozjíždím s ještě ne úplně zahřátým motorem, tak většinou na dvojku i trojku po přidání plynu motor místo aby přidával se začíná dusit a auto začíná poskakovat. Další přidání plynu nepomůže, musím vyšlápnout spojku, znovu podřadit na jedničku a motor pořádně vytočit, aby to jelo. Docela nepříjemný, když odbočuju na hlavní silnici s velkým provozem a potřebuju rychle zrychlit.
Volnoběh - při zahřátém motoru a po delší jízdě je volnoběh 1000 - 1200 i při delším stání a na těch 850, co by měl mít, klesne jenom někdy nebo až po vypnutí motoru. Když ještě není úplně zahřátý, jsou otáčky jen 500 a sotva běží, v zimě asi bude chcípat. Naopak když jsem jel po dálnici delší dobu asi na 3500 otáček a dojížděl jsem k mýtnici a v těch 3500 jsem vyřadil, tak tam těch 3500 zůstalo a celou dobu, než jsem zaplatil, to tam bylo a šlapání na plyn nepomáhalo.
Nejhorší je, že to jednou dělá tohle a jindy zase něco jinýho. Někde jsem slyšel, že by to mohlo být čidlo teploty motoru, že když nefunguje, řídící jednotka pracuje jako by byl zahřátý. To by možná vysvětlovalo ty problémy se studeným motorem, ale mě se ten motor nezdá ani zahřátej. A volnoběžnej ventil a ventil na klikovce mi už měnili a pomohlo to na chvilku. Nedavno jsem byl na emisích a lambda sonda byla OK, jestli se teda na emisích dá poznat špatná lambda sonda.
Můžete mi někdo poradit? Nerad bych utratil tisíce za postupnou výměnu všech možných součástek, který to můžou dělat. Díky
_________________ Escort 1,6 16V ZETEC , rok 1997
|