to Standa: já myslím, že je to ventil přisávání/recirkulace spalin (ve schématu označený jako "Sací ventil", pole E3). Jedna hadička vede do sání a druhá do výfukového kolena (ještě přes nějaký trubičky, já to potrobně nezkoumal). Ventil s aktivním uhlím (ve schématu "Mag. ventil EVAP", pole D7) tam mám samozřejmě taky, a to za pravým světlometem, jako asi všichni. Jinak jen tak pro zajímavost, recirkulace spalin se používá pro snížení emisí kysličníků dusíku (NOx), jak jsem se dočetl v chytré knize
. Je to teda další ekologie, podobně jako katalyzátor. A jak se dále píše: ".... proto se recirkulace při volnoběhu odpojuje, jelikož zde prakticky žádné emise NOX nevznikají. Je odpojována i při studeném motoru, aby neprodlužovala doby zahřátí motoru a systémů potlačení emisí na potřebnou provozní teplotu. Také při plném zatížení, kdy se směs obohacuje a koncentrace kysličníků jsou nízké, je recirkulace odpojována. Nedochází tak ke snížení výkonu motoru. ... " konec citátu z knihy.
Jinak mám jednu teorii
: když je tento ventil uzavřený, tak se nasává vzduch přes molitanový kroužek v horní části ventilu. Když se tento malý kroužek zanese prachem (ten můj byl černej jak uhel), tak to vlastně žádný vzduch nepřisává a sníží se přísun vzduchu při volnoběhu. No a když ještě odojíte volnoběžný ventil, tak to musí logicky chcípnout (EVAP ventil je při volnoběhu taky uzavřen a jiný obtok škrtící klapky už není). Možná je to ale blbost, musím to ještě vyzkoušet.