U normálního oleje to normální není, ten musí být krásně čirý (průhledný), ale tohle je nějaký speciální olej s přísadou MoS2 (sulfid molybdeničitý,používaný jako lubrikant v prostředích s externím tlakovým namáháním), takže proto má asi takovou barvu.
Připadá mi to jako nový olej smíchaný s grafitovou vazelínou.
Viz:
Vše o olejíchKaždý výrobce motoru má dané požadavky na olej. Oleje je zatříděny do tříd podle API/ACEA a viskozity oleje.
Co je to API?API (American Petroleum Institute)
- Americká norma
- první písmeno určuje typ motoru. S - benzín , C - diesel
- druhé písmeno určuje úroveň kvality v řadě od nejnižší. Kategorie zavedené v listopadu 2004 je SM a září 2002 CI-4
ACEAACEA (Asociation des Constructeurs Européens d´ Automobiles
- Evropská norma
- kombinace písmena a číslice určuje druh motoru a jeho bližší specifikaci.
A1-A5 benzínové motory
B1-B5 dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
E1-E7 dieselové motory těžkých užitkových vozidel
C1-C3 zážehové a vznětové motory osazené čističovými filtry.
Co je to SAE?SAE (Society of Automotive Engineers)
- viskozita - se určuje jak u motorových i převodových olejů. Viskozita vyjadřuje míru vnitřního tření kapaliny a velmi silně závisí na teplotě. Olej 0W-40 znamená 0W zimní třída a 40 je letní třída použitelnost tohoto oleje je v rozsahu -35˚C až do +35˚C
Co jsou to Firemní normy?Všichni výrobci motorů požadují na výrobcích motorových olejů dodatečné požadavky, které mají ve svých firemních normách.
Mercedes-Benz: MB 228.1, MB 228.3,MB 228.5 pro dieselové motory užitkových vozidel.
MB 229.1, MB 229.3, MB 229.5 pro benzínové a dieselové motory osobních vozidel.
Volkswagen: VW 500.00 pro lehkoběžné oleje, VW 501.01 pro benzínové a atmosférické benzínové motory, VW 505.00 pro dieselové přeplňované motory, VW 505.01 pro dieselové motory se systémem vstřikování “pumpa-tryska“, VW 502.00 pro benzínové motory se zvýšeným výkonem, VW 503.00/506.00/506.01 pro benzínové, dieselové motory vstřikovacího systému “pumpa-tryska“ s prodlouženými intervaly výměny oleje od modelového roku 2000, VW 506.01 pro dieselové motory se systémem vstřikování “pumpa-tryska“ s prodlouženými intervaly výměny olejů od modelů května 2001.
Co je to NORMA EURO 4?Po začátku platnosti evropské směrnice na snížení emisí EURO 4 v roce 1.1.2005 došlo k určení ke snížení emisních limitů pro dieselové motory až na 57% současného stavu. Toho nelze dosáhnout jen technickými změnami v motorové technologii nebo dodatečnými úpravami výfukových plynů, ale i oblasti vývoje mazacích látek odpovídajícím náročným požadavkům stanovenou normou.
Co jsou to Aditiva?Aditiva jsou chemické látky, které zlepšují a dodávají oleji nové vlastnosti. Antioxidanty zlepšují odolnost proti stárnutí. Aditiva pro snížení opotřebení chrání motor před vysokým opotřebením, čistící aditiva dodávají oleji čistící účinky. Podle určení použití oleje a jeho požadovaných vlastností se aditiva přidávají v různé kombinaci a množství. Toto se nazývá legování oleje. Podíl aditiv u moderních motorových olejů je mezi 15-30%.
Minerální olejeStandardně se motorové oleje vyrábějí z minerálních olejů. Tyto oleje jsou ale díky stoupajícím požadavkům, jako jsou prodloužené intervaly výměny oleje, vysoké výkony motorů a požadavky na lehkoběžné vlastnosti, ve svém použití omezeny. Typické viskozity : 10W-40, 15W-40, 20W-50
Hydrokrakové olejeJsou to minerální základové oleje, které se v rafinerii nákladným způsobem ještě dále upravují. Dlouhé řetězce molekul se štěpí a navazují se na ně atomy vodíku. Tím získávají vlastnosti syntetických mazacích olejů. Typické viskozity jsou: 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Polo syntetické olejeJsou to minerální oleje s obsahem syntetických komponentů. Mají zlepšené vlastnosti při studených startech motoru, udržují čistotu vnitřku motoru a zaručují výbornou ochranu před opotřebením. Typické viskozity jsou: 5W-40, 10W-40.
Plně syntetické olejeSyntetické základní oleje tvoří základ pro motorové oleje se zřetelně zlepšenými vlastnostmi. Plně syntetické motorové oleje jsou použitelné v benzínových i dieselových motorech a nabízejí optimální ochranu proti opotřebení, velmi dobrý rozvod oleje při studených startech, lehkoběžné vlastnosti a výtečnou čistotu motoru. Splňují nejvyšší standarty kvality předepsané API,ACEA a firemními normami jednotlivých výrobců vozidel. Obzvláště doporučené jsou pro dlouhé intervaly výměny oleje. Typické jsou: 0W-30, 0W-40, 5W-40.
Oleje pro dieselyV současnosti nejvyšší požadavky na dieselové motory osobních vozidel a na přeplňované diesel motory turbodmychadly popisují předpisy ACEA B3, příp.B4 a firemní norma VW 505.00. Oleje jsou optimální pro použití v atmosféricky plněných dieselových motorech i turbodmychadlem přeplňovaných dieselmotorech s i bez chlazení stlačeného vzduchu. Tyto požadavky splňují pouze vysoce jakostní motorové oleje, jako je např. olej LiQUi MOLY Diesel Synthoil.
Lehkoběžné olejeLehkoběžné oleje mají příznivou tekutost při nízkých teplotách, vyznačují se nízkou čerpací prací a vysokou tepelnou zatížitelností. Mají proto pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Typické viskosity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Celoroční olejeVícestupňové (vícerozsahové) motorové oleje se mohou v našem mírném klimatu celoročně používat. Tyto oleje nejsou v zimním období příliš husté a v letním období při vysokých teplotách motoru příliš řídké. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50.
Lehkoběžný olej s MoS2
MoS2 (molybdendisulfid) vytváří na dotykových kluzných plochách v motoru vysoce zatížitelný mazací film. Dané lehkoběžné vlastnosti oleje zaručují lehčí běh motoru, zmenšují opotřebení motoru a snižují možnost provozních poruch.. Vědecké pokusy dokázaly snížení spotřeby oleje a pohonných hmot a zřetelně nižší opotřebení v motoru. Firma Liqui Moly nabízí lehkoběžný prostředek s MoS2 ve výrobcích jako přísadu do motorového oleje - Ochrana před opotřebením (Oil Additiv), nebo jako hotový motorový olej - MoS2 Leichtlauf 10W-40.zdroj: LIQUI MOLY