Zdravím. Již delší dobu mě u mého Escorta trápí volnoběh. Četl jsem spousty zdejších témat, nicméně se mi zdá, že žádný tak úplně nesedí k mému problému.
Mám motor Zetec 1.6 16V. Když nastartuju, volnoběh se drží někde na 1800 otáčkách, to je normální, pak postupně klesne asi na 1100 otáček. To jde volnoběh v klidu. Někdy se ale stane, že hned po startu motor volnoběh nedrží, padá až k 500 otáčkám kde dost kolísá, někdy chcípne. Někdy je zase volnoběh na 800 otáčkách, což je podle mě asi normál, jenže při těchto otáčkách je chod velmi neklidný, a jakoby na tři válce, uklidní se až při těch 1000 otáčkách. Nezáleží na tom, jestli je motor studený, nebo zahřátý, prostě najednou ten volnoběh spadne a je to otřes. Přičemž když je venku vedro, tak jde volnoběh podstatně hůř, než když je chladno a deštivo.
Někdy, po delší cestě se stane, že když vyřadim, tak motor chcípne, nebo když na křižovatce vyšlápnu spojku, tak chcípne, a to je potom něco se z tý křižovatky vyhrabat ještě bez posilovače.
Včera jsem taky zjistil, že když točím volantem a stojím na místě, tak při tom volnoběh poklesává, jako kdyby ho posilovač přetěžoval či co.
Takhle mi volnoběh blbne už dobrý dva roky.
S tímto problémem se od letošní zimy objevil druhý problém, který podle mě s tím prvním souvisí. Každý ráno, ať je jak chce, zima nebo vedro, nastartuju až na druhý pokus. Na první motor jen zakucká kolem 500 otáček a chcípne. Na druhý pokus už motor naskočí naprosto normálně, bez dlouhého točení startérem, a krásně drží otáčky. Během dne, potom co k autu přijdu po práci, tedy po osmi hodinách, motor chytne taky normálně. Na druhý pokus to je tedy vážně jen ráno.
Jiný případ je, když s autem jedu krátkou trasu, řekněme deset minut, a pak motor zhasnu. Pak motor musím točit jak magor, aby naskočil. To se většinou povede napoprvé, ale dost špatně. Opravdu nechápu, proč to tak blbě startuje.
Třetí problém je podle mého zvýšená spotřeba. S autem jezdím každý den do práce cestu dlouhou asi 20 km, která je většinou mimo obec, průměrná rychlost je tedy asi 80 km/h, při těchto cestách najedu na nádrž asi 660 km, což je nějakých 8,2 litru na 100. A to se mi zdá hodně.
Myslím si, že všechny závady mají společnou příčinu..
Ještě taková maličkost, teploměr motoru mi ukazuje tak 50 na 50, jednou jo a jednou ne.
Kontroloval jsem svíce, řekl bych že mají zdravou barvu, odtrh mají 1,3 mm, jsou to platinový NGK, běžná náhrada za Motorcraft. Kabely k svíčkám mám nový Tesla, ale nic se nezměnilo, jezdí to stejně jako se starejma kabelama. Mám novej termostat.
Myslím si, že to dělá buď někde nějaký čidlo, váha vzduchu, lambda sonda, nebo něco takovýho, jenže zkoušet to metodou pokus omyl se mi fakt nechce. To by mě oprava tohodle nesmyslu mohla vyjít klidně na 20 táců a na to fakt nemám.