Nerekl bych ze fouknuty kyslik pred lambdu nemuze zreagovat s molekulama benzinu - vem si ze je to dost blizko vyfuk ventilu, takze teplota tam bude slusna a nejaky ten rozzhaveny kousek oceli (treba konec te trubky pro vstriknuti vzduchu) se pro iniciaci taky najde. Nemusi to byt notabene az katik. Ale to se jen tak dohaduju, presne fyzikalne to vysvetlit neumim.
Celkem verim Fordu ze vedel co dela. Ono je to urcite vse o kompromisech. Za cenu chvilkoveho "praseni" smesi totalnim prebytkem kysliku ziskas rychlejsi prohrati systemu-> nastoupeni zavrene smycky.
S tim foukanim "pri brzdeni motorem" to neber doslova. Brzdenim jsem tady myslel jen stav kdy jsou otacky motoru vysoke, ale skrtici klapka je zavrena.
1, bylo to snimane na
stojicim aute, takze brzdeni jen ve smyslu klesani otacek, ne rychlosti
2, auto tesne po nastartovani, tedy specialni rezim prohrivani systemu (na teplem motoru uz je to zase jinak !)
atd.
System rizeni vetsiny tehle systemu zavisi na nekolika faktorech. Lidi maji tendenci na tyhle veci koukat tak ze vemou do uvahy jednu, dve, maximalne tri hodnoty motoru a z toho usoudi co by se melo/co se deje. Ale ve skutecnosti je to vetsinou jeste znatelne komplexnejsi, protoze je tam tech podminek vice.
Napr:
kdyz je teplota motoru < 60st C
AND
cas od nastartovani motoru je < 300 sec.
AND
jede se v rezimu otevrene smycky
AND
otacky motoru jsou > 2000
AND
neni zapsana zadna chyba ohledne TPS
AND
skrtici klapka je v pozici ZAVRENO (coz se presne stava na tom videu)
PAK
otevri vstrikovani vzduchu pred lambdu
Zrovna treba tebou zminene uplne zavreni vstriku nastava jen v pripade tepleho motoru, takze s timto se to vylouci tou podminkou "teplota motoru je ....".
Ohledne te rychlosti zmeny bohate na chudou / toho pocitani valcu. Takhle se to vubec nedela.
Koukni na tohle
http://www.youtube.com/watch?v=15tVvY7R ... re=relatednebo na tohle
http://www.youtube.com/watch?v=A3ks080x0Vwa sleduj hodnotu LAMBSE (nahore). To je hodnota ktera urcuje jestli a o kolik se bude obohacovat a ochuzovat.
Tato hodnota se urcuje zase na zaklade mnoha faktoru. V dobach napr. brzdeni motorem se treba nastavi na pevne
danou hodnotu pro chudou smes, v dobe plneho knedliku se zase nastavi nekam na bohatou apod.
Ale navic, a to jen v rezimu zavrene smycky, se s touto hodnotou pomalu hybe smerem k bohate, nebo k chude, podle aktualniho signalu z lambda sondy. A o to jde. Proste se jen pomalu tato hodnota zveda, nebo snizuje do te doby, dokud se nezmeni stav signalu z lambda sondy na druhou stranu.
Otazka pak zni "jak rychle se tato hodnota meni": to zavisi na otackach motoru, mozna zatizeni (nevim) a na dalsich aspektech. Predpokladam ze i teplota motoru na to muze mit vliv. Vse je nastavene tak aby nedochazelo k velkemu vzdaleni se s bohatosti od 1:14.7. Napr. pokud by se tato hodnota na volnobehu menila moc rychle, mohlo by dochazet i ke zhasnuti motoru. Je to dano rychlosti plynu ve vyfuku (tedy jeho prumerem), vzdalenosti sondy od motoru, ...
pro masochisty:
Ale zase je to slozitejsi. Zavadi se tam tzv. BIAS hodnoty LAMBSE (slovnik mi rika "naklonost" / "predpeti", coz celkem vyjadruje o co jde). Tim se da do jiste miry ovlivnovat celkova bohatost smesi. U uzkopasmove lambdy nelze zjistit jaka je aktualni bohatost, ale lze zajistit ze 20% casu bude motor v chude a 80% casu bude v bohate.