to pepa a vlastně všichni:
jak se zdá, zařadil jsem se do "cukacího klubu" - jak jsem psal výše, auto začalo cukat tak před měsícem - nejdříve jsem to přičítal změně počasí, pak nekvalitnímu benzínu, protože známému auto cukalo taky (má mazdu s motorem ford 2.0ltr, tak kdo ví). dnes ráno se cukání projevilo ve větší až nepříjemné míře, takže ho budu muset řešit. postupné zhoršování vypadá, že mi kolem motoru něco odchází.
jen tak na okraj vyjmenuju, co jsem na motoru kdy dělal:
- asi před rokem a půl (kdy auto netáhlo mezi cca 1000-3000 otáčkama a pomalu padal volnoběh) jsem vyčistil volnoběžák, škrtící klapku, prošel všechny konektory a prostříknul je kontoxem, proměřil snad všechna čidla (vše v normě), vyměnil vzduchový filtr včetně toho molitanu - vše bez odezvy. nakonec jsem vyměnil ventil odvětrání klikovky plus hadičku k němu a těsnící lůžko ventilu (to závadu odstranilo, asi to bylo právě hadičkou a ventilem). tahle závada se projevila po výměně oleje, kdy mi servisák nalil asi moc oleje (tak 0,5cm nad horní rysku) - předpokládám, že zvýšená hladina oleje mohla uspíšit smrt ventilu a hadičky odvětrání klikovky ...
- zhruba před půl rokem jsem nechal opět vyměnit olej a dal jsem nový vzduchový filtr. a před třema nedělama jsem dával nový volnoběžák - to už motor lehce cukal, tak jsem si říkal, že nový ventil třeba pomůže ...
tolik k provedeným věcem. svíčky mám denso (PT16VR13 - mají najeto asi 35 tisíc, takže možná mají nárok), kabely jsou staré tak rok (rozkousaly mi je nějaký potvory chlupatý - teď mám v motoru plašič hlodavců a od té doby mám klid) ....
podle pravidla, že když motor cuká, může být problém v tom, že občas není co pálit a nebo není čím pálit - tolik odvěká pravda. nicméně, teď se dostanu k tomu hlavnímu - před kontrolou tlaku v palivové soustavě a kontrole odporů vstřikovacích ventilů (je-li vůbec co pálit) a kontrole svíček, kabelů a případně cívky jsem provedl malý experiment s plynem (myšlen pedál) a otáčkami:
a) u studeného motoru jsem vyzkoušel:
a1) pomalé zvyšování otáček pomalým sešlapováním plynu - vše bez problémů až do cca 4000ot/min (dál jsem u studeného motoru nešel, mám ho docela rád) - z toho usuzuju, že tlak v palivové soustavě bude OK
a2) prudké sešlápnutí plynu s očekáváním, co otáčky motoru provedou ... a překvapení se dostavilo - místo očekávaného vystřelení k výšinám otáčky motoru naopak spadly skoro k nule a motor div nezdechl. asi po 1-2 vteřinách konečně vylítly nahoru
b) to samé u teplého motoru po cca deseti ujetých kilometrech:
b1) to samé, co a1)
b2) situace podobná s a2), akorát motor cca půl vteřinky zaváhal (bez poklesu otáček) a pak otáčky vyletěly. zpětně mě napadlo, že takto i motor cuká při náhlejším přidání - s pomalou nohou na plynu necuká ...
tak - a teď mi povězte, čím to může být. podle mě to není žádné čidlo, leda by sledovalo něco hejbacího (takže žádná teplota, váha vzduchu, lambda atd. - soudím já). spíš to vidím na něco akčního (potenciometr škrtící klapky nebo volnoběžák? ale ten je nový
), případně něco mechanického, co se vlivem změny podtlaku v sání (prudce se otevře šperklapka) otevře, zavře, zdeformuje, oddeformuje .... a nebo mě napadlo, že by mohlo náhle poklesnout napětí na nějakém důležitém čidle, čerpadle, ventilu, řídící jednotce atd ...
jsem v koncích a pomůžou mi vaše postřehy.
jo - a sorry za ty dlouhé litanie ... ale třeba bude někdo z vás mít stejný problém, nebo zjistí něco víc než já ...
předem dík