Tak jsem se konečně dokopal k tomu, abych napsal stručnou recenzi na Ford Scorpio které vlastním od září 2008.Jen vás, prosím, omluvte případné chybičky a možné nepřesnosti, nejsem spisovatel.
Auto jsem koupil za krásnou cenu od pána, který ho měl rád a staral se o něj. Auto bylo pravidelně servisováno v servisu Ford Charouz, pouze originálními díly a mám k němu veškeré účtenky, které jsou v hodnotě přes 40 tisíc a doklady včetně švýcarského techničáku a dokladu o koupi, což si myslím je docela rarita.
Dovezeno do ČR bylo v devadesátých letech a zde legálně přestavěno na české doklady.Přeskočím historii modelu, protože je zřejmě všem známá a pokud ne, na internetu je víc než dost informací.
Nyní konkrétně k mému vozu:
Auto je z roku 1988 a má najeto poctivých 190 000km, barva s kódem V6 neboli Strato Silver
Motor je nesmrtelný šestiválec do V s obsahem necelé tři litry, přesněji 2933ccm s výkonem 107kw
Převodovka je automatická čtyřstupňová s overdrive, typ A4LD, řadí sametově, jelikož je pár tisíc km po repasi.
Výbavu není pro znalce potřeba rozepisovat, jedná se totiž o model Ghia Executive.Vzhledem k tomu, že né každý ví, že Ghia Executive je maximalní možná výbava, která se dělala pouze s motorem V6 a automatem, výbavu trochu rozepíšu:
Elektrická okna 4x,el. zrcátka,centrál,servo,el. šíbr,el. kožený vyhřívaný sedačky,zadní el.sedačky,vyhřívaný čelní okno a vyhřívané ostřikovače,tempomat,klima,4x čtecí lampičky,palubní počítač,hodiny s teploměrem a stopkama,"check control",litá 15'kola,regulace světlé výšky,osvětlení prostoru pro nohy 4x,lampičky po otevření dveří a další drobnosti na které jsem určitě zapomněl.
Na auto kterému je přes 20 let to jde, nemyslíte?:)
Karoserie je v provedení "liftback", nebo také nesprávně "hatchback". Bohužel to bylo pražské auto a tak mělo a ještě má kosmetické vady, které jsou vidět na fotkách a na kterých se pracuje.
Koroze začla na prazích (čeká na vyvaření), lemy po vyvaření a provizorně "zakitovány" jelikož vůz po výměně blatníků a nárazníků půjde k lakýrníkovi, který ho dá do top stavu.Chce to jen čas a také finance.
Po technické stránce je auto absolutně spolehlivé a nemusel jsem zatím nic opravovat! Jen pražský provoz a celkově stav českých silnic není nejlepší tak mě čeká výměna dílů na přední nápravě jako čepy,tlumiče,ramena (vše mám,ceny nulové).
Motor si povídá jako zamlada, neztrácí se olej (nedoléval jsem už ani nepamatuju) a voda jakbysmet! Olej v automatu je čistý a bez pachu spáleniny a bez šupinek.Nicméně mě čeká z důvodu výměnného intervalu výměna oleje, filtru a těsnění vany.
Zkrátka technicky je bez výtky, což se nedá říct o karoserii, ktetá je sice zdravá, ale s vadami, které odstraňuji.Lak je docela dost zachovalý.Interiér v top stavu!
Ford Scorpio má prostornou pětidvéřovou karoserii o délce 4669mm a šířce 1760mm.Kufr sice nepatří mezi největší, ale vzhledem k výklopným pátým dveřím je docela i praktický, zvlášť když sklopíte zadní sedačky a vznikne vám rovná podlaha. Vevnitř je prostoru doslova přebytek. Když otevřete dveře, objeví se před váma černý zachovalý interiér s rozměrnými křesly, ve kterých se cítíte jako v bavlnce.V zimě jistě oceníte výhřev sedaček, ale i výhřev ostřikovačů a zrcátek.Ale zpět k interiéru.Jakmile si sednete za volant, nastavíte elektricky sedačku, zrcátka a volant ve dvou osách, dýchne na vás duch 80tých let, hned jak se podíváte na archaickou přístrojovku a palubní desku.Klasické táhla topení už dnes prostě neuvidíte.
Nyní jste připraveni a startujete. Motor po pár převaleních ochotně naskočí a vy slyšíte zvuk šestiválce.Často také slyšíte po otočení klíčkem na druhou polohu pípání palubního počítače, který vám sděluje, že máte dojezd 80km a méně.Toto auto totiž musíte častěji tankovat.Spotřeba se na dálkové jízdy u mě drží kolem 9-12 litrů, v ucpané Praze pak klidně až 15 litrů.Já mám kombinovaně 13litrů při 70% pražského poskakování.
Zařadíte na klikaté kulise stupeň "D" a po mírném nahrbení se auto po puštění brzdového pedálu rozjede.Při rozjíždění si říkáte jak je v autě ticho a jak převodovka sametově řadí. Cestující, které jsem kdy vozil si nikdy nestěžovali na nedostatek místa a pohodlí, zvlášť na zadních sedačkách, které jsou opravdu velmi pohodlné a jeich opěra je elektricky seřizovatelná.
Jelikož má vůz zadní náhon, tak je potřeba dávat na kluzké vozovce pozor, ale pokud jezdíte normálně poznáte jeho výhody.Při brždění oceníte ctyři kotoučové brzdy a v případě nouze i ABS, které měly tyto vozy od roku 1985 v základu.
Jízdní vlastnosti nejsou špatné, ale nijak oslnivé.Ve městě je automatická převodovka velice příjemná a to jen podtrhne komfort, který Scorpio i po takových letech nabízí.
Na dálnici se cítí nejlépe, předpisových 130km/h docílíte velmi rychle a auto je stále tiché a klidné. Maximální rychlost je oficiálně kolem 200km/h, avšak nejvíc jsem jel 190, víc jsem nezkoušel.Auto mám totiž pro radost z jízdy a nepotřebuju si léčit ego zbytečně rychlou jízdou a blikáním na ostatní.Přiznejme si, že toto auto není zrovna z těch nejpružnějších a nejvýkonějších a tak poklidná jízda je ideální.
V současnosti je auto v garáži a používám jen na výlety, víkendy a dovolené. Na denní ježdění mám úspornější Fiestu 1.1, která mi šetří více než polovinu nákladů, jelikož denně jezdím 150km po Praze.
Na svojí "Ghiu" mám už sehnáno mnoho dílů, takže začíná renovace do top stavu, bohužel financí není tolik, abych si to mohl dovolit v krátkém termínu. Zbývá v podstatě jen kastle dodělat, což je jeho jediná nemoc.
Rád bych podotknul, že na tomto autě VŠE funguje, jak elektronika tak i technika!!! ZKrátka tohle auto je mé hobby a nedám na něj nikdy dopustit.
Vzhledem k tomu, že Scorpio nikdy nepatřilo mezi nejúspěšnější a nejoblíbenější, je cena jak aut samotných, tak náhradních dílů velice nízká. Myslím, že každý kdo první generaci Scorpia měl, si zavzpomíná a dost možná "zamáčkne slzu", jak měl jedno z nejlepších a nejméně doceněných aut své doby, doby kdy se proháněly po silnicích ještě poctivá a bezpochyby kvalitní auta, kde se nehledělo tak na spotřebu a "zelené" emise, ale na komfort, kvalitu, trvanlivost a výjimečnost.
Kdo chcete za málo peněz hodně muziky, Scorpio je jasná volba. Ale pospěšte si, je jich už nyní díky ekovýpalnému a stavu těchto aut jako šafránu.