Skoro se i ani nechce odpovídat, protože je to furt dokola, ale mám dobrou náladu, tak budiž. Předpokládám, že víš, co znamenají ty čísla 185/60/14, takže těmi se zaobíratr nebudu, víceméně jsou to určující rozměry pro pneumatiku. Pro ráfek (vedle počtu děr, průměru kružnice, kterou opisují a průměru středové díry) jsou určující právě ty zbývající rozměry, tedy průměr (14", 15" a více palců), šířka ráfku (to je to ono číslo u písmene J, 6 znamená 6" na šířku, což je asi 15cm). Při troše uvažování zjistíš, že to trochu koresponduje s šířkou pneumatiky. Mmochodem to J značí tvar hrany ráfku, ale dnes je to snad stejné na všech, tak se to J tam cpe všude. A nakonec ET, což je zkratka z nějakého německého slova (a nejspíš sprostého, protože si na něj nemůžu vzponenou). Znamená, jak je daleko je pomyslná rovina, která by půlila ráfek na dva kotouče od místa kde se šroubuje na kotouč/buben. (až to tu najde Pumadědek, plácne sem ten jeho hezký obrázek, ze kterého to pěkně pochopíš). Laicky řečeno, ET určuje, jak moc bude kolo zanořené pod blatník, nebo naopak poleze ven. Na Escortu mk5-7 se používají kola s ET 35-41. U menších ET (typicky z Peugeota, má stejně díry, akorát středová díra je tuším 65 oproti 63,3) hrozí, že kola budou škrtat o lemy a pokud polezou přes lemy ven, nebude se to líbit policajtům, komisařům na STK atd. Nehledě na to, že ložiska, silentbloky a podobné podvozkové komponenty rychle udělají pápá, když kola vytáhneš ven (ať už podložkami, nebo když mají hodně nízké ET), tak působí na ty elementy úplně jinými silami, na které nejsou stavěné. Kluci, co jezdí na 17" ti mohou napsat, jak často je baví měnit silentbloky v ramenech. Nadruhou stranu, čím jsou kola víc venku, tak je větší opsaný obdélník, na kterém sedí auto, čímž se dosáhne podobného efektu, jako když se sníží těžiště, takže auto má větší tendenci sedět na silnici. (nalaogicky, kdyžř stojíš s nohama od sebe, tak tě nikdo tak snadno nepovalí, jako když je srazíš k sobě) Kola s velkým ET zase zalezou víc dovnitř do blatníku, hrozí, že potom budou pneumatiky škrtat o podběhy a vzadu třeba i o tlumič... Ještě na Escortu jsem měl kola z Focuse, moc pěkné, ale měly ET 52,5 a už to dost lezlo dovnitř, vzadu u tlumiče moc místa nebylo a i když jsem tam dal 1cm podložky (tím se ET dostalo na 42,5), tak to furt nebylo ono. Ještě jedna věc, je potřeba vzít při výběru ráfku v potaz i kombinaci všech rozměrů, průměr, šířku ráfku i ET, můžeš mít ráfky se stejným průměrem a stejným ET, ale jestli jeden bude mít šířku 6" a druhý 7", tak každý z nich poleze jinak z auta (i "do auta"). Nehledě na to, že na široké ráfky musíš mít i jiné gumy, úzké, tzv. áčka tam snad dávají jen sebevražední tuzingáři....
_________________ Wagooon (za kormidlem Whiskou Indisponovaný Zazimovaný Zdechlý Yetti) FoFo II kombi 1.6 po FL. Silver Shadow. Focus II kombi 1.6 Duratec. Rat-style na plechu..zkoušel válet sudy, ale moc mu to nešlo.. Mondeo mk3 2.0 Duratec. Ghia. Fkombíku, fmetle a na hlínách woe. Parník jako prase...a jako správný Titanic, už šel ke dnu.. Vymazlený Escort 1.6 Silver Arrow..musel do světa...
|