Tak jsem objevil na netu docela zajímavý info o zjištění stavu motoru pomocí podtlakoměru připojenýho na sání. Nějak jsem ty informace posbíral a sepsal dohromady. Je to docela jednoduchý a levný. Tak jsem to vyzkoušel, koupiljsem manometr s rozsahem do 0 až -1bar (na podtlak), redukci ze šroubení manometru na 6mm hadici, hadici+sponu a T-kus, kterým se to připojí na někam na sání bez zásahu od systému. Celkem ani ne 200,-Kč. Dá se to vřadit třeba k přívodu MAP nebo k hadičce, co jde k ventilu na odvzdušnění nádrže. Nebo dočasně odpojit posilovač brzd a dát to místo něj.
Pak se dají podle naměřených hodnot odhalit hlavně mechanický problémy motoru (ventily, ventilové pružiny, časování ventilů, netěsnosti v sání, špatné časování zapalování, výpadky zapalování, ucpaný výfuk)
Mělo by se naměřit (jsou to obecné hodnoty, tak se může realita trochu lišit):
(hodnoty jsou pro podtlak, vztaženo k atmosférickému tlaku /0bar/, nepsal jsem je s mínusem = platí vyšší hodnota je vyšší podtlak)
Volnoběh:
1. cca 0,5 - 0,7bar, ručka klidná. Menší, ale stálá hodnota - pozdní zapalování(malý předstih) nebo časování ventilů(chybně nastaven rozvoďák), nízká komprese, drhnoucí sací ventil nebo netěsnost v sání. Záleží na vačce, pro některé motory je nižší hodnota podtlaku normální.
2. pokud je výchylka stálá, ale občas(někdy pravidelně) ostře klesá(o cca 0,1 - 0,15bar) - možný podpálený ventil nebo chyba ve vůli ventilu (pokles vždy při otevření vadného ventilu), také špatné hydr.zdvihátko. Pokud je pokles malý, ale pravidelný - pravděpodobně některý ventil netěsní
3. pokud při volnoběhu podtlak postupně klesá, nebo když při zvyšování otáček jde k nule - zřejmě překážka ve výfuku(ucpaný katalyzátor, tlumič).
4. velké rychlé kolísání výchylky o asi 0,15bar - přidřený ventil nebo výpadky zapalování
5. mírné kolísání(0,03bar) - možný problém v zapalování(např.malý odtrh)
6. pozvolné pomalé kolísání - špatné nastavování směsi, nebo malá netěsnost v sání (hadice, těsnění)
...při zvyšování otáček kolísání výchylky - nejspíš slabé ventilové pružiny(je-li hodnota při volnoběhu stálá) nebo špatná vodítka ventilů
...při volnoběhu výchylka hodně kolísá, ale při zvyšování otáček se uklidní - špatná vodítka ventilů
...výchylka hodně kolísá ve všech otáčkách - netěsný válec nebo těsnění pod hlavou
2000ot./min: vyšší podtlak než na volnoběh(cca 0,6 - 0,7bar), klidná výchylka
Rychlé sešlápnutí plynu(naplno) - výchylka klesne k nule(žádný podtlak), pak se puštění plynu podtlak vzroste na asi 0,7 - 0,9bar(jak začnou klesat otáčky), nakonec se ustálí na volnoběžné hodnotě. Není-li vidět nárůst podtlaku při puštění plynu - nejpravděpodobněji slabé ventilové pružiny, popř.špatný olej.
Zdá se mi to docela jednoduchý a zajímavý. Pokud to někldo bude zkoušet, hoďte sem vaše výsledky a zkušenosti. Moc by mě to zajímalo(a snad nejenom mě). U mě ty hodnoty docela sedí, nemám je s sebou, pak je sem dopíšu. Akorát mě zarazilo kmitání(o cca 0,1bar) při volnoběhu, ale jen někdy - že by zdvihátko?
_________________ Focus 2,0/16V 96kW, Ghia, r.2004, 5dv hatchback, stříbrná Escort 1,6cvh EFi 77kW, Ghia, r.1991, 5dv hatchback, černá - RIP (ekolikvidace 2014)
|