Ahojda, jak už jsem někde psal, jsem forďácký nováček. A vůbec už dieselovej. Takže bych měl pár dotazů:
1) Kolega v práci mi doporučoval, že po nastartování studeného motoru je dobré jet tak 1-2 km jen tak na "jedničku" bez plynu, než se motor ohřeje. Je mi jasný, že "dát mu ceres" hnedka zkraje je nesmysl, ale tohle se mi zdá taky přehnaný. Kdopak má třeba ráno 1/4hod. na to se takhle kočovat? Takže jedu opatrně, na trojčičku ale nijak na to netlapu (1500-2000 otáč.), než se mi motor ohřeje. Jak vy jezdíte se studeným motorem?
2) Z benzínu jsem byl zvyklej jezdit tak na 2000-2500 otáč. Diesel nemám naposlouchanej, ale na 2500 ot. se mi zdá, že to už dost řve, držím se kolem 2000, ale někdy to klesne kousek pod (ve městě 50tka se dá jedině se stálým přeřazováním mezi 3 a 4, na trojku se mi to zdá moc v otáčkách, čtyřka padá pod 2000. Jaké jsou optimální otáčky pro jízdu u diesla?
3) Dojezd a vypnutí motoru - tentýž kolega v práci mi ještě doporučil, prý aby se dochladilo turbo po jízdě, tak že po zastavení v klidu nechat běžet motor, vypnout si světla a asi tak po 10 sek. vypnout motor. Má to reálný základ?
4) Jak poznám že se zaplo (nebo je funkční turbo)? Prý trošku píská, když se roztočí, a tím se to pozná. Ale pískáního u motoru je
) Poznám to třeba při jízdě (zrychlení a tak). Při kolika otáčkách? Nevím, mám-li turbo funkční.
Díky za odpovědi, doufám, že se mi moc nevysmějete, ale fakt o dieslech nic moc zatím nevím a rád bych se něco dozvěděl. Žádnej učenej .....
Niraj