Mrazík má pravdu a částečně Wizzy. Tyto motory jsou vysokootáčkové, tak je potřeba je točit a hlavně řadit. Kdo si myslí že na jeden kvalt pojede v celém spektru otáček a tím dosáhne nejlepší spotřeby je na omylu. Motor jede nejlépe a hospodárně kolem max krouťáku , a to jsou optimální otáčky vzhledem k výkonu a spotřebě, Ekonomika není jenom spotřeba benzínu, to jsou i náhradní díly, které odrovnáváte na úkor nižší spotřeby beneli kuckáním na malé točky. Držení motoru ve vyšších otáčkách zapříčiňuje, že naše motory mají o něco větší základní spotřebu než jiné ale na druhé straně, když je vše kolem motoru OK , mají o hodně menší rozptyl spotřeby dle způsobu jízdy než druhé. Proč točit motor? Každý zná jízdu na kole. Když přehodíte na těžší převod , ozývají se divné pazvuky v náboji u šlapadel, ale nohama točíte větší silou jak magor a pomalu . Přehodíte na lehčí převod, nohama točíte rychleji ale lehčeji bez namáhání nohou a náboje u šlapek. To samé je i u našeho motoru, nižšíma otáčkama dochází k většímu tlaku na ložiska klikovky , tím k rapidnímu vytlačování olejového filmu. Pří vyšších točkách se zvyšuje kinetická energie , motor nemá zpomalovací efekt kompresí, otvírání ventilů, a hlavně se nevytlačuje olejový film . Proto je chyba při studeném startu , dát tam co nejrychleji čtverku a kodrcat na 2000 ot.než se motor ohřeje.To nemaže a co tam olej se dostane , tak ho vytlačíte. To je největší hovadina. Nastartuji , a s odlehčeným motorem , to je na dvojku max trojku ujedu tak 500m .2000-2500ot dokud na plynu nezjistím, že se motor trochu prohřál , a začíná reagovat na plyn bez cukání. Jak psal Wizzy, čím větší točky, tím větší třecí síla. Ale jestli podřadím , motoru tlakově odlehčím , tím co by se mě zvýšilo otáčkami tření, dvakrát tolik je snížím lehčejším převodem a to tlaku na ložiska, které pak je optimálně mazaný. Klika musí běžet na olejovém filmu, a né na kompozici, to pak jsou ty vylágrovaný motory.Po městě /na 50km/hod/ jezdím na trojku , motor lehounce jede, dle potřeby okamžitá akcelerace , a spotřeba 9,2l. Mimo město točím 2500 - 4500ot , a spotřeba 7,6l. Potřeba točit ,točit ,točit a řadit , řadit, a řadit. Motor vydrží více km, spotřeba bude optimální, a o svezení není potřeba ani nic psát.
_________________ MAXI FERDA -Mondeo Ghia 2.0 107Kw, 2001, kombi, stříbrná metalíza
|