Wizzy píše:
Konečně někdo, kdo tomu rozumí
Za ty šipky a znaménka se omlouvám, ale psal jsem, že jsem si s nimi moc nelámal hlavu (ta lenost
), ale spíš jsem u toho používal selský rozum. No jak vidno mě asi zradil, ale mám k tomu ještě jeden dotaz:
Pokud vyjdu z toho, že jsi zkorigoval ty šipky a pokud berem Zdroj U1 jako dobrou baterku a U2 jako špatnou baterku, potom U je orientováno shodně jako U1 a pokud U vychází kladné a je shodně orientováno s U1, tedy orientováno opačně, než U2, což je původní baterka stále připojená do auta, tak mi z toho furt leze, že výsledné napětí je opačné, než původní. (a tím potvrzuješ moji doměnku) Možná kecám a moc se v tom hnidopiším, ale rád bych v tom měl jasno, dík
Mas recht chce to trochu upresnit co je co:
U1 je napeti baterky v aute, R1 vnitrni odpor baterie v aute.
U2 je napeti baterky ktera byla pripojena, R2 (jeji vnitrni odpor + prechodovy odpor na svorkach kabelu + odpor startovacich kabelu).
Pokud byla jedna svorka pripojena nekam na kostru auta (misto zaporneho polu baterie) je to jedno, kostra auta je masivni kus zeleza, da se to bez problemu zanedbat.
Proc je R2 vetsi nez R1: Samozrejme plati ze baterka co ma 250Ah bude mit mensi vnitrni odpor, ALE porovnejte si stycnou plochu svorky na startovacich kabelech kterou nekam jenom tak nasadite (je to par mm ctverecnich, uvedomte si ze timto uzkym hrdlem se mohlo cedit mozna i 1000Amper) a stycnou plochu svorek co jsou v aute na baterii (par ctverecnich cm), takze je ta venkovni baterie pripojena do auta pres relativne velky odpor v serii s jejim vnitrnim odporem a proto je R2 vetsi nez R1.
A proto se napeti neprepolovalo.
To ze baterky se vzajemne vybijely je fakt, ale vzhledem k tomu ze to mohla byt cca tak vterina, tak se mohlo vybit maximalne par procent jejich kapacity.
Neco uplne jineho pokud tu proudovou prdu baterka v aute nevydrzela a treba v ni odesel jeden clanek, potom dost vzroste jeji vnitrni odpor (takze je mozny, ze nakonec R1 bylo vetsi nez R2) a napeti by se opravdu prepolovalo, ale tuhle moznost bych bral az jako krajni.
Jinak pokud se hodne nudite tak si doma najdete nejaky hodne tenky dratek (treba zvonkovy) at neni zbytecne moc dlouhy, odizolujte si konce a prstama to poradne primacknete na oba poly baterky, trosku to prskne ale toho se neleknete a drzte to tam tvrdohlave dal (bez obav baterku tohle opravdu neodrovna, pri startovani tam tecou desetkrat vetsi proudy). Vite co se stane? Mala napoveda je ze autu nic.
Na vlastni nebezpeci.