LeMansu, asi takhle. Musíš vzít v potaz, že pokud EEC detekuje WOT aka cihlu na plynu, tak se přepne z jednoho režimu do jiného.
V tom prvním a nejběžněji používaném (closed loop) je opravdu nejdůležitější čidlo lambda spolu s čidlem teploty chladící kapaliny. (čidlo na klice pominem, to je sice taky nezbytné, ale "pouze" pro samotný chod a pro předstih, bohatost směsi až tak neovlivní). Uzavřenou smyčku znáš - bohatá směs, lambda to bonzne, tak uberem, lambda zahlásí chudou, tak přidáme...a tak furt dokola a mockrát za vteřinu. Zní to trochu praštěně a taky to tak trochu je, a modří (teda vlastně zelení) už vědí - je to kvůli tomu, aby se hřál katalyzátor a správně fungoval - on totiž za studena funguje leda tak jako restriktor ve výfuku. Jak se zahřeje, tak se na něm dějí zajímavé věci, hlavně rozklad složitějších (nespálených uhlovodíků), tzv. katalýza. Ejhle, odkud se ten název pro ten bazmek vlastně vzal
Ono takhle - z bohaté směsi zbyde nějaký benzín, z chudé zase nějaký kyslík a spolu to na tom katíku shoří. Ještě k lambdě a k čidlu teploty - pokud si to zjednodušíme a nakreslíme si to do grafu (ať už podle bohatosti směsi nebo množství vstříknutého paliva, je to podobné), tak z toho vyleze takový obdélníkový průběh, kde ty schody dělá právě lambda a jak jsou vysoko nad nulou právě čidlo teploty vody.
Když se dá plnej knedl, tak se jednotka přepne do jiného režimu, který je částečně dán tabulkami a částečně hodnotami z čidel, jestli se podílí i korekční "naučené" hodnoty, to už jen tipuju, ale podle mě jo. V tomto režimu tam jednotka pere, co to dá, nastaví maximální možný předstih (ve spolupráci s čidlem klepání, pokud je přítomno) a na nějaký katalyzátor se momentálně prdí... Prostě se veme teplota vody a vzduchu, podle mafu nebo mapu se určí množství vzduchu a podle tabulky se tam cákne maximum, co to snese a podle signálu z čidla kliky se to s velkým předstihem zapálí (bohatá směs potřebuje více času na spálení).